2025-06-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Kan även nämnas att Niklas Adalberth sålde förfalskade ID på högstadiet (100-tals), och åkte fast. Han tar själv upp det i den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=ZasUQuoCw2Q&feature=youtu.be

ca 4 min in i klippet.

Så nog har de en halvsjaskig bakgrund. F.ö kan jag tänka mig att de fått en del inspiration av Victor Jacobsson, vars barndomsväns pappa har/hade ett ockerutlåningsföretag.

Har du någon mer information att bidra med här?

VJ är en intressant person på så vis att han håller sig undan rampljuset. Men det man får veta om hans förehavanden är märkligt. Han verkar ljuga frekvent om sin bakgrund exempelvis. Enligt Malmborgs bok kommer han från en frireligiös bakgrund. Men enligt andra utsagor kommer han från etablerade förhållanden. Konflikten med bostadsrättsföreningen framstår som absurd och olyckan som en riktig tragedi.

I den lilla marknadsföring av sin person som han har gjort har han fokuserat på att framstå som bildad och intellektuell och försiktig. Men det passar ju inte alls ihop med olyckan och kokaindomen.

På flera bilder har han en blick som påminner om en kallblodig reptil. Han är uppenbarligen väldigt intelligent. Har svårt att se att Klarna kunde ha blivit någonting överhuvudtaget utan honom.
Citera
2025-06-03, 13:16
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Dyker upp fler och fler videor om Klarna hos ekonomi-youtubers senaste veckorna. Verkar vara ett av de mest hatade företagen i USA. Sättet de tillåter kreditköp utan bakgrundskontroll beskrivs som samhällsomstörtande. Sista spiken i kistan på konsumtionssamhället. Droppen som får bägaren att rinna över.
Citera
2025-06-05, 11:56
Medlem
Tjänar dom pengar nuförtiden - tidvis har de gjort brakförluster
Citera
2025-07-22, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inteminsak
Intressant tråd. Kan bara instämma i vad jag läser hos flera: så länge allt funkar så är det ju bra. Men så blev ett ocr fel en gång... Då rasar allt eftersom de inte har personal eller system som kan hantera ärenden. Har kontinuerligt chattat och ringt dem i över två månaders tid för att få tillbaka mina pengar. ALLA lovar att det fixar sig. Inget händer. Nya handläggare hela tiden där ingen fattar något.
Jag har ju fattat nu att man inte kan lägga något ansvar på dem. Ha inget med dem att göra.
Ärligt: vad gör man?
Hur har det gått för dig? Jag har ett liknande fall som dock bara pågått i två veckor men de säger bara att jag vänta och ärendet har skickats vidare till en handläggare osv.
Aldrig mer Klarna!
Citera
2025-07-30, 16:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Klarna gör kreditupplysning som alla andra.

Jag brukar inte ta saker på faktura, men beställde en Galaxy Tab S8+ 5G direkt från Samsung mot faktura och då fick jag visst hem ett brev om att Klarna tagit kreditupplysning.

Så vad du menar är lite oklart. Däremot har Klarna gett ut en massa småkrediter för köp, i andra länder, där det inte är lika lätt som i Sverige att bara gå till fogden och kräva utmätning och alla kostnader debiteras köparen. Vilket leder till att Klarna får ta kreditförluster som sänker värdet på bolaget. Men det är i andra länder än Sverige.

Ditt koncept av att utnyttja verkar vara motsatt till vad dom flesta andra anser. Det är inte Klarna som utnyttjar folk som inte kan betala, det är folk som inte vill betala som utnyttjar Klarna. Kunderna är dom som vill blåsa Klarna och söker sig till att få krediter där.

ja för alla andra länder är bättre än sverige när det gäller krediter
men det är väll detdär jävla eu som har sagt åt klarna
Citera
2025-09-10, 07:49
Avslutad
Klarna värderas till 140 miljarder kronor.

Klarna blir med denna värdering en av de allra största börsnoteringarna på Wall Street hittills i år
Klarnas värdering kan jämföras med Volvo Cars värdering på 163 miljarder
kronor i noteringen på Stockholmsbörsen 2021 samt Spotifys värdering i
introduktionen på New York-börsen 2018: 245 miljarder kronor.
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=a03eb283-a27e-4160-9c33-8b492d8d7a8d
https://www.cnbc.com/2025/09/09/klarna-prices-ipo-at-40-above-online-lenders-expected-range-.html
Citera
2025-09-10, 18:34
Medlem
pillifjongs avatar
”Jag hoppas att många svenskar känner stolthet”, säger Klarnas toppchef Camilla Giesecke till SVD

Ja, det där citatet är ironiskt i bästa svenska stil. Camilla Giesecke är CFO (och tillfällig tf. vd ett tag) på Klarna, bolaget som gärna framställer sig som en tech-succé, men i praktiken lever på att folk skjuter upp betalningar och fastnar i dyra avbetalningar eller förseningsavgifter.

Så när hon säger att svenskarna ska känna stolthet, handlar det i praktiken om ett företag vars affärsmodell i stor utsträckning bygger på att konsumenter inte har råd att betala direkt. De får cash-flow, du får skuldfällan. Lite som att bli bjuden på gratis buffé, men i slutändan debiteras du tre gånger priset när du inte orkar säga nej till efterrätten.
Citera
2025-09-10, 23:52
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
”Jag hoppas att många svenskar känner stolthet”, säger Klarnas toppchef Camilla Giesecke till SVD

Ja, det där citatet är ironiskt i bästa svenska stil. Camilla Giesecke är CFO (och tillfällig tf. vd ett tag) på Klarna, bolaget som gärna framställer sig som en tech-succé, men i praktiken lever på att folk skjuter upp betalningar och fastnar i dyra avbetalningar eller förseningsavgifter.

Så när hon säger att svenskarna ska känna stolthet, handlar det i praktiken om ett företag vars affärsmodell i stor utsträckning bygger på att konsumenter inte har råd att betala direkt. De får cash-flow, du får skuldfällan. Lite som att bli bjuden på gratis buffé, men i slutändan debiteras du tre gånger priset när du inte orkar säga nej till efterrätten.

Stolthet. Fy fan!
Citera
2025-09-11, 19:09
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Är varken ägare i, eller kund hos, Klarna. DET är något att vara stolt över.
Citera
2025-10-29, 22:15
Medlem
Morfuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong

Ja först och främst så är det en Polack som startat Klarna, men faktum kvarstår ju att kommentaren "Jag hoppas att många svenskar känner stolthet för Klarna" är ett skämt då Klarna är värdelöst "tredje världs-element". Vare sig det är MENA t ex eller svenskar så är det kunder som vill ta bort fakturor bara så där för att de använt Klarna. Kan nämna att på den svenska kundtjänst-avdelningen har det satts en Alban (delvis, i ursprung) som ledare med andra till större del värdelösa dyslektiker som inte kan skriva riktigt etc. Allt förknippat till Klarna är värdelöst - från funktion till personal.
Citera
2025-10-30, 08:12
Medlem
Klarna är ett fantastiskt företag. Pajasföretag? Jo tjena, en av de mest framgångsrika företagen som startats i Sverige de senaste 20 åren.

I princip allt jag köpt har varit via Klarna de senaste 10 åren, aldrig haft problem med dem. Tvärtom, när det varit problem med leverantören har Klarna hjälpt mig flera gånger.

Något säger mig att kritiken här består i att folk handlar skit de inte kan betala, och därför bråkar Klarna. Sluta köp saker ni inte har råd med och drick mindre brännvin.
Citera
2025-10-30, 08:43
Medlem
Svåra att undvika, om man vill handla på nätet.
Men blev missnöjd en gång. Det blev ett tekniskt fel, de drog pengar, men inget kom fram till butiken. Dubbelt, för jag försökte två gånger. Meddelande att pengarna skulle sättas tillbaka inom några dagar. Hände inte. Det blev mycket ringande och mailande, måste skicka in skärmdump på kvitton flera gånger. Borde väl gå att se ändå vilket konto de dragit från och sätta tillbaka på samma. Och till sist svar att de skickade tillbaka det jag betalt av misstag. Gjorde jag inte, ville handla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in