2025-10-28, 20:47
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Det är alltså denna låga form av källkritisk analys som säger det, men inget annat kan ni visa som bygger upp något att ens har en mening att tänkas om, vilket då gör er till? säg det högt tio gånger..

Ja... fast vad i praktiken ska AI företagen tjäna pengar på?

Prenumerationer på tjänster där folk kan sitta och generera fula bilder och halvdåligt skrivna texter? Och hur många människor finns det egentligen som är beredda att betala för fula bilder och halvdåliga texter???
Citera
2025-10-28, 22:41
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jag tänker att det från första stund framstod som väldigt klart vilken potential som Internet hade, och hur man skulle kunna tjäna pengar på internet (porr, dataspel, onlinebutiker, porr, film och TV, myndighetskontakter, porr, bankärenden, dejting och lite mera porr).
Du tänker fel för det var inte alls så det var. Det var visserligen inte lika kluvet som det är med AI men i internets första stund så var det ingen som tänkte på vare sig att tjäna pengar eller porr, helt enkelt eftersom datorerna inte hade kapacitet för det. När det vi idag kallar för internet blev en grej, alltså http-protokollet så visst men inte från "internets första stund". På den tiden så var internet som vi känner det idag lika mycket, om inte mer, science fiction som äkta artificiell intelligens är idag.

Bara det faktum att det som för bara några år sen krävde stora datorkluster idag går att köra på en högt speccad hemdator, om än inte alls så snabbt, är något som talar för AI.
Citera
2025-10-28, 22:59
Avstängd
Har haft prenumeration oå chatgpt. Sista veckorna verkar dom dock uppdaterat så frågor om tex droger doping är helt omöjligt. Synd kan jag tycka så det är bra att folk kan utbilda sig och undvika farliga saker.
Så det var kul så länge det varade, dock tror jag dessa pk uppdateringar kommer leda till rejäla intäktstapp.

Även loggor mm som man kunde då hjälp med förut vill den inte göra pga någon anledning.
Citera
2025-10-28, 23:21
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Ja... fast vad i praktiken ska AI företagen tjäna pengar på?

Prenumerationer på tjänster där folk kan sitta och generera fula bilder och halvdåligt skrivna texter? Och hur många människor finns det egentligen som är beredda att betala för fula bilder och halvdåliga texter???
Att erbjuda något som möjligör för t.ex. Amazon att sparka 30k kontorsarbetare med hänvisning till AI lär det troligtvis finnas pengar i. Precis som för t.ex. Microsoft eller Adobe lär majoriteten av bolagens omsättning komma från företagssidan och inte från att Felicia.C.Rose promptar fram roliga bilder. Sen vilka som blir vinnare är ju en annan fråga, men att techjättarna lär tjäna pengar kan man nog räkna med.
Citera
2025-10-28, 23:58
Medlem
Citat:
Det är alltså denna låga form av källkritisk analys som säger det, men inget annat kan ni visa som bygger upp något att ens har en mening att tänkas om, vilket då gör er till? säg det högt tio gånger..
Hur menar du "låga"? Det här pyramidspelet är inte alls svårt att förstå, i princip alla som granskar cirkusen märker ganska omedelbart att det är en lek med pengar
Citera
2025-10-29, 00:25
Medlem
Citat:
Sälj, du mår mycket bättre efteråt!
Senast redigerad av Sjelvklart 2025-10-29 kl. 00:28.
Citera
2025-10-29, 00:46
Medlem
Väldigt mycket pengar går in i AI och det känns snarare som om utvecklingen accelererar.

Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Har haft prenumeration oå chatgpt. Sista veckorna verkar dom dock uppdaterat så frågor om tex droger doping är helt omöjligt. Synd kan jag tycka så det är bra att folk kan utbilda sig och undvika farliga saker.
Så det var kul så länge det varade, dock tror jag dessa pk uppdateringar kommer leda till rejäla intäktstapp.

Även loggor mm som man kunde då hjälp med förut vill den inte göra pga någon anledning.
Kan tänka mig att OpenAI är försiktiga kring detta pga juridiska orsaker...
Citera
2025-10-29, 01:08
Bannlyst
AI kan fortfarande inte ”lösa” någonting. Och kommer heller aldrig att göra. Begränsningarna ligger i sakens natur. Ett antal kodapor med tillgång till massor av information kommer fortfarande inte att kunna koda fram en komponent som skapar ett musikaliskt mästerverk eller kommer fram en vettig hypotes om universums ursprung.
Citera
2025-10-29, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Gud vad ni snackar gojja. Utvecklingen av AI hade väldigt lite talang och investeringar från 1990-2015 men lyckades ändå lägga grunden till det vi har idag. Idag är all talang fokuserad på AI, det finns enskilda personer som kvittar löner på miljarder kronor. Helt enorma investeringar görs, Manhattan Projektet ser ut som en lekstuga i jämförelse. Visst, en finanskrasch i västvärlden på grund av vårat bisarra monetära system med värderingar inflation och riskkapital är helt realistisk. Precis som att IBM inte är största datorföretaget idag så kanske OpenAI eller några andra faller innan målet. Men det betyder inte att artificiell intelligens och cybernetik kommer försvinna. Det är som folk på 90 talet som sa att internet var en fluga. Kina kommer finnas kvar, dom leder snart i chip tillverkning och kanske dom går om USA i megakluster om det här med handelskrig fortsätter, och om t.ex. USA och EU går in i väggen i en börskrasch. Men Kina kommer finnas kvar, alla deras robotar och AI forskare är kvar, kanske många flyttar dit och får jobb där som braindrain. Om ett år kommer dagens modeller vara mycket mer avancerade och ni kommer fortsätta blabba om detta.

Fast värderingarna är ju helt sinnessjuka! Jag tror helt klart att den kraschen kommer. Dock lär Kina bli ledande inom området då de klarar av att jobba 40 timmar i veckan utan gnäll och fika
Citera
2025-10-29, 04:58
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Hur menar du "låga"? Det här pyramidspelet är inte alls svårt att förstå, i princip alla som granskar cirkusen märker ganska omedelbart att det är en lek med pengar

Finns denna pyramiden i rummet just nu och talar den till dig?
Läs istället normala medier och följ var pengarna flyttas mellan hela tiden.

Och ingen skänker bort börstips gratis på internet, det är grundregeln och allt går ut på att kunna göra den smartaste analysen och inte säga den högt heller. För då har du en agenda att manipulera småspararna i ett bedrägeri.

Har du hört om den där bostads bubblan i Sverige som skulle spricka redan för 15-20 år sedan enligt er domedagstrollen som kan allt om marknadens fysologi och kan ta tempen på den med hjälp av foliehattar på Youtube. Fast det är synd om er att ni är så kognitivt handikappade att inte förstå vad jag själv ser ur min egen analys. Men det gör ingen rik som jag redan varit inne på att tala om saken om det inte gynnar dina egna syften förstås. Vill ha påverka i en riktning här och nu?? Bra fråga, då visar nu redan att du kan tänka bättre på detta sättet i stället som verktyg. Vill du att jag ramar in det och hänger på din vägg? Eller i två färger..

https://economictimes.indiatimes.com/news/international/us/amd-the-next-nvidia-in-making-amd-stock-rises-to-all-time-high-what-is-powering-amd-rally-heres-the- latest-amd-stock-prediction/articleshow/124849966.cms?from=mdr
https://247wallst.com/investing/2025/10/15/nvidia-has-been-investing-heavily-in-ai-startups-here-are-3-to-watch/
Citera
2025-10-29, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Fast värderingarna är ju helt sinnessjuka! Jag tror helt klart att den kraschen kommer. Dock lär Kina bli ledande inom området då de klarar av att jobba 40 timmar i veckan utan gnäll och fika

Det är produktivitet, inte arbetstid som räknas. Västerländska arbetare kan arbeta mindre då man är långt mycket mer produktiva än de som jobbar långa timmar i diverse östländer.
Citera
2025-10-29, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Att erbjuda något som möjligör för t.ex. Amazon att sparka 30k kontorsarbetare med hänvisning till AI lär det troligtvis finnas pengar i. Precis som för t.ex. Microsoft eller Adobe lär majoriteten av bolagens omsättning komma från företagssidan och inte från att Felicia.C.Rose promptar fram roliga bilder. Sen vilka som blir vinnare är ju en annan fråga, men att techjättarna lär tjäna pengar kan man nog räkna med.

Du kan inte sparka 30 000 medarbetare för att ersätta de med en glorifierad ordgenerator. Du kan på din höjda sparka några praktikanter som ändå jobbar gratis, och som du ändå behöver ha för att kunna träna upp dem som framtida, mer seniora arbetare.

Företag backar redan från sina AI-projekt, och det är snarare en fråga varför de tog dessa projekt till en början. Datorautomatiseringens guldålder var, är, och kommer troligen att förbli algoritmer och inte AI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in