Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Det finns många historiska exempel där folk har haft fel som du själv påpekar. Datorer och internet är två saker folk har trott varit flugor. Men det finns också många historiska exempel på saker som verkligen har varit flugor.
Vad är det som gör dig så övertygad om att AI inte är ett sådant exempel? Alltså, ingen seriös person tvivlar på att AI kommer integreras mer och mer i samhället. Det sker redan nu, och det kommer fortsätta ske. Men det är fortfarande fullt möjligt att vi är nära peaken.
För som du säger "Nästa steg är inte bara att slipa på det som finns utan att utveckla helt nya typer av modeller." är det något som tyder på att detta kommer göras? Alltså inte bara försök utan lyckade resultat?
Beträffande kostnader tror jag inte de kommer gå ner. AI är ett sådant område där man just nu pumpar in pengar för att göra folk beroende av tjänsten. Snarare tror jag kostnaderna kommer att öka dramatiskt när investerarna vill ha avkastning.
Jag tycker det är en helt rimlig fråga och jag är inte “övertygad” i betydelsen blind tro. Skillnaden mot många flugor är att AI redan i dag skapar mätbara produktivitetsvinster i flera branscher såsom logistik, läkemedelsutveckling, kundsupport, bilddiagnostik, kodgenerering. Inte bara hype. Vi har alltså passerat experimentstadiet i många områden.
När jag pratar om “nya typer av modeller” menar jag inte bara teoretiska försök utan det som faktiskt sker i forskningen: multimodala system, agentbaserad AI som kan planera och utföra uppgifter, effektivare träningsmetoder, små men mycket kraftfulla modeller som körs lokalt. Det är samma mönster som i andra teknikskiften och ser ut som mognad på ytan men under utvecklas nya paradigmer som vi ännu inte sett i bredare bemärkelse.
Kostnader är en viktig invändning. Jag tror också vi kommer se både och: de största modellerna kan bli dyrare att driva, men samtidigt finns en tydlig trend mot optimering, open source och “edge”-modeller som körs lokalt. Där kan kostnaderna faktiskt sjunka, precis som datorkraft per krona gjort i decennier.
Så jag tror inte AI är “en fluga”, men jag håller med dig om att det inte är riskfritt. Det kan absolut komma perioder av besvikelse och överinvesteringar innan nästa verkliga genombrott. Det jag försökte säga är snarare att det fortfarande finns stora tekniska steg kvar, och forskningen pekar på att de stegen faktiskt tas.