2025-10-29, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Du är en extremt oseriös debattör och man blir ständigt påmind om varför man egentligen inte ska diskutera med dig på det här forumet. Vi pratar om vuxna romantiska relationer mellan två parter (kvinna och man). Jag pratar inte om att man ska negligera ett litet barns behov din jävla pajas.

Det där är en gigantisk strawman. Vi kan konstatera att det är du som inte förstår eftersom du inte förstår att jag pratar om vuxna romantiska relationer mellan en man och kvinna utifrån mitt perspektiv.

Det är ett under att du inte har blivit avstängd ännu på det här forumet för du borde inte få vara kvar för du sitter bara här och tramsar, fultolkar och diskuterar på ett oseriöst sätt och fabricerar ihop anekdoter på beställning som stödjer din världsbild.

Om en kvinna känner sig exakt lika omhändertagen på andra sätt än att jag behöver laga mat till henne och jag känner mig feminin när jag står och lagar mat, då måste väl du förstå att jag ställer mig och lagar mat inte är den rätta vägen för denna unika situation? Jag har aldrig sagt att mannens roll enbart är att betala räkningar. Man har olika roller och en man behöver inte stå i köket och laga mat för att en kvinna ska känna sig omhändertagen din dumstrut. Det är det som är hela poängen. Det handlar om att ge och ta absolut. Men man ska inte klyva sina värderingar och göra saker som man känner sig obekväm med för att tillgodose någon annans behov, det ska man aldrig göra.

Du antar felaktigen att två parter är jämlika. Men du glömmer att det finns situationer där mannen är så pass överlägsen ekonomiskt att det enda rimliga är att kvinnan sköter en större del av hushållssysslorna. Visst, hon behöver inte göra detta, men då behöver inte mannen heller täcka en signifikant större del av räkningarna.

Har man bestämt vissa roller inom relationen så får man köra på det eller sätta sig vid förhandlingsbordet.

Jag tycker detta är svar nog och jag kommer ignorera dina svar i fortsättningen i den här tråden.

Du vinner inte diskussioner genom att bete dig såhär, du gör bara dig själv till åtlöje för du kommer inte bli tagen på allvar.

Jag kommer ignorera ditt svar.

Vet du vad en metafor är? Jag drog en metafor för att du skulle förstå min fråga.

I en vuxen romantisk relation är det självklart att både man och kvinna känner sig kärleksfullt omhändertagen, om deras partner lagar god mat åt familjen.

Att betala merparten av hyran, ger inte samma känsla av kärleksfullt omhändertagande. Du skriver det ju tom. Själv. Men du kanske tror att din kvinna känner sig kärleksfullt omhändertagen när du betalar mer än henne på er hyra?

Om du bjuder din kvinna på en god tillagad middag och ett gott vin till maten så kommer romantiken flöda. Varje gång.

Men du kanske erfar att romantiken flödar hemma hos er när du säger "nu är hyran betald för 60 % av min del av hushållskassan och 40% av din del av hushållskassan". Och så blir det åka av.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-10-29 kl. 00:11.
Citera
2025-10-29, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Om han jobbar mer än kvinnan och betakar del av hennes pensinssparande varje månad och betalar ner av räkningarna, så är det helt rimligt att hon gör ner av hushållsarbetet.

Men om båda jobbar 100% och han tjänar mer. Så är det rimlugast att han bpde bidrar mer till räkningar och de jämställt delar upp hushållsarbetet. Tex. Matlagningen. Detta så att båda ska få tillräckligt med tid för återhämtning och tid med barnen och varandra.

Ni feminister är verkligen sjuka i huvudet. Om mannen tar större ekonomiskt ansvar (dvs finansierar större delen av hushållet) så är det enda rimliga att kvinnan får ta större ansvar för hushållsarbetet. Oavsett om de jobbar exakt lika mycket i tid eller inte. Klarar du inte av att förstå det så lider du av sjukdomstillståndet feministiskt snedvriden hjärna.

Läs ditt inlägg en gång till. Inser du inte hur sjukt det är? På riktigt?
Citera
2025-10-29, 00:18
Medlem
Citat:
Han skulle också någon gång i veckan kunna laga hennes favoriträtt och bjuda på, när hon kommer hem hungrig och trött efter jobbet. Snacka om att hon hade känt sig kärleksfullt omhändertagen!

Han kan också städa med henne, diska några gånger i veckan, handla. Och hon kommer känna att han ser henne och ser att hon behöver avlastning från det. Även det kommer hon känna som kärleksfullt omhändertagande.

Eller så kan han säga att allt sådant är kvinnogöra. Och hon får slita själv med det. Och hennes ynderluv blir torrate och torrare och irritationen i hennes sinne större och större. Så väljer hon att lämna skutan.

Ok, så om det är jämställt så blir kvinnans underliv torrt och hon lämnar? Och enda sättet för mannen att få kvinnan att stanna kvar är alltså att leva i en relation som är ojämställd till kvinnans fördel?

Hör du inte själv hur du låter?
Citera
2025-10-29, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Ni feminister är verkligen sjuka i huvudet. Om mannen tar större ekonomiskt ansvar (dvs finansierar större delen av hushållet) så är det enda rimliga att kvinnan får ta större ansvar för hushållsarbetet. Oavsett om de jobbar exakt lika mycket i tid eller inte. Klarar du inte av att förstå det så lider du av sjukdomstillståndet feministiskt snedvriden hjärna.

Läs ditt inlägg en gång till. Inser du inte hur sjukt det är? På riktigt?

Om båda jobbar 100%, så har båda lika lite tid till hushållsarbete. Och då är det rimligt att de delar upp hushållsarbetet jämställt, så att båda får mer tid till återhämtning och familjen och varandra.

Hon är ju hans fru, inte hans betalda piga. Och det är deras gemensamma hushåll.

Jag betalar 5000 mer i vårt hushåll och min partner gör mer hushållsarbete. Men inte för att jag betalar mer, utan för att jag jobbar mer än min partner.

Hade vi jobbat lika mycket, så är det en självklarhet att jag hade gjort mer i hushållsarbete än nu och avlastar min partner. Även om jag betalar mer i vårt hushåll.
Citera
2025-10-29, 00:27
Medlem
Man tappar verkligen hakan när man läser vad feministerna skriver här inne. De anser sig ha en så självklar rätt till mäns pengar att de TROTS att män betalar för hushållet och t om finansierar hela eller större delen av deras liv, ändå kräver att man "ska dela jämställt på hushållssysslorna".

Det är så fruktansvärt dumt att man knappt vet vart man ska ta vägen. Ni borde gå till en doktor som kan vrida hjärnan rätt på er. Det är faktiskt hela otroligt vad sjuka i huvudet ni är. Helt skamlösa.
Citera
2025-10-29, 00:30
Medlem
Citat:
Om båda jobbar 100%, så har båda lika lite tid till hushållsarbete. Och då är det rimligt att de delar upp hushållsarbetet jämställt, så att båda får mer tid till återhämtning och familjen och varandra.

Hon är ju hans fru, inte hans betalda piga. Och det är deras gemensamma hushåll.

Jag betalar 5000 mer i vårt hushåll och min partner gör mer hushållsarbete. Men inte för att jag betalar mer, utan för att jag jobbar mer än min partner.

Hade vi jobbat lika mycket, så är det en självklarhet att jag hade gjort mer i hushållsarbete än nu och avlastar min partner. Även om jag betalar mer i vårt hushåll.

Ok, så du tycker alltså att det är helt i sin ordning om en relation är ojämställd till kvinnans fördel. Då vet vi.
Citera
2025-10-29, 00:37
Medlem
Citat:
Man tappar verkligen hakan när man läser vad feministerna skriver här inne. De anser sig ha en så självklar rätt till mäns pengar att de TROTS att män betalar för hushållet och t om finansierar hela eller större delen av deras liv, ändå kräver att man "ska dela jämställt på hushållssysslorna".

Det är så fruktansvärt dumt att man knappt vet vart man ska ta vägen. Ni borde gå till en doktor som kan vrida hjärnan rätt på er. Det är faktiskt hela otroligt vad sjuka i huvudet ni är. Helt skamlösa.

Om män vill ha hemhjälp får de betala för det. En fru är inte en kokerska, barnflicka och städerska. En fru (eller sambo) är en partner. Inte en hemhjälp.

Jag känner välbeställda kvinnor som är gifta med välbeställda män, där männen vägrar göra något hemma ”för de tjänar så mycket pengar” (vilket kvinnorna också gör). De låter helt sonika gubben betala för städhjälp för de hinner och orkar inte med eftersom de jobbar 120%.

Men som sagt, jag fattar varför sjukskrivningar är så höga för kvinnor om män i allmänhet anser att deras enda skyldighet i en relation är att tjäna pengar och låtsas leka livvakt…
Citera
2025-10-29, 00:40
Medlem
Citat:
Ok, så om det är jämställt så blir kvinnans underliv torrt och hon lämnar? Och enda sättet för mannen att få kvinnan att stanna kvar är alltså att leva i en relation som är ojämställd till kvinnans fördel?

Hör du inte själv hur du låter?

Du verkar rätt trög nu.

Om både mannen och kvinnan jobbar 100%.

Och kvinnan gör 100% av allt hushållsarbete i det gemensamma hemmet. Inklusive all matlagning.
Och kvinnan gör 100% av all omsorg av de gemensamma barnen.

Och kvinnan betalar 45% av hushållskassan.
Och mannen bidrar med 55% av hushållskassan.

Så gör/bidrar kvinnan med 345%.
Och mannen gör/bidrar med 155%.

Då är det ojämdtällt, så in åt helvete. Vilket gör kvinnans underliv torrare och torrare och henne alltmer irriterad på sin jättebebis till make. Och hon blir trött.

.....

Om det ser ut såhär istället:

Båda jobbar 100%.

Kvinnan gör 50% av allt hushållsarbete i det gemensamma hemmet. Inklusive matlagning.
Kvinnan sköter 60% av omsorgen om de gemensamma barnen (kvinnor gör I regel mer där, då det i regel är kvinnor som sköter logistiken i Familjen AB.

Mannen gör 50% av allt hushållsarbete i det gemensamma hemmet. Inklusive matlagning.
Och sköter 40% av omsorgen om de gemensamma barnen.

Och mannen betalar 55% av hushållskassan.

Så gör/bidrar kvinnan med 255%.
Och mannen gör/bidrar med 245%.

Så är det mycket mer jämställt. Även om kvinnan fortsatt gör något mer. Millimeterrättvisa är svårt att uppnå.

Dock kommer kvinnan vara lyckligare, mindre sliten, känna sig mer kärleksfullt omhändertagen av sin make. Och romantik och sexliv har en rimlig chans att flöda.
Citera
2025-10-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ok, så du tycker alltså att det är helt i sin ordning om en relation är ojämställd till kvinnans fördel. Då vet vi.

Läs nedan:

Citat:
Du verkar rätt trög nu.

Och kvinnan gör 100% av allt hushållsarbete i det gemensamma hemmet. Inklusive all matlagning.

Då är det ojämdtällt, så in åt helvete. Vilket gör kvinnans underliv torrare och torrare och henne alltmer irriterad på sin jättebebis till make. Och hon blir trött.

.....

Båda jobbar 100%.

Kvinnan gör 50% av allt hushållsarbete i det gemensamma hemmet. Inklusive matlagning.
Kvinnan sköter 60% av omsorgen om de gemensamma barnen (kvinnor gör I regel mer där, då det i regel är kvinnor som sköter logistiken i Familjen AB.

Mannen gör 50% av allt hushållsarbete i det gemensamma hemmet. Inklusive matlagning.

Så är det mycket mer jämställt. Även om kvinnan fortsatt gör något mer. Millimeterrättvisa är svårt att uppnå.

Dock kommer kvinnan vara lyckligare, mindre sliten, känna sig mer kärleksfullt omhändertagen av sin make. Och romantik och sexliv har en rimlig chans att flöda.
Citera
2025-10-29, 00:57
Medlem
Citat:
Du verkar rätt trög nu.

.....

Båda jobbar 100%.

Du kanske ska gå en grundkurs i matematik först innan du börjar försöka dig på procentuträkningar.

Ett tips bara.

Om kvinnan vill att mannen ska göra hälften av hushållsarbetet så får hon se till att betala hälften av hushållsutgifterna. Svårare än så är det inte. Annars blir det ojämställt till kvinnans fördel. Och mannen kommer tröttna på sin jättebebis till fru.
Citera
2025-10-29, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Naturligtvis ska han ta lika stort ansvar för sina barn och sitt hem som kvinnan. Tycker du nåt annat är du dum i huvudet.

Japp. Alla som inte tycker att en relation ojämställd till kvinnans fördel är helt i sin ordning är dumma i huvudet
Citera
2025-10-29, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Naturligtvis ska han ta lika stort ansvar för sina barn och sitt hem som kvinnan. Tycker du nåt annat är du dum i huvudet.

Ja, för att finansiera familjens existens räknas ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in