Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Du fattar ingenting, och det är inte konstigt. Det råder kronisk begreppsförvirring i det här landet.
Medelklassen är höginkomsttagare. Jag ”är medelklass. Jag tjänar 60000kr i månaden . Jag är höginkomsttagare. Och jag och sånna som mig betalar procentuellt den högsta skatten i det här landet.
Du är inte medelklass om du tjänar medianlönen. Du är då en arbetare och betalar minst skatt av alla. Du bär knappt dina kostnader och kommer under din livstid att kosta samhället mer än du bidrar.
De som tjänar högst på skatteavdrag är sånna som mig. Den sönderbeskattade medelklassen. Men du och dina gelikar vill roffa åt sig mer av sånna som mig.
Imponerande mental gymnastik där du försöker hävda att dom som tjänar över brytpunkten för statlig inkomstskatt också är överklass? Som om det har något att göra med vad som diskuteras.
Jag föreslår alltså att vi höjer fastighetsskatten, tar bort ROT/RUT avdrag, tar bort ränteavdrag och justerar förvärvsskatten. Detta är återigen ett upplägg för att gynna de produktiva samhällsklasserna, dvs. arbetarklassen och medelklassen på bekostnad av de som redan äger massa tillgångar, dvs. överklassen.
Du tillhör för övrigt absolut medelklass om du tjänar medianlönen som ligger på ~37k, och du tillhör inte heller det lägsta skattesegmentet med den lönen. Tog två sekunder att Googla.