Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Jag är öppen mot ett slopande av hyresreglering. Framförallt tycker jag det borde utredas vem det egentligen är som drar mest nytta av hyresregleringen eftersom jag misstänker att det är ganska välbeställda pensionärer som inte är produktiva och naturligtvis ska tvångsdeporteras till Mora.
Med detta sagt tror jag absolut inte att det räcker att förbättra användningen av hyresbeståndet på långa vägar, utan jag tror vi behöver i princip ett nytt Södertälje med medföljande infrastrktur för att kunna fixa problemen med Stockholms bostadsmarknad, och detta fixar inte privata byggherrar.
Tack för ditt bidrag till det svenska språket för övrigt.
Sverige har egentligen ganska hög boyta per person om man jämför med resten av Europa så det finns goda skäl att ett slopande av hyresregleringen skulle leda till betydligt bättre utnyttjande av beståndet. Bland mina föräldrars vänner (pensionärer) är det till exempel vanligt att man har ett landställe och en hyresrätt i centrala stan, många skulle nog välja ett av boendena om hyran inte var reglerad.
Vad gäller vem som gynnas av hyresregleringen så har jag sett undersökningar där det i stort sett inte är någon skillnad mellan inkomsterna för folk i hyresrätt och bostadsrätt på attraktiva adresser så jag tycker nog gott att vi kan sluta subventionera deras hyror och istället helt bli av med köerna.
Det stora problemet är hur vi gör det, det skulle ju bli total kaos om man införde marknadshyror över en natt. Jag tänker en lösning där vi inför marknadshyra på individuella lägenheter när lägenhetsinnehavaren flyttar eller dör. Alltså om det tecknas ett nytt kontrakt blir det marknadshyra.
Skulle det sedan vara så att vi har kvar problemen på bostadsmarknaden kan vi börja med storskaliga statliga byggprojekt, men innan vi är av med hyresregleringen kommer inte det lösa något.