2025-10-24, 17:10
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
https://www.golem.de/news/kei-car-eu...10-200968.html

Tack!

Det stora "problemet" är reglerna før trafiksäkerhet, får man till en så billig løsning med bibehållen säkerhetsnivå så vore det fantastiskt.
Citera
2025-10-24, 17:41
Medlem
PeterNosters avatar
Rykten om Tesla Model 2 á $16000:
https://www.youtube.com/watch?v=ySTPQCqejeA

Sodiumbatterier bl.a.
Faen trot.
Citera
2025-10-24, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
https://www.golem.de/news/kei-car-eu...10-200968.html

Jag förstår ju att du har någon koppling till Tyskland eftersom du så ofta åkt dit och kanske fortfarande gör. Att du ofta delar just tyska artiklar bekräftar ju det också. Jag har läst grundläggande tyska i skolan, men eftersom jag inte haft någon användning av det som man har med engelskan så kan jag inte läsa en artikel och förstå det hela fullt ut. Andra kanske inte fattar ett smack.

Skulle underlätta om du länkade till engelska eller svenska artiklar, inte bara för mig utan för alla. Visst, man kan översätta sidor, men det blir ofta rent skräp grammatisk så jag undviker gärna det.
Citera
2025-10-24, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Sodiumbatterier bl.a.
Faen trot.

Är detta AI genererad video? Ta en titt några sekunder efter 29 sekunder in i videon. Jag länkar för enkelhetens skull. När bilen svänger höger så ser det ut som däcken svänger åt vänster.

https://youtu.be/ySTPQCqejeA?si=lLXTcYgY4BkZtL2V&t=29

Jag vet att AI har svårt med fingrar bland annat och det kan bli 6st fingrar på en hand istället för 5. har den problem med däck på bilar som svänger också? Ser nästan så ut...
Citera
2025-10-24, 19:03
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag förstår ju att du har någon koppling till Tyskland eftersom du så ofta åkt dit och kanske fortfarande gör. Att du ofta delar just tyska artiklar bekräftar ju det också. Jag har läst grundläggande tyska i skolan, men eftersom jag inte haft någon användning av det som man har med engelskan så kan jag inte läsa en artikel och förstå det hela fullt ut. Andra kanske inte fattar ett smack.

Skulle underlätta om du länkade till engelska eller svenska artiklar, inte bara för mig utan för alla. Visst, man kan översätta sidor, men det blir ofta rent skräp grammatisk så jag undviker gärna det.
Jag länkar gärna både svenska och engelska artiklar i ämnet.
Men tyvärr är det svårt att hitta dom ibland, och ofta finns det felaktigheter i artiklarna har jag ofta sett.
Citera
2025-10-25, 09:20
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Sodiumbatterier bl.a.
Faen trot.
AI-genererat skräp. Blandade klipp med äkta och genererade snuttar och AI-berättarröst. Kan inte tas seriöst. Tyvärr vanligare och vanligare då det är lättförtjänta pengar.
Citera
2025-10-25, 11:05
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Ursäkta off topic.
T.ex en smartphone översätter alla utländska texter automatiskt till svenska, precis som man valt att den ska göra. Det kan alla telefoner pc mm göra. Det är faktiskt väldigt smidigt även om jag förstår tyska och engelska hyfsat bra.
Senast redigerad av stelex 2025-10-25 kl. 11:13.
Citera
2025-10-27, 19:44
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Politiker designad elektrisk Trabant för 150tkr eller fullgod I10 bensinbil för 180tkr. Svårt val.
Ja det finns ju en på detta forum som älskar sin fransk byggda eltrabant fast den kostade honom 250.000 mer än en i10......

Var och en är lycklig på sitt eget sätt
Senast redigerad av sealstryper 2025-10-27 kl. 20:25.
Citera
2025-10-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Ja det finns ju en på detta forum som älskar sin fransk byggda eltrabant fast den kostade honom 250.000 mer än en i10......
I INKÖP ja... Sedan börjar TCO:n att ticka... Karln har alltså faktiskt krämat ut 32 000 mil ur sin "franska eltrabant"! En i10 drar cirkus en halvliter bensin per mil. Vilket ger att den skulle ha dragit 16 000 liter bensin till dags dato. Lite svårt / halvt omöjligt att räkna ut snittpriset på bensin mellan år 2018 och 2025..., men säg 20 spänn litern, och både för att förenkla räkningen och ha lite marginaler neråt så säger vi 20 X 15 000 = 300 000.
Även om snittpriset inte varit exakt 20 kr/l skulle den alltså ändå ha dragit bensin för uppåt 300 000-ish! Man får en helvetisk massa elladdning för sådana pengar!

Sedan har tyvärr motorbyte och reduktionslåde-renovering fuckat upp helhetsekonomin... Lite smartare tekniska lösningar på det och elbilar har faktiskt chansen att i längden bli billigare på TCO.
Citera
2025-10-28, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
I INKÖP ja... Sedan börjar TCO:n att ticka... Karln har alltså faktiskt krämat ut 32 000 mil ur sin "franska eltrabant"! En i10 drar cirkus en halvliter bensin per mil. Vilket ger att den skulle ha dragit 16 000 liter bensin till dags dato. Lite svårt / halvt omöjligt att räkna ut snittpriset på bensin mellan år 2018 och 2025..., men säg 20 spänn litern, och både för att förenkla räkningen och ha lite marginaler neråt så säger vi 20 X 15 000 = 300 000.
Även om snittpriset inte varit exakt 20 kr/l skulle den alltså ändå ha dragit bensin för uppåt 300 000-ish! Man får en helvetisk massa elladdning för sådana pengar!

Sedan har tyvärr motorbyte och reduktionslåde-renovering fuckat upp helhetsekonomin... Lite smartare tekniska lösningar på det och elbilar har faktiskt chansen att i längden bli billigare på TCO.

Dom där 250 papp extra han betalade i början på bilköpet hade lätt kunnat leverera 25000 per år på börsen. Det är bra mycket bensin det.
Senast redigerad av Hasse63 2025-10-28 kl. 00:58.
Citera
2025-10-28, 01:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem

0,5 liter milen?
Inte en chans med min körstil.
Du får nog lägga till någon dl.
Citera
2025-10-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Dom där 250 papp extra han betalade i början på bilköpet hade lätt kunnat leverera 25000 per år på börsen. Det är bra mycket bensin det.
Dock blir 300 000 delat i sju 42 857 per år. Så det hade gått åt ganska mycket mer i drivmedelskostnader än de där 25 000.

Dessutom är det en rätt krystat sätt att räkna ekonomi på... Hade han istället köpt en BEGAGNAD elbil, tagit 50 000 och lagt på ett aktiebolag och startat firma och sålt elbilar så hade han tjänat BETYDLIGT mer! 25 000 PER AFFÄR är igen omöjlighet om man ligger i rätt prisklasser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in