2025-09-20, 19:01
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Du glömde Citroens viktigaste fördel gentemot BYD, att den inte är kinesisk.
Franskt är ju inte någon större förbättring dock
Citera
2025-09-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Fanns dock betydligt bättre val än volvo på den tiden också om man var ute efter pålitlighet. Sena 80 och tidiga 90-tals Camryn med 2.0 liters gjutjärns motor var minst lika om inte mer odödlig och mycket rappare i gasen, mindre sladd och lägre bränsleförbrukning.

För övrigt, kan ingen berätta varför en liten stadsbil för 300 tkr är billigt? Jag får bara massa ickesvar på den frågan.
Rödblockaren är världskänd av en anledning och det är för att den var nästan löjligt pålitlig. Finns liknade motorer men de tycks ha varit väldigt få då jag vet ingen som slog den i pålitlighet när det begav sig. Vart är dessa camryns nu? Många volvo motorer lever vidare i båtar, aldrig stött på någon camry motor i en båt.

Som svar på din fråga så är 300 tusen knappast billigt för en liten stadsbil. Jag har en liten aygo jag gav 20 tusen kronor för för 10 år sedan och med ALLT inräknat hamnar jag på under 1000 kr i månaden(gör allt själv, aldrig besökt en verkstad i mitt liv).
Det tycker jag är rätt billigt.
En ny bil är automatiskt en förlustaffär hur du än vrider och vänder på det. Är du en dåre och knappt aldrig kör den och sparar den i 40 så KANSKE du kan få pengarna tillbaka iallafall men då bör det vara en unik och speciell modell vilket ytterligare driver upp priset.

Känner några som faktiskt köpt begagnade teslor med 3-4 år på nacken och är rätt nöjda, priserna där börjar hamna nedåt 200 tusen på vissa modeller. Det kan nog vara mer värt som alternativ.
Citera
2025-09-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Rödblockaren är världskänd av en anledning och det är för att den var nästan löjligt pålitlig. Finns liknade motorer men de tycks ha varit väldigt få då jag vet ingen som slog den i pålitlighet när det begav sig. Vart är dessa camryns nu? Många volvo motorer lever vidare i båtar, aldrig stött på någon camry motor i en båt.

Som svar på din fråga så är 300 tusen knappast billigt för en liten stadsbil. Jag har en liten aygo jag gav 20 tusen kronor för för 10 år sedan och med ALLT inräknat hamnar jag på under 1000 kr i månaden(gör allt själv, aldrig besökt en verkstad i mitt liv).
Det tycker jag är rätt billigt.
En ny bil är automatiskt en förlustaffär hur du än vrider och vänder på det. Är du en dåre och knappt aldrig kör den och sparar den i 40 så KANSKE du kan få pengarna tillbaka iallafall men då bör det vara en unik och speciell modell vilket ytterligare driver upp priset.

Känner några som faktiskt köpt begagnade teslor med 3-4 år på nacken och är rätt nöjda, priserna där börjar hamna nedåt 200 tusen på vissa modeller. Det kan nog vara mer värt som alternativ.

Nu var ju Volvo en typ 100 gånger vanligare bil än en Camry i Sverige. Andrahandsmarknaden var betydligt billigare när det gällde japsare på den tiden också så folk lät dom rosta bort, och Volvo ägare var ju väldigt pedanta människor som standard. Men rent motormässigt så var Toyotas 2.0 2.2 och 1.6 fyrcylindriga motorer minst lika hållbara som Redblock om inte mer. Vet av folk som knappt aldrig bytte olja och torterade dessa bilar på ett sätt så att man vill grina men samtidigt fortsatte dom att rulla år efter år till ens förvåning. Man måste räkna på priset också, typ en 1.6 corolla var nog 40 papp billigare än en volvo på den tiden, och det var mycket pengar.

Ja, och felet el-bilsfolket gör är att dom inte räknar alternativkostnad på deras bilar. Köper du en el-stadsbil istället för en Hyundai i10 så betalar du 120 papp mer och dessa 120 papp ska du betala ränta på alternativt kommer gå miste om avkastning på börsen för dessa pengar. 10% avkastning per år på börsen blir ju tusen spänn i månaden man går miste om.
Senast redigerad av Hasse63 2025-09-20 kl. 20:22.
Citera
2025-09-20, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Franskt är ju inte någon större förbättring dock
Det var inte ett kvalitetsperspektiv jag hade.
Citera
2025-09-21, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Vem fan köper en kinesisk "budget" elbil med ynka 88hk och 20 mil räckvidd för närmare 300k? Kommer floppa totalt. Det skulle vara absolut idioti för en privatperson köpa den bilen med tanke på befintligt utbud. Kinesiska märken är dömda att misslyckas i Sverige så länge de inte är massivt billigare än alternativen.

Precis Svenska marknaden är tuff för Kineserna och deras priser.

Ingen kommer köpa en liten elbil för 300k från Kina
Citera
2025-09-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Nu var ju Volvo en typ 100 gånger vanligare bil än en Camry i Sverige. Andrahandsmarknaden var betydligt billigare när det gällde japsare på den tiden också så folk lät dom rosta bort, och Volvo ägare var ju väldigt pedanta människor som standard. Men rent motormässigt så var Toyotas 2.0 2.2 och 1.6 fyrcylindriga motorer minst lika hållbara som Redblock om inte mer. Vet av folk som knappt aldrig bytte olja och torterade dessa bilar på ett sätt så att man vill grina men samtidigt fortsatte dom att rulla år efter år till ens förvåning. Man måste räkna på priset också, typ en 1.6 corolla var nog 40 papp billigare än en volvo på den tiden, och det var mycket pengar.

Ja, och felet el-bilsfolket gör är att dom inte räknar alternativkostnad på deras bilar. Köper du en el-stadsbil istället för en Hyundai i10 så betalar du 120 papp mer och dessa 120 papp ska du betala ränta på alternativt kommer gå miste om avkastning på börsen för dessa pengar. 10% avkastning per år på börsen blir ju tusen spänn i månaden man går miste om.
Ja vi måste helt enkelt skaffa ett test och se vilken som är bäst för att avgöra men som svensk håller jag ändå på rödblockaren. Det är nog en av de mest överdimensionerade motorer som gjorts för vanliga bilar kontra hästarna man plockade ur den vilket var väldigt få.

Nackdelen med börsen är att den lika gärna kan rasa med -40% som 2008. Att hitta en enkel billig bil är nog det bästa ur ekonomiskt perspektiv alternativt buss kort, även om min bil är billigare än ett busskort i månaden för mig, tror att jag är ett undantag dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in