2025-10-25, 13:02
Medlem
verkar som många har ock vill jobba kvar på sitt jobb ock vissa vill gå i tidig pension från jobbet men vi som är arbetslösa då ock är i 55-60 år då? inte så lätt att få jobb i den åldern om man varit arbetslös nått år , det enda man då kan hoppas på är nått hitte på jobb troligtvis med ett gäng somalier ock det är ingen höjdare , så för 2 år sen bestämde jag mig vid 57 års ålder att gå i pension ,har en slant sparad överför 12 000 varje månad klarar mig fint på det , har fasta räkningar på ca 7000 kr/mån , har ingen bil, går aldrig på krogen inga dyra hobbies , väldigt lågt klädkonto ,handlar ofta mat på halva priset
men väldigt skönt att slippa arbetsförnedringen ock kravet på att söka jobb som man aldrig får
Citera
2025-10-25, 13:59
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Du är den nyttiga slaven som vårt samhälle bygger på.
Inlärd kunskap som inte ifrågasatts ett ögonblick visar på lägre intelligens.
Att tänka och agera utanför den osynliga ramen är förmodligen ett okänt begrepp för dig.

Många själslösa som vandrar på denna jord. Ingen idé att ge dom energi

Frihet är inte vad folk tror. Frihet är att kunna leva på naturen, äga sitt boende, kunna laga mat producerad från egna grödor, egen honung, egna ägg. Världen är under en enorm illusion, so. Jag vet kommer spricka snart . ❤️
Citera
2025-10-25, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Många själslösa som vandrar på denna jord. Ingen idé att ge dom energi

Frihet är inte vad folk tror. Frihet är att kunna leva på naturen, äga sitt boende, kunna laga mat producerad från egna grödor, egen honung, egna ägg. Världen är under en enorm illusion, so. Jag vet kommer spricka snart . ❤️
Ja, du har helt rätt.
Någonstans finns ju ändå ett hopp att upplysa människor.
Även kritisera hör ju till samtalet där man vill ha en reaktion. Rätt eller fel har jag inte lagt så stor vikt vid att bedöma men har man lite luckor i tiden emellanåt kan man ibland fylla dem med lite tjafs...
Citera
2025-10-25, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad jobbar du med, som är så själsdödande?

ALLA jobb som finns är själadödande, håller med TS.

Men jag fattar att man MÅSTE jobba för att kunna leva. Men om jag blev rik, och aldrig behövde jobba, klart som fan jag inte skulle göra det.

Sen menar jag så klart RIKTIGA jobb, om någon betalar mig för att sitta och supa eller ha sex med snygga tjejer eller käka god mat eller så hela dagarna och kallar det ett jobb, klart jag skulle göra det, men menar vad som faktiskt folk betalar en för, inte teoretiska jobb.
Citera
2025-10-25, 15:07
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Blogg
Blev det jobbigt att jag svarade på din fråga?

Sätt dig på röven och vänta in din pension, det kommer passa dig bra.
Vet faktiskt inte om du svarade på min ts men utveckla gärna vad det är som gör att du är nöjd på din plats i längre drag än bara kort att att det känns bra att vara produktiv och att få fika med kollegor…

Säg mig, om du dog om två dagar, skulle du gå till jobbet imorgon?
Senast redigerad av Reverend.Camden 2025-10-25 kl. 15:10.
Citera
2025-10-25, 16:39
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vet faktiskt inte om du svarade på min ts men utveckla gärna vad det är som gör att du är nöjd på din plats i längre drag än bara kort att att det känns bra att vara produktiv och att få fika med kollegor…

Säg mig, om du dog om två dagar, skulle du gå till jobbet imorgon?

Klyschigt. "Leva varje dag som om det vore den sista". Så kan man inte leva livet. Vem torkar en i arslet och tvättar ens strumpor då.
Citera
2025-10-25, 17:04
Medlem
Bret-Harts avatar
Ingen har legat på dödsbädden och önskat att de hade jobbat mer
Citera
2025-10-25, 21:30
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Klyschigt. "Leva varje dag som om det vore den sista". Så kan man inte leva livet. Vem torkar en i arslet och tvättar ens strumpor då.
Frågan indikerar på vad som egentligen betyder något inte att man ska agera på den! Klyscha eller ej så betyder väl frågan något men det är klart enklare att bara vifta bort den än att svara på den!
Citera
2025-10-26, 11:14
Medlem
Jag har haft jobb jag mått psykiskt dåligt av och det har gått ut över hela tillvaron som jag bedövat med alkohol. Nu har jag bytt jobb, har gått från medianavlönad kontorsnisse nermald i hets och boreout till att bli låginkomsttagare som arbetar fysiskt i naturen utan tjat. Det känns friare och min fritid är fantastisk när jag slipper jobbångest. Min arbetsgivare säger vad jag ska göra på morgonen, sen sliter jag på ensam eller med kollegor och lyssnar på musik och poddar hela dagen.
På kvällarna planerar jag för en egen verksamhet som kan göra att jag mår bra och har en okej lön på sikt. Jag känner flera som slutat själsdödande jobb för att starta eget. En administratör startade kafé, en redovisningskonsult som lärt sig snickra av sin far startade en enskild firma och började snickra. Nu har han AB och två anställda, firman går bra men han vill hålla sin verksamhet i nuvarande skala. Han hade över tjugo års erfarenhet av redovisning och hade tryggt jobb med bra lön till pension men vid utbrändheten runt 45 orkade han inte mer och sket helt enkelt i det. Man ska följa det hjärtat vill, det kan vara en enorm risk ekonomiskt och för möjligheten till framtida anställningar men livet är för kort för att inte våga prova.
Citera
2025-10-26, 22:57
Medlem
BlessedPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Det där är din syn på jobb. Du jagar status, du jagar prestige. Vi andra jobbar för att sätta mat på bordet åt våra barn. Vi andra har kul på jobbet.

Jag bryr mig absolut inte om prestige. Du kommenterar nog till fel person. Jag är anti status och anti prestige. Alla har inte kul på jobb. Många dör inombords
Citera
2025-10-27, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Tro det eller ej så jobbar jag med människor. Det gör jag bra och är professionell. Jag har dock nått en gräns där allt arbete skaver på själen. Bara att ha en chef får ju en att vilja kräkas!

lol, ja då förstår jag att du är trött på skiten när du jobbar med människor, lol fick världens garv , men visst jag förstår dig!
Citera
2025-10-27, 07:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Jag har haft jobb jag mått psykiskt dåligt av och det har gått ut över hela tillvaron som jag bedövat med alkohol. Nu har jag bytt jobb, har gått från medianavlönad kontorsnisse nermald i hets och boreout till att bli låginkomsttagare som arbetar fysiskt i naturen utan tjat. Det känns friare och min fritid är fantastisk när jag slipper jobbångest. Min arbetsgivare säger vad jag ska göra på morgonen, sen sliter jag på ensam eller med kollegor och lyssnar på musik och poddar hela dagen.
På kvällarna planerar jag för en egen verksamhet som kan göra att jag mår bra och har en okej lön på sikt. Jag känner flera som slutat själsdödande jobb för att starta eget. En administratör startade kafé, en redovisningskonsult som lärt sig snickra av sin far startade en enskild firma och började snickra. Nu har han AB och två anställda, firman går bra men han vill hålla sin verksamhet i nuvarande skala. Han hade över tjugo års erfarenhet av redovisning och hade tryggt jobb med bra lön till pension men vid utbrändheten runt 45 orkade han inte mer och sket helt enkelt i det. Man ska följa det hjärtat vill, det kan vara en enorm risk ekonomiskt och för möjligheten till framtida anställningar men livet är för kort för att inte våga prova.
Härlig att de i dina exempel vågade!

Vilka yrkesgrupper i medelåldern är lyckligast jobbmässigt tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in