2025-10-24, 09:17
Medlem
SkattefriZons avatar
Kan det möjligtvis vara din i ställning till jobb som gör det jobbigt?
Citera
2025-10-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Jag gjorde min Exit vid 55. Har en blygsam pension men fruns lön tickar ju in fortfarande i 8 år till..
Har lite sparat och som hemmavarande går det inte mycket pengar vill jag påstå. Inga lån utöver ett lågt villalån.
Sköter allt så min fru kan verkligen slappna av. Trädgård och huspyssel, bakar och tvättar, städar samt har diverse små projekt. Tränar en hel del, mer än när jag jobbade.
Det känns faktiskt helt underbart. Det beror ju på ifall du kan diciplinerat lägga upp en rutin som du kan hålla.
Det tror jag är viktigt så man inte hamnar i TV soffan och låter sig malas ner av all propaganda och galenskap.
Våra barn är vuxna och duktiga, behöver aldrig något ekonomiskt stöd så det underlättar.
Vad skönt det låter
Citera
2025-10-24, 09:29
Medlem
qups avatar
Första dagarna efter semestern brukar kännas sådär. Man frågar sig ”vadfan håller jag på med?!”. Sen blir det kul igen. Roliga arbetsuppgifter, roliga kollegor. Vansinniga kollegor. 100% bra.

Jag kommer jobba till 85.
Citera
2025-10-24, 09:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag har kollat in en massa YT-kanaler som kan betraktas som "gå i pension"-videos. Dom handlar inte om ekonomi, "FIRE" och börsplacerande, utan om erfarenheter av hur livet blev den första tiden. 100% av alla har positiva erfarenheter, men också om vad som var överraskande och vad man behövde rätta till. Väldigt få av dom visar folk som lever i varmare klimat och vandrar efter stranden och dricker skumpa i solnedgången.

Det låter alltså lite tråkigt med dom här YT-kanalerna men för mig har dom varit guld. Det är väldigt många praktiska råd och intressanta tankeställningar som lyfts.

T ex så behöver man mindre pengar än vad man tror när man går i pension. Man ska inte heller se pensionen som evig semester, utan man måste ha något som driver på en på dagarna. T ex en passionerad hobby, en liten sidoverksamhet, träning, osv.

Ja det är många som blir fullblodade alkoholister ganska omgående efter pension pga avsaknad tillhörighet, mening etc.
Därav är allt extremt individuellt hur man blir som arbetslös/pensionerad.
Många som gärna vill säga till den pensionerade/arbetslöse att depressionen eller vad det nu är, är enbart pga du inte har något jobb.
Varför är så många med jobb då deprimerade, bara ett exempel på hur enkelriktade en del är i sina tankar.
*Blir lite samma svart och vit syn som att säga till någon med ryggvärk "bara stärka ryggen så försvinner det"
Samtidigt så går planetens starkaste deadlifters / strongmans till sjukgymnast pga ryggvärk.
Senast redigerad av Bidragstagare49 2025-10-24 kl. 09:35.
Citera
2025-10-24, 09:31
Medlem
BlessedPowers avatar
Människor sliter ihjäl sig med studier och jobb och får sedan cancer och dör. Människor är robotar som inte förstår att livet inte handlar om att tillfredsställa en chef eller jaga status prylar för att imponera på ytliga bimbos i staden. Men vad mer förväntar du dig från vaccinerade robotar som är så djupt programmerade av Sverige att jobb är deras allt då de totalt saknar hobbies och andra talanger och lever med stress i vardagen för att kunna passa in och imponera på sina ytliga vänner
Citera
2025-10-24, 09:33
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlessedPower
Människor sliter ihjäl sig med studier och jobb och får sedan cancer och dör. Människor är robotar som inte förstår att livet inte handlar om att tillfredsställa en chef eller jaga status prylar för att imponera på ytliga bimbos i staden. Men vad mer förväntar du dig från vaccinerade robotar som är så djupt programmerade av Sverige att jobb är deras allt då de totalt saknar hobbies och andra talanger och lever med stress i vardagen för att kunna passa in och imponera på sina ytliga vänner

Det där är din syn på jobb. Du jagar status, du jagar prestige. Vi andra jobbar för att sätta mat på bordet åt våra barn. Vi andra har kul på jobbet.
Citera
2025-10-24, 09:37
Medlem
Imnshos avatar
En lite bortglömd fördel med pensionen är att man kan maximera vädret!

Soliga fina dagar kan man vara ute och njuta. Förut var det bara helgerna och semestrarna man kunde utnyttja. Man var nästan förbannad över att det var bra väder under arbetsdagarna!

Numera njuter jag också av vidriga dagar som idag med gråväder, blåst och duggregn. Att bara kunna ta en långfrukost i mysbyxor och raggsockor, och tänka på alla stackars knegare som måste upp i mörkret och sätta sig i en kall bil och köra en halvtimme till en tråkig arbetsdag.

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen!
Citera
2025-10-24, 09:38
Medlem
Citat:
Å på vilka jobb sliter man ihjäl sig tycker du?
Citera
2025-10-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Hur menar du att staten gör folk slavar under bankerna?

Är det inte så att folk själva fullt frivilligt tar kontakt med bankerna, för de vill ha pengar att konsumera för nu, utan att behöva spara ihop pengarna vilket tar tid?

Varför ska staten beskyllas för att folk använder sin egen frihet? Är det inte folkets fel, och i detta fall är staten utan skuld?

Det är ju bara att som 25 åring att börja spara till ett hus för 5 miljoner så köper man det kontant dagen innan man dör.
Citera
2025-10-24, 09:44
Avslutad
Citat:
Ha ha Usch. Det finns många som tillbringar sina dagar på planeten på det viset.
Det gäller att öppna ögonen ifall man kan. Många har ej ens kontakt med sin tänkande hjärna dessvärre.
Men att kunna ta ett steg utanför denna box är hälsosamt. Ju längre ifrån lådan man kan ta sig ju mer lycka och frihet torde man kunna uppleva. Så inte fallet för de flesta. De vill ha tyglar då de inte på egen hand kan ta hand om sitt liv. Curlade och manipulerade, stöpta, tvingade, vax.....e, men vi alla har chansen!
Citera
2025-10-24, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Å på vilka jobb sliter man ihjäl sig tycker du?

Skulle säga att alla med fysiska jobb jag känner har något diskbråck eller någon annan skada pga sitt jobb, dvs väldigt försämrad livskvalité pga jobbet. Skulle kunna säga att det kvoterar in till "slita ihjäl sig" när hälsan blir märkbart påverkad.
Citera
2025-10-24, 09:47
Medlem
Hela svennens liv bygger väl på lån i nån form, hus liesing ilar mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in