2025-10-26, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Har tänkt en del på det här med kvinnofällan. Alltså att kvinnor ofta tappar i karriär, lön och pension när de får barn och mannen fortsätter som vanligt.

Jag har full respekt för kvinnor som väljer bort familj just på grund av det, det är ett smart och logiskt beslut. Men det jag inte riktigt fattar är de som ändå skaffar barn, går ner i tid, låter mannen jobba mer, och sen klagar i efterhand på att de hamnat i kvinnofällan. Man vet ju vad som väntar, det är knappast en överraskning.

Så frågan är: Är kvinnofällan verkligen endast ett samhällsproblem, eller handlar det ibland om egna val och prioriteringar? Kan man skylla på strukturer när man aktivt valt ett upplägg där man själv halkar efter? Och i så fall var går gränsen mellan att vara offer för systemet och att helt enkelt inte ta ansvar för sina beslut?

Vad säger ni?

Vi vill ju att det ska födas fler barn. Annars kommer vi att försvinna som art. Det vore väl lite tråkigt?

Om vi vill det, ska vi väl inte straffa kvinnor som gör det mest naturliga de kan göra? Och det viktigaste de kan göra för artens överlevnad. Vi borde snarare belöna dem t.ex med ett högre barnbidrag.
Citera
2025-10-26, 17:19
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det är ju barnen som kommer att få lida av det. Dels har inte jag samvete eller vilja att offra mina barn, dels tror jag inte att det är en bra lösning för samhället som stort. Barnen är framtiden. Sumpar vi dem sumpar vi framtiden.

Varför skaffade du inte en bättre man då?
Citera
2025-10-26, 17:27
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Varför skaffade du inte en bättre man då?

Som jag skrev tidigare, det är svårt att veta hur någon kommer bete sig som förälder innan de fått barn. De allra flesta tror säkerligen att deras partner ska bli en fantastisk förälder när de väljer att skaffa barn med dem. Men hur det blir kan man inte veta i förväg.

Sen tycker jag förstås allmänt att det är ganska tröttsamt med inställningen att precis allt en man gör och inte gör alltid är 100% en kvinnas fel. Den utgångspunkten (att män har total ansvarsfrihet i alla lägen) är ju en del av problemet.
Citera
2025-10-26, 20:20
Medlem
Soneking1s avatar
Citat:
Har tänkt en del på det här med kvinnofällan. Alltså att kvinnor ofta tappar i karriär, lön och pension när de får barn och mannen fortsätter som vanligt.

Jag har full respekt för kvinnor som väljer bort familj just på grund av det, det är ett smart och logiskt beslut. Men det jag inte riktigt fattar är de som ändå skaffar barn, går ner i tid, låter mannen jobba mer, och sen klagar i efterhand på att de hamnat i kvinnofällan. Man vet ju vad som väntar, det är knappast en överraskning.

Så frågan är: Är kvinnofällan verkligen endast ett samhällsproblem, eller handlar det ibland om egna val och prioriteringar? Kan man skylla på strukturer när man aktivt valt ett upplägg där man själv halkar efter? Och i så fall var går gränsen mellan att vara offer för systemet och att helt enkelt inte ta ansvar för sina beslut?

Vad säger ni?
Det naturliga är att prioritera barn och familj, men inte i detta satans toxiskt feministiska land
Citera
2025-10-26, 20:55
Medlem
Citat:

Vad säger ni?
Det är ett samhällsstruktur där det är de kvinnor som ska få bestämma på ett annat sätt jämfört med männen om de ska få barn eller inte.
Kvinnor missgynnas såklart om de är de som bara stannar hemma med barnen men det finns fördelar som många kvinnor kanske inte är medvetna om.

De kvinnor som får barn och tappar i pension exempelvis får barn som kanske hjälper dom när kvinnan blir gammal.
Det finns fördelar som de i slutändan också får.
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2025-10-26 kl. 21:06.
Citera
2025-10-26, 20:58
Medlem
Citat:

Vad säger ni?
Intressant att det snackas om att det handlar om jämställdheten när kvinnor får bestämma om de ska bli gravida, få barn, använda sig av preventivmedel och aborter.
Sedan helt plötsligt ska det handla om ojämställdheten när det är kvinnor som får barn och de tar hand om barnen mer än männen.

Tycker du jämställdheten handlar om när man får bestämma över sin kropp på det sättet som ens biologiska kropp fungerar eller är jämställdhet när kvinnor och männen får samma valmöjligheter?

Det blir naturligt att det blir kvinnorna som får barn och tar hand om det om det ska inte vara jämställt när det handlar om reproduktion.
Män som ofrivilligt blir utan barn kan inte rå för om kvinnor väljer att få barn som sedan gör att de får det svårare i arbetslivet etc.
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2025-10-26 kl. 21:07.
Citera
2025-10-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det handlar väl ofta om att man känner sig tvingad när man väl är där. Vardagspusslet går inte ihop, man är utmattad, kvinnan drar lasset hemma, med barnen och på jobbet och det blir ohållbart. Mannen vägrar ta sin del och vägrar vabba m.m för att han anser att hans jobb är viktigast. Det blir ju en fälla om "valet" formuleras. "Vill du ge dina barn en okej uppväxt och offra din egen karriär eller vill du att dina barn ska få ett skitliv och satsa på dig själv?". Att det är en kvinnofälla är för att mannen inte tvingas göra samma val...
Män får inte samma valmöjligheter som kvinnor att skaffa barn pågrund av hur biologin fungerar.
Du verkar tro att män har möjligheten att få barn och det är kvinnor som ansvarar för barnen.
Citera
2025-10-26, 21:07
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Män får inte samma valmöjligheter som kvinnor att skaffa barn pågrund av hur biologin fungerar.
Du verkar tro att män har möjligheten att få barn och det är kvinnor som ansvarar för barnen.

De män som dumpar över hela eller delar av sitt föräldransvar på mamman har fått barn.

Men ja, det är ju tydligt att eftersom dealen att bli mamma ofta är så rutten i dagens samhällsklimat väljer allt fler kvinnor bort det, och män. Det är ju den möjligheten att slippa fällan man konkret har.
Citera
2025-10-27, 06:20
Medlem
Citat:

Vad säger ni?
Mannen kan tjäna in pengar så det räcker till. Kvinnor borde föda barn och ta hand om dem. Mannen sköter försörjningen. Tydligen är det en ”kvinnofälla” att ha familj. Säger en del om vårt samhälle medans somaliska kvinnor knullar som kaniner och skiter ur sig 8 ungar minst vardera som skattebetalarna får stå för
Citera
2025-10-27, 07:09
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Flera studier och officiell statistik visar att föräldraskap drabbar kvinnor ekonomiskt (lägre inkomst, sämre karriärutveckling och större pensionsnackdel). Det kallas ofta motherhood/child penalty och är väl dokumenterat även i Sverige. Vill du ha källor så slänger jag upp dem isåfall.

Så vad är då lösningen på det här? JO, det ska jag berätta. Vara föräldralediga lika länge, dela upp ansvaret hemma 50/50, dela upp lämningar och hämtningar på förskolan ex en hämtar och en lämnar. Problemet LÖST. Sedan om man som kvinna vill vara hemma mer med barnen och sköta hemmet osv så fine då får man göra det antingen på bekostnad av fördelar såsom karriär, pension osv eller så får man göra en juridisk överenskommelse med avtal mm ekonomiskt med sin man.
Sluta tycka synd om vuxna människor som fattar gemensamma beslut. Att skaffa barn är ingen olycka som “drabbar” någon – det är ett medvetet val. Två vuxna planerar, delar upp ansvar och väljer hur de vill leva. Att sedan, flera år senare, försöka skriva om historien till ett “offer-narrativ” där strukturer, normer eller patriarkat får skulden är bara bekvämt. Man får konsekvenserna av sina egna prioriteringar, precis som alla andra. Vill man ha jämställdhet får man leva den, inte bara prata om den tills det blir jobbigt.
Citera
2025-10-27, 08:50
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det är också så att om det ska bli långsiktigt fungerande familjer så har mannen ett ansvar att inte bekrakta kvinnan som ett roligt sexobjekt för tillfälligt knullande som man kan byta ut när man känner för det utan som en livspartner för lång tid.

Det är här nutida västerländsk liberalism och individualism blir destruktiv för det får människor att tänka att "jag ska göra vad jag känner för" för tillfället istället för ta långsiktigt ansvar.

Det håller jag med om. Livet är relativt långt och äktenskapet består i att skaffa sig en livspartner i nöd och lust livet ut.
Människor som saknar lojalitet eller tror livet bara går ut på knullande är tragiska och kommer även de sluta som ensamma.
Citera
2025-10-27, 08:52
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
De som klagar är kvinnliga fattigpensionärer, som har gått ner i arbetstid när deras barn var små. Och som nu lever fattigt, trots att de har slitigt både med sina jobb och sin familj. Och: klart de är tacksamma över sina barn och har levt meningsfulla och rika liv! Inget snack om den saken! Men de är inte tacksamma över att ha hamnat i "kvinnofällan", som det inneburit för dem rent ekonomiskt.

Detta går enkelt att lösa. Genom att maken sätter över pengar varje månad till sin fru, i pensionssparande, de år hon inte jobbar full tid.
På så vis kan hon få barn, ge sina barn av sin tid, jobba. Inte halka efter i pension etc. Dvs. Inte hamna i "kvinnofällan".

Lösningen på problemet får ju inte vara att inte skaffa barn. Det är ju en tragisk lösning för barnlängtande familjer. Maken får steppa upp helt enkelt. Bidra. Både med pengar och hjälp i hushållet. Så de kan skaffa barn, utan att kvinnan hamnar i någon "kvinnofälla".

Det är väl alldeles utmärkt ifall gifta personer föredelar pengar sinsemellan. Egentligen borde sambeskattning återinföras samt andra reformer till som gör det enklare att ha en gemensam ekonomi som gifta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in