Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-10-26, 14:06
Medlem
Soyences avatar
Det hälsosamma vore att behålla normaltiden som vi ställer om till nu året om. Fiddlandet två gånger om året är en hälsorisk.

Vad anser ni? Var det bättre tider förr för hälsan?

Citat:
Top scientists call for Daylight Saving Time to be DITCHED - amid fears it fuels a rise in cancer

mounting evidence highlights the negative effects of the biannual shift.

Studies have shown that those living in the West of a time zone – where the mismatch between the sun time and our body clocks is greatest – have higher risks of leukaemia, stomach cancer, lung cancer and breast cancer.
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-15220891/stop-changing-clocks-scientists-daylight-saving.html
Senast redigerad av Soyence 2025-10-26 kl. 14:22.
Citera
2025-10-26, 14:09
Medlem
Det visste vi redan.

Du kan diskutera vidare med den här clownen:

(FB) Den dumma journalismen och den saknade faktagranskningen
Citera
2025-10-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soyence
Det hälsosamma vore att behålla normaltiden som vi ställer om till nu året om. Fiddlandet två gånger om året är en hälsorisk.
Hur jävla känsliga är folk? Hur gör männsikor på helger, går de upp samma tid som när de arbetar? Och hur mycket cancerrisk ger inte en semester, om man plötsligt börjar ta sovmorgon?

Citat:
Förr i tiden gick man upp när det blev ljust, oberoende av vad klockan var. I alla fall innan industrialiseringen.
Citera
2025-10-26, 14:20
Medlem
Soyences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur jävla känsliga är folk? Hur gör männsikor på helger, går de upp samma tid som när de arbetar? Och hur mycket cancerrisk ger inte en semester, om man plötsligt börjar ta sovmorgon?

Förr i tiden gick man upp när det blev ljust, oberoende av vad klockan var. I alla fall innan industrialiseringen.
Leukemi, mag-, lung- och bröstcancer är trots allt för allvarliga för att ignorera.

Från min länk
Citat:
leukaemia, stomach cancer, lung cancer and breast cancer.
Citera
2025-10-26, 14:22
Medlem
Citat:
Leukemi, mag-, lung- och bröstcancer är trots allt för allvarliga för att ignorera.

Från min länk
Hade man mer av dessa cancerformer förr, när man brydde sig om när det var ljust mer än vad klockan var? Tiden innan elljuset.
Citera
2025-10-26, 14:27
Medlem
Soyences avatar
Citat:
Hade man mer av dessa cancerformer förr, när man brydde sig om när det var ljust mer än vad klockan var? Tiden innan elljuset.
Jag får nog lämna din fråga vidare till arkeologerna och vetenskapsmännen

Citat:
Scientists have found cancer in dinosaur bones from 70 to 80 million years ago.
https://www.cancer.org/cancer/understanding-cancer/history-of-cancer.html
Citera
2025-10-26, 14:31
Medlem
Citat:
Jag får nog lämna din fråga vidare till arkeologerna och vetenskapsmännen
Eller så får man fundera på hur många som rökte på artonhundratalet, och hur duktiga man då var på att diagnosticera cancer.

Sorry, har inte läst din länkade artikel. Känner att jag ändå kan såga påståendet att en förskjutning av tiden en timme skulle kunna orsaka cancer, och om det nu gör det, hur ska vi då göra med helger och semestrar? Allmän väckning?
Citera
2025-10-26, 14:35
Medlem
Soyences avatar
Citat:
Eller så får man fundera på hur många som rökte på artonhundratalet, och hur duktiga man då var på att diagnosticera cancer.

Sorry, har inte läst din länkade artikel. Känner att jag ändå kan såga påståendet att en förskjutning av tiden en timme skulle kunna orsaka cancer, och om det nu gör det, hur ska vi då göra med helger och semestrar? Allmän väckning?
Eller är cancer individuellt? Jag vet folk som rökte 20 cigg om dagen och aldrig fick cancer utan dog lugnt i en bilolycka vid 89 års ålder.
Citera
2025-10-26, 15:10
Medlem
Tycker det är toppen.
Blir alltid trött såhär års och då är det skönt att börja en timme senare.
Samma på våren att man blir piggare med mer solljus.
Har aldrig haft något problem med sommar och vintertid.
Fattar inte folk som gnäller om det.
Citera
2025-10-26, 15:20
Medlem
kalkryggars avatar
Man kan väl göra det så enkelt att man hänvisar till att lejonparten av folket vill ha normaltid över hela jävla Europa. Så bara inför det så vi kan gå vidare och leva så som folket vill.

Som medargument kan man ha folkhälsan som forskare inom alla möjliga fält hävdar skulle bli bättre om vi slutade ställa om klockjäveln.

Jag hoppas innerligt att detta var sista gången vi ställde om tiden. Om vi ställer om till våren igen så betyder det att vi som minst också måste ställa om till nästa höst igen.

Om Europa ställer om tid till våren så ska jag fan starta ett parti för EU-palatset som bara har en fråga. Skippa tidsomställningen.
Citera
2025-10-26, 15:21
Medlem
Citat:
Okej, har nu läst artikeln. Kan inte se något i den som stöder påståendet att omställning av klockan orsakar mer cancer, däremot lite annat, men ingenting direkt kopplat till vintertid/sommartid, mer än att bilolyckor tydligen ökar i samband med att klockan ställs om. Men att köra in i ett träd är inte cancer.

Doktor Megan Crawford som nämns, om det är rätt person jag hittat, är inblandad i en del studier, som har med sömn att göra. Då om insomnia, hittar inget om cancer. Här länk till en, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36333079/

Hon sitter även med i styrelsen för BSS, British Sleep Society som lobbar för borttagandet av sommartid.
Citera
2025-10-26, 15:21
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Tycker det är toppen.
Blir alltid trött såhär års och då är det skönt att börja en timme senare.
Samma på våren att man blir piggare med mer solljus.
Har aldrig haft något problem med sommar och vintertid.
Fattar inte folk som gnäller om det.
Ok, så du kan mjölka korna och mata grisarna en timme senare. Men vi andra tycker det är värdelöst att det blir mörkt en timme tidigare. VÄRDELÖST!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in