Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-26, 15:23
Medlem
Vad är problemet, jag märker inte ens att vi byter tid eftersom klockorna ställer ju om sig automatiskt!
Citera
2025-10-26, 15:25
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Tycker det är toppen.
Blir alltid trött såhär års och då är det skönt att börja en timme senare.
Samma på våren att man blir piggare med mer solljus.
Har aldrig haft något problem med sommar och vintertid.
Fattar inte folk som gnäller om det.

Det finns ganska många som har svårt att ställa om. Människor är olika och alla är inte som dig. Men det begriper du uppenbarligen inte.

För vissa människor så tar det flera veckor av extra trötthet vid varje tidsomställning. Samt alla hälso-nackdelar som det rapporterats om under årtionden. Så varför inte sluta med det då? Eller ska vi låta alla dessa människor som mår piss av det bara ta det för att du tycker det är skönt?
Citera
2025-10-26, 15:34
Medlem
Säger som Greta i många frågor, LYSSNA PÅ VETENSKAPEN, brukar funka bland politiker/agendasättande media i andra frågor......
Citera
2025-10-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Så varför inte sluta med det då?
Om man arbetar dag så kan man inte påverkas så mycket av omställningen. Arbetar man natt så är den där extra timmen med ljus på morgonen helt fantastisk.
Citera
2025-10-26, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur jävla känsliga är folk? Hur gör männsikor på helger, går de upp samma tid som när de arbetar? Och hur mycket cancerrisk ger inte en semester, om man plötsligt börjar ta sovmorgon?

När du börjar tala om samhällskroppen alltså på en makronivå bortom det individuella så faktiskt folk "känsliga". Ett annat relevant vedertaget begrepp kring detta ämnet är "många bäckar små"
Citera
2025-10-26, 15:50
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Om man arbetar dag så kan man inte påverkas så mycket av omställningen. Arbetar man natt så är den där extra timmen med ljus på morgonen helt fantastisk.

Men om du beaktar resten av texten i mitt inlägg. Skriver du samma sak då?
Citera
2025-10-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mayiy31000
När du börjar tala om samhällskroppen alltså på en makronivå bortom det individuella så faktiskt folk "känsliga". Ett annat relevant vedertaget begrepp kring detta ämnet är "många bäckar små"
Men hur gör folk när det blir helg? Alla jag känner går upp senare då, och lägger sig också senare. En del går till och med ut på krogen och lägger sig inte innan fyra-fem.

Och hur gör folk som åker på semester till orter med annan tidszon? Alltså, vi ändrar klockan ett par gånger per år, hur känslig för jetlag kan man vara om det påverkar?
Citera
2025-10-26, 15:53
Medlem
Fattar inte hur så många kan ha problem? Hur sover ni när ni är ledig, tror ni att dagen får mer än 24 timmar. Om ni åker utomlands med tidsskillnad är eran dygnsrytm förstörd?
Citera
2025-10-26, 15:55
Medlem
Sqrbankens avatar
Ställa om till vintertid är lugnt för mig men flytta fram till sommartid fuckar till det ordentligt. Lägg ner detta ofog.
Citera
2025-10-26, 15:57
Medlem
Citat:
Men om du beaktar resten av texten i mitt inlägg. Skriver du samma sak då?
Jag har jättevårt att förstå att man påverkas massor av att ställa om klockan ett par gånger per år. Men visst, om man alltid går upp klockan sex och sedan alltid lägger sig klockan tjugotvå, svensk tid, oavsett var man befinner sig på jorden och oavsett om det är helg eller semester eller arbetsdag, då kan jag förstå att det blir jobbigt. Personer som dessa tycker antagligen även att det är skitjobbigt om de inte får hårdkokt ägg till frukost och en kopp svart te med en skvätt mjölk innan de lägger sig. Troligen får de även panik om deras favoritpyjamas råkar ligga i tvätten, och om nallenjörnen inte ligger intill kudden.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-26 kl. 16:01.
Citera
2025-10-26, 16:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jag har jättevårt att förstå att man påverkas massor av att ställa om klockan ett par gånger per år. Men visst, om man alltid går upp klockan sex och sedan alltid lägger sig klockan tjugotvå, svensk tid, oavsett var man befinner sig på jorden och oavsett om det är helg eller semester eller arbetsdag, då kan jag förstå att det blir jobbigt. Personer som dessa tycker antagligen även att det är skitjobbigt om de inte får hårdkokt ägg till frukost och en kopp svart te med en skvätt mjölk innan de lägger sig.

Du har under alla år inte sett alla dessa rapporter från forskare som publiceras gång på gång år efter år i dagspressen som visar hur folk mår dåligt av det och alla hälso-nackdelar det medför att ställa om klockan?

Eller har du kanske sett men begriper inte ändå?
Citera
2025-10-26, 16:03
Medlem
Citat:
Du har under alla år inte sett alla dessa rapporter från forskare som publiceras gång på gång år efter år i dagspressen som visar hur folk mår dåligt av det och alla hälso-nackdelar det medför att ställa om klockan?

Eller har du kanske sett men begriper inte ändå?

Jo, och jag har kommenterat artikeln som ts länkar till, men jag har otroligt svårt att förstå hur en timmes förskjutning ett par gånger per år kan påverka så otroligt mycket.

Liksom, går alla och lägger sig och går upp samma tid varenda dag på året, oavsett helg, semester, arbetsdag med mera? Hur fan fixar de en sovmorgon om de mår illa av en timmes förskjutning ett par gånger per år? De måste konstant gå och må riktigt risigt.

Men visst, jag har noll problem med jetlag, skulle utan problem kunna förskjuta klockan ett halvt dygn och vara på banan direkt.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-26 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in