2025-10-25, 15:58
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Har testat med elektrisk mutterdragare. Den är för svag men knackar rejält men det hjälpte inte heller.

Skapa mer vridmoment och knacka hårdare med högre frekvens. Om du har lossat alla andra muttrar kan en andra person slå med slägga/rucka på själva hjulet samtidigt.

Ett annat alternativ är att du bultar hjulet med alla muttrar på gränsen att du kan skruva upp dem, sen bearbetar du den envisa muttern med vridmoment och hammarslag.

Du beskrev att de övriga satt väldigt hårt så kanske det inte spelat någon större roll vilken mutter som var sist, vilken som helst skulle ha tjorvat. Så om det är så kommer ^ att fungera.
Senast redigerad av F.Hansen 2025-10-25 kl. 16:02.
Citera
2025-10-25, 15:58
Medlem
https://www.biltema.se/bilvard/smorj...-ml-2000055110

Snabbrostlösare, 500 ml

Egenskaper:

Spräcker lagret av rost och smuts genom en kraftig termisk chock (ner till -40 °C).
Sprickorna som uppstår gör att oljan snabbt kan tränga in genom oxider och smuts för att frigöra korroderade fästen och mekaniska komponenter.
Tränger snabbt in i svåråtkomliga utrymmen.
Lossar enkelt kärvande och fastrostade muttrar, bultar, lås, gångjärn m.m.
Citera
2025-10-25, 16:01
Medlem
Citat:
Var förbi auktoriserad verkstad och dom ville att jag skulle lämna in bilen.
Kunde ta en hel dag att lösa sa han och då skulle de bli dyrt.
Lät galet så försöker fixa det själv istället.

Dom andra låsbultarna gick att få bort men en sitter fast.

Som andra sagt redan, åk till däckverkstan istället så slipper du bli blåst på tusentals kronor hos en bilverkstad.
Däckverkstan jobbar med sådant och gör det hela tiden, tar nog inte ens 30min. Bilverkstan kommer försöka mjölka timmar på dig.

"Kunde ta en hel dag" Fan tog inte ens 2h när jag löste det på min bil, drog aldrig av den så jag borra upp den bara.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-10-25 kl. 16:11.
Citera
2025-10-25, 16:13
Medlem
Citat:
Någon mupp har dragit fast min låsbult till ena hjulet med mutterdragare eller nåt.
Den sitter som berget.
Alla bultar på det hjulet satt överdrivet hårt men dom andra lyckades jag få upp.

Vid första försöket med låsnuttern drig jag sönder bultnyckeln.
Nu har jag skaffat en ny men när jag försöker dra för hand slinter den.
Det är ett litet märke på bulten som gör att den släpper.
Har försökt spruta in massor av wd40 men det går inte in (såg det på dom andra bultarna) trots väntan i 12+ timmar.

Har dyra alufälgar på så vill inte förstöra fälgen.

Är det någon som har nåt bra tips?
Dels för att få bultnyckeln att fästa lite bättre men även för att få in olja eller nåt annat för att få loss skiten.
Vilket fabrikat på låsbulten?
Finns många tips att söka på nätet. Bäst är att kolla med någon som gjort det förut, typ gummiberkstad.

Vi råkade ut för det och fick hjälp av kunnig person som fick svetsa på ett kort rör som sedan fick stor mutter påsvetsad i fria änden. Men han är skicklig med svets…och lyckades klara alufälgen helt oskadad.
Citera
2025-10-25, 16:16
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ett bra tips är att alltid dra med momentnyckel och bra däckfirmor använder sådant när de skiftar däck.
När jag gör det själv är jag alltid försiktig. Nu bytte jag två däck i somras och jag tror det va en amatör som satte på däcken.
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Skapa mer vridmoment och knacka hårdare med högre frekvens. Om du har lossat alla andra muttrar kan en andra person slå med slägga/rucka på själva hjulet samtidigt.

Ett annat alternativ är att du bultar hjulet med alla muttrar på gränsen att du kan skruva upp dem, sen bearbetar du den envisa muttern med vridmoment och hammarslag.

Du beskrev att de övriga satt väldigt hårt så kanske det inte spelat någon större roll vilken mutter som var sist, vilken som helst skulle ha tjorvat. Så om det är så kommer ^ att fungera.
Kan inte använda så mycket våld då de är dyr fälg.

Testade att ta bort låsbulten innan dom andra först. Tror inte ja kan dra dom andra hårdare än va dom satt utan att förstöra fälgen. Hade samma tanke också men släpper nog den.

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Som andra sagt redan, åk till däckverkstan istället så slipper du bli blåst på tusentals kronor hos en bilverkstad.

Däckverkstan jobbar med sådant och gör det hela tiden, tar nog inte ens 30min. Bilverkstan kommer försöka mjölka timmar på dig.

"Kunde ta en hel dag" Fan tog inte ens 2h när jag löste det på min bil, drog aldrig av den så jag borra upp den bara.
Verkstaden pratade om att borra men menade att de kunde va väldigt svårt. Förstod att han överdrev.

Fick jag bara tag ordentligt så skulle det gå men den slinter. Vill ju inte göra det värre eller paja fler bultnycklar. Fick beställa ny från Tyskland.
Blir däckverkstad i veckan, men ville kolla om någon hade nån fantastiskt bra lösning innan så man kunde löst det idag.
Citera
2025-10-25, 16:17
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vilket fabrikat på låsbulten?
Finns många tips att söka på nätet. Bäst är att kolla med någon som gjort det förut, typ gummiberkstad.

Vi råkade ut för det och fick hjälp av kunnig person som fick svetsa på ett kort rör som sedan fick stor mutter påsvetsad i fria änden. Men han är skicklig med svets…och lyckades klara alufälgen helt oskadad.
Ok de är bra gjort. Är ju trångt i hålet.
Det är Mercedes original.
Citera
2025-10-25, 16:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
När jag gör det själv är jag alltid försiktig. Nu bytte jag två däck i somras och jag tror det va en amatör som satte på däcken.

Kan inte använda så mycket våld då de är dyr fälg.

Testade att ta bort låsbulten innan dom andra först. Tror inte ja kan dra dom andra hårdare än va dom satt utan att förstöra fälgen. Hade samma tanke också men släpper nog den.

Verkstaden pratade om att borra men menade att de kunde va väldigt svårt. Förstod att han överdrev.

Fick jag bara tag ordentligt så skulle det gå men den slinter. Vill ju inte göra det värre eller paja fler bultnycklar. Fick beställa ny från Tyskland.
Blir däckverkstad i veckan, men ville kolla om någon hade nån fantastiskt bra lösning innan så man kunde löst det idag.
Borra är kanske inte möjligt om låsbulten är härdad.
Kan vara det verkstaden var inne på.
Vem har sabbat din bil så det inte går att ta loss hjulen?

Kolla med ditt försäkringsbolag. Detta kan bli dyrt.
Citera
2025-10-25, 16:22
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Borra är kanske inte möjligt om låsbulten är härdad.
Kan vara det verkstaden var inne på.
Vem har sabbat din bil så det inte går att ta loss hjulen?

Kolla med ditt försäkringsbolag. Detta kan bli dyrt.
En gubbe på en verkstad jobbade kväll och hade med sin tonåriga son som hjälpte till.
Eftersom det var utanför arbetstid kan jag inte klaga hos verkstaden.
Citera
2025-10-25, 16:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
En gubbe på en verkstad jobbade kväll och hade med sin tonåriga son som hjälpte till.
Eftersom det var utanför arbetstid kan jag inte klaga hos verkstaden.
Elände.
Kolla försäkringsbolaget du har.
Det kan bli en ny fälg av detta.
Citera
2025-10-25, 16:25
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HorsesAndPeople
https://www.biltema.se/bilvard/smorj...-ml-2000055110

Snabbrostlösare, 500 ml

Egenskaper:

Spräcker lagret av rost och smuts genom en kraftig termisk chock (ner till -40 °C).
Sprickorna som uppstår gör att oljan snabbt kan tränga in genom oxider och smuts för att frigöra korroderade fästen och mekaniska komponenter.
Tränger snabbt in i svåråtkomliga utrymmen.
Lossar enkelt kärvande och fastrostade muttrar, bultar, lås, gångjärn m.m.
Har du använt den själv till hjulbultar?
Kanske kan va värt att testa om det inte går på annat sätt.
Citera
2025-10-25, 16:26
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Elände.
Kolla försäkringsbolaget du har.
Det kan bli en ny fälg av detta.
Halvförsäkring så är kanske inte ingår.
Får kolla om det inte löser sig.
Citera
2025-10-25, 16:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Halvförsäkring så är kanske inte ingår.
Får kolla om det inte löser sig.
Sökte på nätet men det kanske du redan gjort

"Beror på hur bråttom och desperat du är samt hur tåliga/dyra fälgar. En version är att lossa alla andra bultar, och sedan ta i och vicka lite på fälgen några gånger. Sedan drar du fast övriga bultar lite hårdare än tidigare. Nu kan ofta låsbulten skruvas bort antingen med fingrarna, någon skruvmejsel eller tång."

Prova att söka efter mer du är inte ensam om problemet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in