Citat:
Dom där satt och det slog lock för öronen när dom "small". Var nog 1.5 meter hylsnyckelskaft samt ett rör vi trädde på på för ytterligare någon meter och sedan blev det till att hoppa på den med 100kg.
Det är ganska vanligt att det "smäller" när bultarna är väldigt torra men det behöver inte betyda att dom är på väg att gå sönder.
Lite kopparpasta på ett par gängor så håller dom sig fräscha, så länge hjulet inte gått övernaturligt varmt tex pga bromsar som ligger på eller dåliga hjullager.
Jag hade en Volvo för många år sedan där jag använt centreringsringar.
Köpte nya däck och fälgar och firman som fixade allt missade ringarna. Drog åt allt för kung och fosterland (på en stor auktoriserad Volvoverkstad i Stockholm).
På nåt konstigt sätt märktes det inte när jag körde. När hjulen sen skulle tas av gick 3 av 4 bultar av på ena hjulet och 2 på andra. De va lite spännande.
Sköter oftast byten själv men ibland är det smidigt att få hjälp, bla pga ryggproblem. Men man chansar ju varje gång det lämnas iväg.
Brukar byta på både egen bil, tantens och farsans samt 2 släpvagnar så de kan bli lite mycket.
Lite kopparpasta på ett par gängor så håller dom sig fräscha, så länge hjulet inte gått övernaturligt varmt tex pga bromsar som ligger på eller dåliga hjullager.
Jag hade en Volvo för många år sedan där jag använt centreringsringar.
Köpte nya däck och fälgar och firman som fixade allt missade ringarna. Drog åt allt för kung och fosterland (på en stor auktoriserad Volvoverkstad i Stockholm).
På nåt konstigt sätt märktes det inte när jag körde. När hjulen sen skulle tas av gick 3 av 4 bultar av på ena hjulet och 2 på andra. De va lite spännande.
Sköter oftast byten själv men ibland är det smidigt att få hjälp, bla pga ryggproblem. Men man chansar ju varje gång det lämnas iväg.
Brukar byta på både egen bil, tantens och farsans samt 2 släpvagnar så de kan bli lite mycket.
En gång fick jag även slå sönder en fälg, satt så hårt att till och med lokala däckfirman sa att det bästa är att såga i den och slå sönder den i 2 delar så så fick det bli. Ovanligt men kan hända uppenbarligen.
Ja man blir ju inte yngre direkt så i framtiden får det nog bli mer verkstäder som förhoppningsvis gör ett OK jobb iallafall.