2025-10-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Jo och det är oftast under väldigt lång tid. Man ökar långsamt i vikt från när man är 25 kanske. Sen när man är 45 så har man byggt upp en rejäl övervikt. Så det är svårt att få det att vara en ätstörning, utan mer en konsekvens över att vi lever i ett samhälle med stort överflöd av det mesta.
Ja precis så tänkte jag.
Det är så många faktorer som spelar in för att människorna skall kunna hålla ett balanserad kostintag.
Att man ideligen blir bombarderad av middagstips, matlagningsprogram, reklam, osunda varor massexponeras, chips, energidryck, godis med mera gör det svårt för vissa att stå emot trösten av det denna mat ger dem...

Om man istället skulle skifta fokuset mot fritidsaktivitet och rörelse... som inte gynnar någon matjätte eller konsumtionen... skulle folket bli lite friskare och sundare. MEN det är ju inte planen för oss små människor. Hellre få "oss" att konsumera och bli sjuka och käka mediciner som får "oss" ännu sjukare... det är den inslagna vägen som hjälper "oss" ur "vår" dåliga ekonomi... Big tech, Big Pharma och Food industry
Citera
2025-10-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Ät mindre o drick ren sprit så går du nog ner några kilo.
Fruktansvärt mycket kalorier i sprit ju.
Citera
2025-10-25, 13:16
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du har en poäng, men. BMI är Bullshit Mass Index. Ett jävla trams. Visst har de överviktiga en ätstörning, å det grövsta. Energi in-energi ut. Vet det själv som gått ner 20 kg sen årsskiftet. Skippade sockerdrickor och cyklade och promenerade. Det går åt båda hållen.

Förklara hur BMI är ett jävla trams?

Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Ja, jag vet det. Exakt vad jag konstaterade i min första inlägg. Jag vill veta varför det är så? Hur motiveras exkluderingen av fetma?

Frågan är varför du tror att fetma inte räknas till ätstörningar när det i allra högsta grad gör det.
Senast redigerad av DrOutlaw 2025-10-25 kl. 13:18.
Citera
2025-10-25, 13:18
Medlem
Ingen blir ju fet utan att äta för mycket kalorier.
Citera
2025-10-25, 13:30
Medlem
Fetma är väl en symton å inte en orsak. alltså ett tillstånd.
Citera
2025-10-25, 13:31
Medlem
Klart inte fetma kan vara en ätstörning. Den som har fetma äter ju konstant utan att bli just störd…
Citera
2025-10-25, 14:05
Medlem
Lite OT nu,, ett program på teven visade en överviktig kvinna från England, till synes åt hon bara i stort sett grönsaker å kunde inte fatta varför hon gick upp i vikt, reportern kollade upp å det visade sig att just dressingen mm var boven, hon fick i sig alldeles för mycket kalorier.
Citera
2025-10-25, 14:16
Medlem
murder4hires avatar
Tillverkarna och becknarna av Ozempic hade fått våta drömmar om man kunnat sjukdomsstämpla alla vuxna i Västvärlden som lider av grov övervikt och förskriva sitt låtsas-tjack. Till er feta som läser här och överväger det: amfetamin fungerar precis lika bra. Jag var lite rund efter en sjukhusvistelse när jag hade brutit några revben och nästan punkterat en lunga. Blev rätt mycket återhämtningstid och jag fortsatte käka som vanligt. När jag var på benen och 100% vägde jag nästan 15 kilo extra. Köpte 20 g amfetamin som jag tog var och varannan dag i några månader. Aptiten som bortblåst, motivation på topp. Tappade vikten och landade ett nytt jobb efter jag suttit uppe i 36 timmar och skrivit CV nonstop. Visste inte ens att det gick att ljuga sig till en tjänst som avdelningschef, så döm till min förvåning när jag fick det. Höll inte så länge, men det e en annan historia.... Hehe.

(några extrakilon är fan skit samma, nu ska vi inte fat-shama för lite ölmage eller lite extra röv. Allt med måtta, för folk som "lever för fitness" är ofta minst lika sjuka i melonen som anorexiatjejerna och hetsätarna)
Citera
2025-10-25, 14:18
Medlem
murder4hires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Lite OT nu,, ett program på teven visade en överviktig kvinna från England, till synes åt hon bara i stort sett grönsaker å kunde inte fatta varför hon gick upp i vikt, reportern kollade upp å det visade sig att just dressingen mm var boven, hon fick i sig alldeles för mycket kalorier.

Så är det alltid, utan undantag. Det är liksom fysikens lagar med kalorier in vs. kalorier ut. Sen finns det lite sköldkörtelsjukdomar och sådär som påverkar, men det är inget som "gör det omöjligt" att gå ned i vikt. Jävla trams. De som hävdar annorlunda är ofta precis lika jävla dumma i huvudet och irriterande som smala människor som skanderar "jag kan äta hur mycket som helst, går aldrig upp i vikt", och så kollar man deras måltider och de käkar helt normalt. Vilka totala UFO

Räkna kalorier, ligg på minus och du kommer gå ned i vikt.
Citera
2025-10-25, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
Så är det alltid, utan undantag. Det är liksom fysikens lagar med kalorier in vs. kalorier ut. Sen finns det lite sköldkörtelsjukdomar och sådär som påverkar, men det är inget som "gör det omöjligt" att gå ned i vikt. Jävla trams. De som hävdar annorlunda är ofta precis lika jävla dumma i huvudet och irriterande som smala människor som skanderar "jag kan äta hur mycket som helst, går aldrig upp i vikt", och så kollar man deras måltider och de käkar helt normalt. Vilka totala UFO

Räkna kalorier, ligg på minus och du kommer gå ned i vikt.
Ja, jobbade med en som till sist fick operera magen för att gå ner i vikt, stor djävla luns å ändå överviktig, ofta kom han till Boden med en biggmack plus läsk.. alltså nyligen opererad men suget efter skräpmat tog överhanden ändå.
Citera
2025-10-25, 14:30
Medlem
murder4hires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja, jobbade med en som till sist fick operera magen för att gå ner i vikt, stor djävla luns å ändå överviktig, ofta kom han till Boden med en biggmack plus läsk.. alltså nyligen opererad men suget efter skräpmat tog överhanden ändå.

Det är därför dessa operationer ofta inte "håller", då samma beteende sitter kvar. Om jag förstått rätt så går det att töja ut magsäcken rätt duktigt även efter att den knutits, så det finns fortf utrymme till att överäta.

Jag gillar inte fetma eller att se övervikt överallt, men samtidigt på individnivå förstår jag att ingen av dem vill vara feta, och antagligen inte mår kalas och kanon när de står framför badrumsspegeln. Väldigt, väldigt få människor är helt obrydda inför hur de ser ut. Eller hur de mår. 15 kilo på mig är skillnaden mellan en pigg och atletisk 35-åring vs någon som nästan känns som hur jag misstänker det är att bli 45.....

Vi behöver mer idrott i skolan, folkhälsoinitiativ, bättre och bredare friskvårdsbidrag samt ett bättre debattklimat för att lyfta frågan utan att det blir pajkastning
Citera
2025-10-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
Det är därför dessa operationer ofta inte "håller", då samma beteende sitter kvar. Om jag förstått rätt så går det att töja ut magsäcken rätt duktigt även efter att den knutits, så det finns fortf utrymme till att överäta.

Jag gillar inte fetma eller att se övervikt överallt, men samtidigt på individnivå förstår jag att ingen av dem vill vara feta, och antagligen inte mår kalas och kanon när de står framför badrumsspegeln. Väldigt, väldigt få människor är helt obrydda inför hur de ser ut. Eller hur de mår. 15 kilo på mig är skillnaden mellan en pigg och atletisk 35-åring vs någon som nästan känns som hur jag misstänker det är att bli 45.....

Vi behöver mer idrott i skolan, folkhälsoinitiativ, bättre och bredare friskvårdsbidrag samt ett bättre debattklimat för att lyfta frågan utan att det blir pajkastning
Ja håller med, hur kan det tex va tillåtet med godisbutiker utanför skolor som här i gbg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in