• 3
  • 4
2025-10-25, 14:37
Medlem
murder4hires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja håller med, hur kan det tex va tillåtet med godisbutiker utanför skolor som här i gbg

Fast vet jag inte om det är det viktigaste att trycka på... Vi hade kafeteria inuti skolan jag gick på, och köpte man "godis för en tia" fick du (om det var rätt person, det var elever i nionde klass som fick stå där någon gång i månaden) mer godis än du får för 40 kr idag. Men vi spelade fotboll, pingis, jagade yngre elever med snöbollar o annat trams. Ingen av oss var fet.

Skärmarna är idag en stooor bov i dramat. Det är passiviteten som faran, inte nödvändigtvis vad man käkar. Är själv lite av ett offer här, sitter betydligt mer still än när jag var yngre. Fast vem fan gör inte det....
Citera
2025-10-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
Fast vet jag inte om det är det viktigaste att trycka på... Vi hade kafeteria inuti skolan jag gick på, och köpte man "godis för en tia" fick du (om det var rätt person, det var elever i nionde klass som fick stå där någon gång i månaden) mer godis än du får för 40 kr idag. Men vi spelade fotboll, pingis, jagade yngre elever med snöbollar o annat trams. Ingen av oss var fet.

Skärmarna är idag en stooor bov i dramat. Det är passiviteten som faran, inte nödvändigtvis vad man käkar. Är själv lite av ett offer här, sitter betydligt mer still än när jag var yngre. Fast vem fan gör inte det....
Ja håller med, har gått upp 15 kg sen jag slutade som snickare
Citera
2025-10-25, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Ät mindre o drick ren sprit så går du nog ner några kilo.

Alkohol innehåller mycket kalorier
Citera
2025-10-25, 14:48
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Kan det möjligen finnas en undermedveten historisk anledning? I de flesta av tidevarv har att vara fet, setts som något positivt. Det innebar ett tecken på välstånd, att man hade råd att äta mer än vad man behövde och därmed tillhörde en högre samhällsklass?

Numera vet vi ju tack och lov bättre än förr och medvetenheten om fetmans risker tvivlar väl få på. Däremot verkar det föreligga något tabu kring att tala/skriva om fetma. Som om de som är överviktiga kan ta illa upp och känna sig kränkta.

Numera vittnar att vara fet snarare om ett osunt leverne, till skillnad från i historieskrivningen. Onyttig mathållning, ingen fysisk träning, att vara en soffliggare, att inte ta ansvar för sin kropp och hälsa samt att trösta sig genom att äta, är väl inte sällan de associationer fetma bidrar till. Lite skambelagt är det också, då det i mångt och mycket är självförvållat att vara fet.

Precis. Förr var överklassen feta och underklassen smala. Idag är det precis tvärtom.🔃
Citera
2025-10-25, 15:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Oavsett om ätstörningar diskuteras i vetenskapliga sammanhang och eller i media så berörs inte "generell" övervikt, aka fetma eller obesitas.

Om någon äter för lite och svälter sig (till livshotande tillstånd) betraktas det som en klinisk sjukdom. När en annan individ gör tvärtom, göder sig själv till ett förkortat liv, är det plötsligt ingen sjukdom (hetsätningsstörning undantaget). Varför är det så?

En tanke jag har, är att antalet svenskar (och människor globalt i rikare länder) med BMI över 30 (eller över 25 om man vill vara striktare) nu nått en kritisk massa att det skulle få katastrofala konsekvenser att sjukdomsstämpla upp till 60 % av vissa länders vuxna befolkning.

Vad tror ni?

https://www.1177.se/sjukdomar--besva.../atstorningar/

Kanske för att fetma för 95% av befolkningen beror på för mycket bärs och på för mycket stillasittande och inte i första hand på det man äter?
Citera
2025-10-25, 15:06
Medlem
Citat:
Oavsett om ätstörningar diskuteras i vetenskapliga sammanhang och eller i media så berörs inte "generell" övervikt, aka fetma eller obesitas.

Om någon äter för lite och svälter sig (till livshotande tillstånd) betraktas det som en klinisk sjukdom. När en annan individ gör tvärtom, göder sig själv till ett förkortat liv, är det plötsligt ingen sjukdom (hetsätningsstörning undantaget). Varför är det så?

En tanke jag har, är att antalet svenskar (och människor globalt i rikare länder) med BMI över 30 (eller över 25 om man vill vara striktare) nu nått en kritisk massa att det skulle få katastrofala konsekvenser att sjukdomsstämpla upp till 60 % av vissa länders vuxna befolkning.

Vad tror ni?

https://www.1177.se/sjukdomar--besva.../atstorningar/
Känslostyrda människor styr detta land och de tror det är fettofobiskt eller något. Tjocka människor belastar oss bara och detta måste hanteras. En ätstörning/allvarlig störning är det förstås
Citera
2025-10-25, 15:12
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Tillståndet obesitas är inte bara en sjukdom, det är därtill en kronisk sjukdom.

https://www.centrumobesitas.se/for-v...onisk-sjukdom/

Hört talas om metabolt syndrom? En god vän som är läkare förklarade för mig att det är ett förstadium till Downs syndrom. Det vill man ju inte ha, låter jätteallvarligt!
BMI ≥ 30 betyder inte automatiskt att man är sjuk.
Det betyder bara att man uppfyller kriteriet för diagnosen "obesitas" (fetma) enligt det rent statistiska måttet BMI.
Men man kan fortfarande vara fullt frisk
Citera
2025-10-25, 21:38
Medlem
Jag har ”odiagnostiserad ätstörning” enligt SCÄ.
Var inte så fet att jag klassades som fetma, men kompenserade inte heller för mitt ångestdrivna ätande = ej bulimi.
De kunde inte hjälpa mig. Bedövat mig med mat eller ja mest godis i så många år. Hatat min kropp.

Tycker absolut att fetma är en ätstörning i vår tid.

Inte på 1800-taört när fetma egentligen tydde på välstånd. Men nu är det dyrare att vara smal.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in