2025-10-25, 02:13
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zombiefolk
Jag tyckte bara det var ett ypperligt tillfälle att dela med mig av mina tankar och bryta det där patetiska nazist ryggdunkandet som pågick.
Noted.

Det var ingenting med vare sig politik, religion, statsskick o s v eller liknande denna tråd handlade om. Att du blev kränkt kan jag inte göra något åt.

Jag kom med två förnamn som JAG TROR inte kommer vara vanliga att ha som förstanamn för sitt/sina barn. Å förlåt du allsmäktige att jag TROR att Greta inte kommer finnas med på kortlistan för flickebarn den närmsta tiden. Detta mest för att slippa problem i framtiden.

Hur i hela friden kom du fram till begreppet "patetiska nazist ryggdunkandet"? Förklara är du snäll.
Senast redigerad av kromosomxyz 2025-10-25 kl. 02:23.
Citera
2025-10-25, 02:22
Medlem
Citat:
Folk som gillar henne gör det för handlingarna och inte för att namnet i sig skulle vara speciellt.

Håller med.
Greta är ett stabilt semipopulärt namn med en rad kända bärare och merparten av dom som relaterar det till Greta Thunberg gör det med positiva konetationer, hon ses som lite av en hjälte. Ännu mer för att nassar hatar henne.

Adolf kommer aldrig hämta sig, inte på hundratals år iaf.

Greta får möjligen en uppsving nu framöver.
Citera
2025-10-25, 02:25
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Folk som gillar henne gör det för handlingarna och inte för att namnet i sig skulle vara speciellt.
Jag instämmer helt. Men skulle du namnge din förstfödda dotter till Greta?
Citera
2025-10-25, 02:28
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Håller med.
Greta är ett stabilt semipopulärt namn med en rad kända bärare och merparten av dom som relaterar det till Greta Thunberg gör det med positiva konetationer, hon ses som lite av en hjälte. Ännu mer för att nassar hatar henne.

Adolf kommer aldrig hämta sig, inte på hundratals år iaf.

Greta får möjligen en uppsving nu framöver.

Samma fråga till dig, skulle du ge din förstfödda dotter namnet Greta som tilltalsnamn? Helt ärligt alltså, kommer det underlätta livet för henne, eller?
Citera
2025-10-25, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Samma fråga till dig, skulle du ge din förstfödda dotter namnet Greta som tilltalsnamn? Helt ärligt alltså, kommer det underlätta livet för henne, eller?

Jag tror namnet Jimmie skulle vara mycket jobbigare att bära under uppväxten än namnet Greta, om det är det du frågar.

Både för att Greta bärs av en rad kända personer så det potentiella stigmat blir mer utsmetat och för att Thunberg har mer av en hjältestatus bland vanligt folk än va Jimmie har.

Jag håller med dig om namnet Adolf har uppförsbacke.

På ett sätt som Greta, utanför synnerligen snäva kretsar, inte har.
Citera
2025-10-25, 02:54
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Mina förslag är nedanstående:

Adolf
Greta

Jag tror att minst hälften, troligen mer, av landets vuxna befolkning tycker att Greta Thunberg är det bästa som hänt sen skivat smör. Svenskar är nämligen till stor del sinnessjuka.
Citera
2025-10-25, 03:07
Medlem
Gaylord
Citera
2025-10-25, 04:12
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Men i detta sammanhang är det en viss Stalin som åsyftas. Varför är allt han gjorde en snöflinga jämfört med Adolf H?
Josef tog livet av 55 miljoner minst, lille Adolf är en dussinlirare jämfört med Josef
Du har ju fått svaret två gånger redan.

Ämnet för tråden är namn, inte gärningar.
Bibliska namn. Trumfar såklart.
Citera
2025-10-25, 04:19
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjockMenSchysst
Jag personligen hade aldrig döpt mitt barn till Greta eftersom att jag tänker på Greta Thunberg men det verkar ju finnas många som fullkomligt avgudar henne och därför rimligtvis inte associerar namnet med något negativt.
Absolut. Greta trendar säkerligen. Och det rejält.
Citera
2025-10-25, 05:21
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Men i detta sammanhang är det en viss Stalin som åsyftas. Varför är allt han gjorde en snöflinga jämfört med Adolf H?
Josef tog livet av 55 miljoner minst, lille Adolf är en dussinlirare jämfört med Josef
Fortfarande för att Josef associeras till andra saker än Stalin. Adolf? Inte så mycket.
Citera
2025-10-25, 06:13
Medlem
Ogorkis avatar
Vladimir ligger väl ganska risigt till, är väl inte många som vill att ens barn ska dela namn med loosern Putin.

Sen så är det väl många generationsnamn som peakat. Utan att kolla, så gissar jag att det är få av dessa som tillkommit senaste tiden:

Leo, Neo, Mio, Theo, Vilja, Tindra, Luna.
Citera
2025-10-25, 06:43
Medlem
Angående debatten om Adolf Vs Josef så måste jag ändå inflika att väldigt få skulle döpa sina barn till just Stalin. Men Josef är en annan sak efterssom folk i gemen inte ens känner till att Iosif Vissarionovitj Dzjugasjvili var Stalins riktiga namn. Lite som Lenin- hur många vet att han hette Vladimir Iljitj Uljanov?

Medans Adolf Hitler däremot var ju känd vid hans riktiga namn. (Som egentligen var Hiedler, men blev fel i nån kyrkobok innan Adolfs födelse och därför blev Hitler- slut på OT)

Så ur den aspekten är det inte konstigt alls att folk döper sina barn till Josef men inte Adolf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in