2025-10-25, 01:01
Medlem
Crabbofixs avatar
Adolf kommer öka i popularitet som del av en kampanj av 'reclaima' namnet av föräldrar som vill lyfta fram tidigare släktingar.
Citera
2025-10-25, 01:03
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
För att Josef är ett bibliskt namn till skillnad från Adolf?

On topic: Donald tror jag väldigt få kommer döpa sin son till. Joe Biden heter ju Joseph för övrigt...

Ja, kanske! Kan säkert även förklaras av att kommunism av någon outgrundlig anledning anses vara en mer moraliskt försvarbar ideologi än nazism.
Citera
2025-10-25, 01:05
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjockMenSchysst
Funderade precis över samma sak. Varför associeras just namnet Adolf med Hitler men inte Josef med Stalin?

För att besvara frågan i trådstarten är Adolf ärligt talat det enda namn jag kan komma på som är så starkt associerat med något negativt.
Tack för svar. Men är inte Greta numera ett namn som inte finns ens i tankar för blivande föräldrar? Greta är ju kanske inte förknippat med enbart positiva saker? Det namnet finns kanske inte ens med på "kortlistan".
Citera
2025-10-25, 01:06
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Men i detta sammanhang är det en viss Stalin som åsyftas. Varför är allt han gjorde en snöflinga jämfört med Adolf H?
Josef tog livet av 55 miljoner minst, lille Adolf är en dussinlirare jämfört med Josef

Visst, men i bibeln är Josef "styvfar" till Jesus, och därmed är namnet mer förknippat med honom än med Stalin.
Det finns ingen berömd "Adolf" i historien som är förknippat med religion eller något "gott".

Med det sagt så hade det blivit lite komplicerat om Adolf Hitler hade hetat Jesus Hitler...
Citera
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ja, kanske! Kan säkert även förklaras av att kommunism av någon outgrundlig anledning anses vara en mer moraliskt försvarbar ideologi än nazism.
Om det varit möjligt att upptumma ett inlägg hade jag gjort det på ditt inlägg.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Dick, Vera, Göran.

Men finns värre:

Citat:
10 märkligaste förnamnen som föräldrar har gett sina barn:

1 pojke heter Potatis
1 flicka heter Svamp
2 pojkar heter Pucko
2 flickor heter Penna
1 pojke heter Balle
3 flickor heter Bärs
4 pojkar heter Porsche
2 flickor heter Anus
1 pojke heter Kossa
6 pojkar heter Pung
https://www.motherhood.se/gravid/10-...a-barn/2602493
Citera
2025-10-25, 01:08
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ockhams rakkniv är inte så tokig...

Eftersom det redan finns tusentals i Sverige som heter Josef snarare än Adolf som kanske har ett hundratal personer födda efter 1945 så är det väl inte så tokigt att anta att namnet är normaliserat och därmed accepterat av gemene man.

Josef är enligt mig ett ganska vackert namn dessutom, och är även internationellt gångbart då det finns en massa olika stavningar av namnet beroende på vilken region man besöker. Den fördelen har inte namnet Adolf.
Citera
2025-10-25, 01:14
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Tack för svar. Men är inte Greta numera ett namn som inte finns ens i tankar för blivande föräldrar? Greta är ju kanske inte förknippat med enbart positiva saker? Det namnet finns kanske inte ens med på "kortlistan".

Jag personligen hade aldrig döpt mitt barn till Greta eftersom att jag tänker på Greta Thunberg men det verkar ju finnas många som fullkomligt avgudar henne och därför rimligtvis inte associerar namnet med något negativt.
Citera
2025-10-25, 01:17
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Dick, Vera, Göran.

Men finns värre:
Mjo, men det är ju tämligen medvetna val. Det jag fiskar efter är namn som man medvetet INTE vill att ens barn ska få på grund av en människa genom historien, nu levande eller död.

Trådstarten hade kunnat vara bättre, sorry för det.

Att jag nämner Greta beror helt och hållet på Greta Thunberg (oavsett inställning till henne som person) så kanske det namnet inte ligger längst upp på förnamnslistan.

Sidonot: Vi har ett fantastiskt språk! Förnamnslistan (ordet) är ett ord som kanske har använts tidigare eller så är det ett här-och-nu-skapat ord och fullt korrekt grammatiskt.
Citera
2025-10-25, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Adolf kommer öka i popularitet som del av en kampanj av 'reclaima' namnet av föräldrar som vill lyfta fram tidigare släktingar.
Ingen förälder kommer döpa sitt barn till Adolf för att "hedra släkten".
Citera
2025-10-25, 01:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Mjo, men det är ju tämligen medvetna val. Det jag fiskar efter är namn som man medvetet INTE vill att ens barn ska få på grund av en människa genom historien, nu levande eller död.

Trådstarten hade kunnat vara bättre, sorry för det.

Att jag nämner Greta beror helt och hållet på Greta Thunberg (oavsett inställning till henne som person) så kanske det namnet inte ligger längst upp på förnamnslistan.

Sidonot: Vi har ett fantastiskt språk! Förnamnslistan (ordet) är ett ord som kanske har använts tidigare eller så är det ett här-och-nu-skapat ord och fullt korrekt grammatiskt.

Jo då har du Adolf.
Citat:
Adolf är ett mansnamn av tyskt ursprung som betyder "ädel varg" och är sammansatt av de germanska orden adal ("ädel") och wolf ("varg"). Namnet var som mest populärt i Sverige under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal, men har blivit ovanligare sedan andra världskriget.

Men jag menar ta ett alternativ till Alfons. Då blir det mer komiskt. Men det är väl en tidsfråga. Ingen idag tänker nog döper jag min son till Julios. Tänker jag på Caesar. Kanske Adolf kan komma tillbaka. Det är ju ett fint namn! Märkligt dock att inte Joseph fått samma öde. Men det är ju ingen som ens tänker döpa din son till Joseph. Ja Joseph Stalin...
Citera
2025-10-25, 01:26
Medlem
Citat:
Jag personligen hade aldrig döpt mitt barn till Greta eftersom att jag tänker på Greta Thunberg men det verkar ju finnas många som fullkomligt avgudar henne och därför rimligtvis inte associerar namnet med något negativt.
Folk som gillar henne gör det för handlingarna och inte för att namnet i sig skulle vara speciellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in