Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Det objektiva i det här fallet är ju en puss på munnen. Ska en puss på munnen kunna rendera i ett fängelsestraff? (Nu tror jag ju inte att det blir något sådant men det finns väl med i straffskalan?
Är det värre att ge någon en puss på munnen än att ta en persons tröja och kasta den i en lerpöl och reta och mobba personen?
Är det värre att pussa en person på munnen än att frysa ut den på jobbet? Snacka skit bakom ryggen och vara genuint elak mot personen?
Ja du förstår det går ju att rabbla upp en massa saker som jag tror väldigt många tycker är värre som inte är straffbara och skulle gå till rättegång.
Jag förstår absolut din poäng, och håller med om att det borde vara straffbart att utföra dessa gärningar du beskriver. Flera av dem kan ju redan falla under rubriceringar som ofredande eller grov fridskränkning till exempel.
Och då är det ju bra att såna här motioner lämnas in:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...brott_hc02561/
Nu råkar det ju vara så att vi redan har kommit fram till att det är straffbart att begå sexuellt ofredande.
Om en puss på munnen kan falla under det? Ja, det kan det, och det ska det kunna göra enligt mig. Om jag tycker att ML begick ett brott i just det här fallet? Jag var inte där, och har inte hört rättegången, bara läst förundersökningen, så jag kan inte göra den bedömningen.
Jag tror däremot att han kommer bli friad eftersom det inte går att påvisa ett sexuellt uppsåt.
Jag tycker fortfarande att det är rimligt att utreda såna här händelser, eftersom gränsen för vad ett sexuellt ofredande kan vara är väldigt flytande och nyanserat.