2025-10-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femtrappor
Jag ser inte det som bevis, utan funderade på om samtalslistor inspekterats/analyserats.
Ja, bäst att göra det.
Citera
2025-10-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jo, alla gör det. Där behöver du uppdatera ditt tänkande. Det finns ingen människa som tänker precis som en annan människa.

Jag sa inte att någon tänker precis som en annan. Jag sa att inte alla utgår ifrån sig själva, som du påstod att alla gör.

Citat:
Det är också din utgångspunkt i inlägget här nu som gör det tidigare så konstigt. Du verkade då inte ha utgått från det här.

Vad yrar du om? Vad har jag utgått och inte utgått ifrån?

Citat:
Min tro är att du diskuterar något annat, och vänligen observera, jag utgår då från min tro om dina tankar byggd på dina ord.

Du är en väldigt märklig människa om du försöker tala om för andra helt basala saker, men jag känner inte till din bakgrund, och kanske har dina erfarenheter format dig till att tänka som du gör.

Diskuterar något annat än vad?

Vad för basala saker försöker jag tala om för andra?
Citera
2025-10-24, 16:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Jag sa inte att någon tänker precis som en annan. Jag sa att inte alla utgår ifrån sig själva, som du påstod att alla gör.
...

Näh, utan det är min tolkning av dina ord. Det är där då en brist på empati hos dig - där du inte kan sätta dig in i andra människors tänkande.

Uppenbarligen har du en uppfattning om vad andra skriver, och var kommer den ifrån?

Både som det kan finnas abstrakt tänkande, kan det finnas kritik av samma tänkande.

Det är väl inte så svårt att förstå?
Citera
2025-10-24, 16:58
Medlem
Citat:
Då tolkar du det fel. Det jag säger är att en puss kan tolkas sexuellt, vilket det uppenbarligen gjort i just det här fallet. Du kanske borde studera lite hermeneutik?
Tycker knappast att hans glad-puss var särskilt sexuell. Vad fan var det för upphetsande med en puss? Anser fortfarande att du är sexfixerad och störd.
Senast redigerad av Vipan 2025-10-24 kl. 17:12.
Citera
2025-10-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det objektiva i det här fallet är ju en puss på munnen. Ska en puss på munnen kunna rendera i ett fängelsestraff? (Nu tror jag ju inte att det blir något sådant men det finns väl med i straffskalan?
Är det värre att ge någon en puss på munnen än att ta en persons tröja och kasta den i en lerpöl och reta och mobba personen?
Är det värre att pussa en person på munnen än att frysa ut den på jobbet? Snacka skit bakom ryggen och vara genuint elak mot personen?
Ja du förstår det går ju att rabbla upp en massa saker som jag tror väldigt många tycker är värre som inte är straffbara och skulle gå till rättegång.

Jag förstår absolut din poäng, och håller med om att det borde vara straffbart att utföra dessa gärningar du beskriver. Flera av dem kan ju redan falla under rubriceringar som ofredande eller grov fridskränkning till exempel.

Och då är det ju bra att såna här motioner lämnas in: https://www.riksdagen.se/sv/dokument...brott_hc02561/

Nu råkar det ju vara så att vi redan har kommit fram till att det är straffbart att begå sexuellt ofredande.

Om en puss på munnen kan falla under det? Ja, det kan det, och det ska det kunna göra enligt mig. Om jag tycker att ML begick ett brott i just det här fallet? Jag var inte där, och har inte hört rättegången, bara läst förundersökningen, så jag kan inte göra den bedömningen.

Jag tror däremot att han kommer bli friad eftersom det inte går att påvisa ett sexuellt uppsåt.

Jag tycker fortfarande att det är rimligt att utreda såna här händelser, eftersom gränsen för vad ett sexuellt ofredande kan vara är väldigt flytande och nyanserat.
Citera
2025-10-24, 17:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag förstår absolut din poäng, och håller med om att det borde vara straffbart att utföra dessa gärningar du beskriver. Flera av dem kan ju redan falla under rubriceringar som ofredande eller grov fridskränkning till exempel.

Och då är det ju bra att såna här motioner lämnas in: https://www.riksdagen.se/sv/dokument...brott_hc02561/

Nu råkar det ju vara så att vi redan har kommit fram till att det är straffbart att begå sexuellt ofredande.

Om en puss på munnen kan falla under det? Ja, det kan det, och det ska det kunna göra enligt mig. Om jag tycker att ML begick ett brott i just det här fallet? Jag var inte där, och har inte hört rättegången, bara läst förundersökningen, så jag kan inte göra den bedömningen.

Jag tror däremot att han kommer bli friad eftersom det inte går att påvisa ett sexuellt uppsåt.

Jag tycker fortfarande att det är rimligt att utreda såna här händelser, eftersom gränsen för vad ett sexuellt ofredande kan vara är väldigt flytande och nyanserat.

Så du menar att du inte kan avgöra det eftersom du inte var där?
Citera
2025-10-24, 17:11
Medlem
Citat:
Både som det kan finnas abstrakt tänkande, kan det finnas kritik av samma tänkande.

Det är väl inte så svårt att förstå?

Abstrakt tänkande är en kognitiv förmåga att förstå och resonera kring idéer och koncept som inte är direkt kopplade till den fysiska världen.

Låt mig höra, vad kan det finnas för kritik mot abstrakt tänkande?
Citera
2025-10-24, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så du menar att du inte kan avgöra det eftersom du inte var där?

... Eller har hört rättegången, ja, så menar jag.

Jag har bara läst förundersökningen.
Citera
2025-10-24, 17:13
Medlem
Citat:

Det är nåt fel på dig. Seriöst!
Citera
2025-10-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vipan
Tycker knappast att hans glad-puss var särskilt sexuell. Vad fan var det för upphetsande med en puss? Anser fortfarande att du är sexfixerad och störd.

Jag har inte sagt att jag tycker att det skulle vara upphetsande med en fyllepuss, jag säger att det kan vara så att människor kan uppleva en puss som en sexuell handling.
Citera
2025-10-24, 17:16
Medlem
Citat:
... Eller har hört rättegången, ja, så menar jag.

Jag har bara läst förundersökningen.
Och du komfram till att Micke var stormkåt och gav sin kollega en liten puss? Som den värsta porrfilmen om någon råkade spela in våldtäkten.
Citera
2025-10-24, 17:18
Medlem
Citat:
Ja, vart fan har samhället hamnat? Visst var det bättre när vi män kunde daska till en servitris på rumpan och pussa sekreteraren på munnen utan att det skulle gnällas så jävla mycket?

Det var ett varmare och mer medmänskligt samhälle där man kunde prata med varandra istället för som nu när t.o.m en puss ska anmälas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in