Citat:
Ursprungligen postat av
design
Ingen har påstått att två pussar är detsamma som ett liv i rullstol eller död. Det vi försöker förklara för dig är att bara för att någon tycker att någonting är en petitess, så kan någon annan tycka att det är en jättestor sak.
En person kan tycka att ett slag på käften från en främling bara är en fyllegrej, medan en annan tar illa vid sig och anmäler för misshandel.
Jag förstår att du utgår från dig själv, och nej, alla gör inte det. Många av oss utgår ifrån att andra människor har ett helt annat spektrum med känslor, tolkningar, erfarenheter etc. Det kallas empatisk förmåga.
Jo, alla gör det. Där behöver du uppdatera ditt tänkande. Det finns ingen människa som tänker precis som en annan människa.
Jag är på det klara med att andra tänker annorlunda, men tro mig, ditt tänkande är ditt eget.
Och just, du verkar sakna förståelsen om vad som är grunden i empati, nämligen varelsen i sig.
Men det finns gränser för relativiserandet.
Om de inte fanns, så fanns det inga lagar.
Det är också din utgångspunkt i inlägget här nu som gör det tidigare så konstigt. Du verkade då inte ha utgått från det här.
Citat:
Många av oss utgår ifrån att andra människor har ett helt annat spektrum med känslor, tolkningar, erfarenheter etc. Det kallas empatisk förmåga.
Min tro är att du diskuterar något annat, och vänligen observera, jag utgår då från min tro om dina tankar byggd på dina ord.
Du är en väldigt märklig människa om du försöker tala om för andra helt basala saker, men jag känner inte till din bakgrund, och kanske har dina erfarenheter format dig till att tänka som du gör.