2025-10-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Detta är ett stort skämt.

Stackars kvinnan kände sig våldtagen tydligen men skriver ändå "God natt" med ett hjärta efter och sedan dagen efter undrar hon om han är vaken och vill hänga med henne och äta lunch samt strandhäng. Dagens kvinnor.

Hon har dessutom hållit på och tafsat på Micke hela kvällen innan pussen sker, sedan ångrade hon väl sen när hennes man skällde ut henne och polisanmälde. Typiskt fall.
Är det ens bevisat att hon ringde sin make?
Citera
2025-10-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Jäntan ska ju ha psykvård, inte skadestånd. Vart i helvetet har detta samhälle hamnat. Dalt och skit tas till rättegång. Detta samtidigt som allvarliga brott läggs ned på grund av "tidsbrist.

Ja, vart fan har samhället hamnat? Visst var det bättre när vi män kunde daska till en servitris på rumpan och pussa sekreteraren på munnen utan att det skulle gnällas så jävla mycket?
Citera
2025-10-24, 16:11
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Det är jämförbart eftersom det inte är upp till dig som åskådare att bedöma hur brottsoffret kände till exempel. Det är olagligt att sexuellt ofreda, och brottsoffret i det här fallet kände sig sexuellt ofredad, och då är det upp till rätten att bedöma ifall ett brott har skett.

För att göra det extra tydligt: Jag kanske tycker att det är försvarbart att skylla på berusning om något kört över en annan människa med bil i fyllan, men det gör ju inte att själva handlingen blir mindre olaglig för det.

Ja det kanske du gör, men få andra gör det.

För att göra det extra tydligt, exemplet var i mitt tycke inte så bra. 2 pussar är inte detsamma som ett liv i rullstol eller död.

Lägg märke till att fyllo i mitt svar var orsakat av inlägget jag svarade på, och det lär synas i rapporter om krockar och överkörningar hur något har gått till, och det är inte något förmildrande att någon har varit påverkad, även om det kanske var det i tidernas början.

Om du är så smart borde du kanske förstå att jag naturligtvis utgår ifrån mig själv - gör vi inte alla det?

Hur är det med tänkandet egentligen? Men lycka till med funderingar över ordet abstrakt.
Citera
2025-10-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Hahaha under förhör börjar hon från att först bestämt ha avvisat det den misstänkte sagt som rena lögner till att sen inte komma ihåg till att till slut erkänna att hon kanske har gjort det men att det då inte har något med saken att göra

Troligtvis har hon fantiserat om fysisk kontakt med honom. Men han dumpar/avfärdar henne i sms:et. Det gör henne kränkt.
Citera
2025-10-24, 16:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetanBallongen
Jag skall inte tjata ut detta helt, men är inte poängen att man inte skall behöva "Klara av människor" som tar sig friheter till höger och vänster, ser det som självklart, inte begriper bättre, och behöver öva på sin sociala kompetens.
Med en sak som självklart, så leder det vidare till något annat osv ...

Alldeles oavsett vad som hänt i detta fallet, alldeles oavsett så tycker jag verkligen inte att man "Skall behöva tåla" outvecklade neandertalares dåliga beteende. De är inte många, men de ställer till det för många.

/M

Men vad är en frihet?

Ser jag till min egen uppväxt har ju föräldrar, kommun och stat ända sedan början tagit sig friheter, liksom mängder av människor jag har träffat på och/eller umgåtts med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femtrappor
Är det ens bevisat att hon ringde sin make?
"Vidare förklarade R att Micke känner Rs man som också jobbar inom TV, Micke är
fullt medveten om att R är i en relation med sin man.
R berättade dock att under dagen så växte enorm panikångest fram hos henne. Hon ringde
hem till sin man och berättade vad som hänt, och i samtal med honom kom de överens om att
R skulle åka därifrån"
Citera
Medlem
jools71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Sååå, du har inga problem med att en kille 'smällpussar' dig lite överraskande?
Inte ett sådant problem som kräver åtgärd från polismyndighet.
Citera
2025-10-24, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja det kanske du gör, men få andra gör det.

För att göra det extra tydligt, exemplet var i mitt tycke inte så bra. 2 pussar är inte detsamma som ett liv i rullstol eller död.

Lägg märke till att fyllo i mitt svar var orsakat av inlägget jag svarade på, och det lär synas i rapporter om krockar och överkörningar hur något har gått till, och det är inte något förmildrande att någon har varit påverkad, även om det kanske var det i tidernas början.

Om du är så smart borde du kanske förstå att jag naturligtvis utgår ifrån mig själv - gör vi inte alla det?

Hur är det med tänkandet egentligen? Men lycka till med funderingar över ordet abstrakt.

Ingen har påstått att två pussar är detsamma som ett liv i rullstol eller död. Det vi försöker förklara för dig är att bara för att någon tycker att någonting är en petitess, så kan någon annan tycka att det är en jättestor sak.

En person kan tycka att ett slag på käften från en främling bara är en fyllegrej, medan en annan tar illa vid sig och anmäler för misshandel.

Jag förstår att du utgår från dig själv, och nej, alla gör inte det. Många av oss utgår ifrån att andra människor har ett helt annat spektrum med känslor, tolkningar, erfarenheter etc. Det kallas empatisk förmåga.
Citera
2025-10-24, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogggers
"Vidare förklarade R att Micke känner Rs man som också jobbar inom TV, Micke är
fullt medveten om att R är i en relation med sin man.
R berättade dock att under dagen så växte enorm panikångest fram hos henne. Hon ringde
hem till sin man och berättade vad som hänt, och i samtal med honom kom de överens om att
R skulle åka därifrån"

Jag ser inte det som bevis, utan funderade på om samtalslistor inspekterats/analyserats.
Citera
2025-10-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femtrappor
Jag ser inte det som bevis, utan funderade på om samtalslistor inspekterats/analyserats.
Då kan du ju till att börja med läsa FUPn själv...
Citera
2025-10-24, 16:34
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ingen har påstått att två pussar är detsamma som ett liv i rullstol eller död. Det vi försöker förklara för dig är att bara för att någon tycker att någonting är en petitess, så kan någon annan tycka att det är en jättestor sak.

En person kan tycka att ett slag på käften från en främling bara är en fyllegrej, medan en annan tar illa vid sig och anmäler för misshandel.

Jag förstår att du utgår från dig själv, och nej, alla gör inte det. Många av oss utgår ifrån att andra människor har ett helt annat spektrum med känslor, tolkningar, erfarenheter etc. Det kallas empatisk förmåga.

Jo, alla gör det. Där behöver du uppdatera ditt tänkande. Det finns ingen människa som tänker precis som en annan människa.

Jag är på det klara med att andra tänker annorlunda, men tro mig, ditt tänkande är ditt eget.

Och just, du verkar sakna förståelsen om vad som är grunden i empati, nämligen varelsen i sig.

Men det finns gränser för relativiserandet.

Om de inte fanns, så fanns det inga lagar.

Det är också din utgångspunkt i inlägget här nu som gör det tidigare så konstigt. Du verkade då inte ha utgått från det här.

Citat:
Många av oss utgår ifrån att andra människor har ett helt annat spektrum med känslor, tolkningar, erfarenheter etc. Det kallas empatisk förmåga.

Min tro är att du diskuterar något annat, och vänligen observera, jag utgår då från min tro om dina tankar byggd på dina ord.

Du är en väldigt märklig människa om du försöker tala om för andra helt basala saker, men jag känner inte till din bakgrund, och kanske har dina erfarenheter format dig till att tänka som du gör.
Citera
2025-10-24, 16:38
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Både objektivt och subjektivt. Det som faktiskt hänt (objektivt) och hur agerandet utfördes (subjektivt).

Det objektiva är vad man se och ta på: en film från en övervakningskamera på händelsen till exemepel. Det subjektiva bedöms utifrån gärningsmannens uppsåt eller oaktsamhet.

I ditt exempel skulle jag väl gissa att det skulle kunna leda till en fällande dom ifall det handlade om ett inbrott, där saker blev stulna, och en friande dom ifall den som vistades bakom dörren påvisat fara för sitt liv och behövde hjälp från utomstående.

Det objektiva i det här fallet är ju en puss på munnen. Ska en puss på munnen kunna rendera i ett fängelsestraff? (Nu tror jag ju inte att det blir något sådant men det finns väl med i straffskalan?
Är det värre att ge någon en puss på munnen än att ta en persons tröja och kasta den i en lerpöl och reta och mobba personen?
Är det värre att pussa en person på munnen än att frysa ut den på jobbet? Snacka skit bakom ryggen och vara genuint elak mot personen?
Ja du förstår det går ju att rabbla upp en massa saker som jag tror väldigt många tycker är värre som inte är straffbara och skulle gå till rättegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in