2025-10-24, 16:51
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fruktansvärt onödigt och det handlar bara om ren känslomässig avundsjuka. För denna typ av skattehöjningar är kontraproduktiva och skadar även de som tjänar mindre, då det skattehöjningar leder till (ännu) högre arbetslöshet.
Utveckla gärna hur en partiell justering av skattenivåerna till tidigare rådande nivåer leder till högre arbetslöshet?
Citera
2025-10-24, 16:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Aha, så för att man betalat skatt tidigare i livet så ska man inte behöva betala lika mycket nu? Kreativt resonemang förvisso, det får jag ge dig.
Mer kreativt om de låter skatten vara och ser över utgifterna istället.
Vart går alla miljarder som kommer in i skatt och vad kan man göra för att få bättre nytta av dem.
Men enklare att göra som sossarna brukar, öka skatterna.

Det här är bara en början av all skit de kommer ställa till med om de återkommer i regeringsposition och deras muppar MP har redan annonserat om att öka skatten på bensin och diesel.

Skatt på allt.
Citera
2025-10-24, 17:00
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mer kreativt om de låter skatten vara och ser över utgifterna istället.
Vart går alla miljarder som kommer in i skatt och vad kan man göra för att få bättre nytta av dem.
Men enklare att göra som sossarna brukar, öka skatterna.

Det här är bara en början av all skit de kommer ställa till med om de återkommer i regeringsposition och deras muppar MP har redan annonserat om att öka skatten på bensin och diesel.

Skatt på allt.
Kreativt? Privatisera försvaret och finansiera bidraget till död och förstörelse i Östra Ukraina med frivilliga bidrag?
Citera
2025-10-24, 17:01
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Berätta, hur många tjänar mer än så? Är det 5%?

Skatterna bör höjas rejält, på tjänstemän med bekväma oviktiga jobb, som väl tjänar över 50.000 i månaden.
Instämmer att över 50.000 kr i månaden högre skatt, och 5 % mer för varje ökade 10.000 kr och dom skattepengarna ska gå till något vettigt som sjukvården och inte skänkas bort till andra länder så dom pengarna ska inte regeringen få ha något att göra med för då försvinner dom pengarna också
Citera
2025-10-24, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Skatt, skatt, skatt. Vänstern har f-n inga moderna tankar överhuvudtaget rörande skattebegreppet.

Folk MÅSTE få veta att OM det blir regeringsbyte så kommer vi bli fattigare, staten kommer få mer pengar och inte mycket kommer förbättras alls. 🤷🏼‍♂️

Moderaterna/högern/tidö driver HEDERLIG skattesänkarpolitik för alla. Alla skall kunna tjäna drägligt och BÄTTRE än idag. JA, löneklyftan blir större. JA, detta är BRA för Sverige. Alla är inte lika. Varför skall vi alla tjäna lika mycket pengar?

F-n, tåghelvittena går ju inte och trottoarerna vittrar sönder trots ENORM skattebörda på pöbeln.

Nej. Nytt behövs! Inte gammalt. Vi har provat det.

Personligen är jag inte så brydd om just skattefrågan som sådan, däremot är brottsfrågan något som jag anser bör ligga högre upp på agendan. Här ser vi forskning som visar på att lika barn leka bäst, dvs alla skall ga möjlighet till boende, jobb, familj med det sociala nätverket som medföljer. Det är så vi får ner brottsligheten.
Klyftor i samhället behövs för att driva på utvecklingen, men ifall de blir för stora så skapas ett "vi och dom"-samhälle vilket vi nu kallar "skuggsamhälle". Det spelar ingen roll hur mycket pengar du tjänar ifall du får en kula mellan ögonen om nåt år eller två pga att klyftorna rusar.

Jag menar på att alla i Sverige blir rikare ifall alla har en form av gemenskap i grunden och då finns det definitivt utrymme för större löneutrymmen, men just nu har vi inte lyxen att göra det innan den ekonomiska segregationen är löst. Det är inte gratis att anställa fler poliser och fångvaktare, något som på sikt istället skulle kunna hamna i din plånbok i form av sänkt skatt.
Citera
2025-10-24, 17:05
Medlem
Alla jag känner som tjänar runt 60k och uppåt har alla slitigt som fan för sin lön antingen många år bakom skolbänken eller eget företagande där de offrat många helger och kvällar för att bygga upp vad dom har.

Sen klart att det finns dom som sitter på höga löner där man kan diskutera om dom förtjänar det men en stor del är nog värda lönerna dom har.

Jag själv har "tror jag"? En ganska vanlig lön lite bättre en gemene man men ej så mycket bättre men jag blir ändp inte avundsjuk på folk som tjänar det dubbla mot vad jag tjänar om jag vill så kan jag höja min lön också genom att anstränga mig mer men det orkar jag inte vi bor i ett land där man ej kan skylla sin dåliga lön på någon annan än sig själv är gratis att studera och vem som helst får starta eget företag är man inte nöjd med situationen så det till att ändra den istället.
Citera
2025-10-24, 17:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Utveckla gärna hur en partiell justering av skattenivåerna till tidigare rådande nivåer leder till högre arbetslöshet?
Sverige har redan högt skattetryck och en höjning av skatten leder till minskad efterfrågan av tjänster och varor, vilket i sin tur leder till högre arbetslöshet i tex. den för sysselsättningen viktiga tjänsesektorn.

Vad Sverige behöver för att sänka arbetslösheten är bättre villkor för små och medelstora företag, kombinerat med sänkt skattetryck.
Citera
2025-10-24, 17:10
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Stöder lite högre skatt på de över 66 lax, OOOM det innebär att de också SÄNKER skatten för de under 66k.
Citera
2025-10-24, 17:12
Medlem
quggels avatar
Problemet med höjda skatter för medel- och höginkomsttagare är att det enda sättet att bli rik då är genom arv (= noll procent i skatt) och inte genom utbildning följt av hårt och målmedvetet arbete.

Därför är sossarna absolut sämsta parti för de som försöker genomföra en klassresa, från misär och fattigdom till ett hyggligt liv.
Citera
2025-10-24, 17:16
Medlem
Jag tycker den franske ekonomiprofessorn Zucman har ett tilltalande förslag som diskuteras mycket just nu i Frankrike. De superrika ska betala 2% i skatt på sin förmögenhet. De superrika kommer ganska lätt undan att betala skatt eller betalar åtminstone inte i närheten av vad en vanlig löntagare får betala även om månadsinkomsten ligger på dubbelt mot vad medelinkomsttagaren tjänar.

Jag vill se detta även i Sverige!

https://www.realtid.se/bors-finans/m...-skatteuppror/
Senast redigerad av Sixten00 2025-10-24 kl. 17:20.
Citera
2025-10-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Tag hellre bort skatten på pensionen.

Näe. Det som stoppas in till din pension är oskattad inkomst. När du sen tar ut den inkomsten via pension så får du betala inkomstskatt som alla andra. Allt annat är helt befängt.

Skulle skatten på pension tas bort, så skulle nog pensionsåldern höjas till 75, för att finansiera det.
Citera
2025-10-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Varför i hela friden skall fastigheter beskattas?

Av samma anledning som all annan beskattning, finansiering av det allmänna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in