2025-10-24, 14:57
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Trams. Tvärtom var jag med när internet byggdes upp via KTH i Stockholm, världens första netscape, ett av Sveriges första email, första gången man körde internet hemifrån via ISDN, windows 1.0, jag var i projektet när Sverige första skoldator byggdes osv. Det gör absolut ingenting att yngre tycker det är mossigt, yngre har överdrivet självförtroende och NIH-känslan är stark. Men den som inte lyssnar på bevisad kompetens och erfarenhet kan inte heller gå bra på börsen på sikt.

T.ex tror jag ingen som inte var med vid krascherna 2000 och 2008 fattar vad som kommer att hända på USA-börsen och med tesla. Jag fattar.

Den här tråden skulle se MYCKET annorlunda ut om de tre mest högljudda inte bara hållit på med aktier under världens längsta bull run 2008-2025. Osar alldeles för mycket greed hör och ingen fear.
Vilket nu är gammal teknik..

Vet att om man hade 20% kassa, håller nere nuvarande GAV, inte ägde skit och köpte för 5% var tredje månad så låg man efter några år på plus. Vet hur man kortar utan att urholka mig. Vet också att man ska ta permabjörnar som säger att krisen är runt hörnet år efter år med en stor nypa salt. Samt att det finns relativt billig Vodka på bolaget om man får svårt att trycka på köp.

Kolla DJ förresten, finns data sedan depressionen. Mellan 1980 och 2000 gick det upp 1200%. Sedan ny ATH efter 2008 nu är det 234%. Så bara för du är gammal har du inte allt uträknat.
Senast redigerad av MohinderHerb 2025-10-24 kl. 15:09.
Citera
2025-10-24, 15:08
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Trams. Tvärtom var jag med när internet byggdes upp via KTH i Stockholm, världens första netscape, ett av Sveriges första email, första gången man körde internet hemifrån via ISDN, windows 1.0, jag var i projektet när Sverige första skoldator byggdes osv. Det gör absolut ingenting att yngre tycker det är mossigt, yngre har överdrivet självförtroende och NIH-känslan är stark. Men den som inte lyssnar på bevisad kompetens och erfarenhet kan inte heller gå bra på börsen på sikt.

T.ex tror jag ingen som inte var med vid krascherna 2000 och 2008 fattar vad som kommer att hända på USA-börsen och med tesla. De kommer därför inte heller att överleva kraschen. Jag fattar och överlever.

Den här tråden skulle se MYCKET annorlunda ut om de tre mest högljudda inte bara hållit på med aktier under världens längsta bull run 2008-2025. Vad man än köpt så känner man sig som ett geni. Och det ger alldeles för mycket greed och ingen fear.

Berätta vad som kommer hända specifikt med Tesla men inte varenda annat Tech-företag vid en krasch, och varför. Så skall vi se hur mycket du förstår om marknaden och världen idag.
Citera
2025-10-24, 15:48
Medlem
Citat:
Nokias högsta ledning skrattade ut iphone när den kom, de hade redan provat ett liknande koncept och den floppade.

Inte ens Jobs tror jag såg att iphone skulle bli världens mest säljande produkt inom några år. "Det är en telefon, en ipod, och en internet-kommunikator!" som han sa på den allra första presentationen av iphone.
https://www.youtube.com/watch?v=MnrJzXM7a6o
Med tanke på det så går jag inte igång på uppfinningar och inte en chans i världen att någon kan förutsäga vilken som blir världens nästa Mest säljande produkt.

Däremot hade jag varnat techboys för att hissa allt som är tech. Det är roligt att läsa om tech på nätet och man blir upp i varv. Men t.ex AI-vågen tror jag man kommer att skratta åt redan nästa år och de gigantiska nvidia B100-hallarna kommer att stå tomma för oracle och samla damm, som världens sämsta investering någonsin. Men vem är jag att veta, som kortat börsen i år. Och jag kortar inte heller nvidia eller oracle. Men de har 90% fallhöjd precis som tesla.

Kom igen permabjörnen du måste ju skämta på riktigt varenda människa använder chatgpt, eleverna använder det för att plugga och lärarna använder det till att rätta. Chatgpt är snabbast expanderade produkt att nånsin nå dem 800 miljoner användare som det uppnått. Det här är verkligen inte en bubbla på alla fronter men ja det finns såklart vissa företag i AI hypen som inte kommer leva upp till förväntningarna men det finns en riktigt stark grund i Mag7 bolagen åtminstone.
Citera
2025-10-24, 15:49
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Sett den där och bilarna i högerfilen står och köar in till någon resturang. Så det är logiskt beslut att köra förbi. Så svänger det in en dum Waymo som inte fattar att man då stannar. Hade räckt om den backade några meter och lite mot trottoaren så hade Teslan kommit förbi. Men den kunde inte ens rätta sitt misstag.

Kan länka 15 klipp där Waymo gör bort sig fullständigt (varav 5 när den blockar blåljuspersonal) men det pallar jag inte för de som ens är kapabla att ta in information vet att Waymo är ett uruselt system som ej kan skala utan att gå med mer förlust. Btw så är inte redditors folk, de är resultatet av västvärldens förfall.
Cope. Den övervakade Tesla-taxin kör i fel riktgning och blockerar trafiken, du skylle på Waymo.
Du kan inte vinna mot fakta, Tesla ligger uppenbarligen åratal efter konkurrenterna. Vi fick det liksom svart på vitt när deras fars till taxi-verksamhet drog igång, det tog inte ens 30 minuter innan första Tesla-taxin kört över heldragen linje mot mötande trafik, ett misstag som hade kostat körkotet. Sådan ser man inte hos Waymo.
Citera
2025-10-24, 15:53
Medlem
otellos avatar
Citat:
Tesla under investigation after cars with the self-driving feature ran red lights, drove on the wrong side of the road
Undrar hur stort mörkertalet är, enligt de videos som läcker ut så är det ofta ren tur som räddar föraren.
Citera
2025-10-24, 16:03
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Du kan inte vinna mot fakta,

Om du har fakta och vi vinner, är det inte exakt det vi gör då?

Vet du vad du fyller för funktion förresten?
De som svarar på dina inlägg och inte säger emot dig vet man automatiskt att de är för korkade för att lyssna på.
Citera
2025-10-24, 16:47
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Cope. Den övervakade Tesla-taxin kör i fel riktgning och blockerar trafiken, du skylle på Waymo.
Du kan inte vinna mot fakta, Tesla ligger uppenbarligen åratal efter konkurrenterna. Vi fick det liksom svart på vitt när deras fars till taxi-verksamhet drog igång, det tog inte ens 30 minuter innan första Tesla-taxin kört över heldragen linje mot mötande trafik, ett misstag som hade kostat körkotet. Sådan ser man inte hos Waymo.
Hade du stått och väntat i en kvart där om du ska ut i korsningen eller? Och om du var Waymo-bilen och svänger in från korsningen, hade du fortsatt rakt på fast en bil försöker köra om kön? Finns ingen logik i det och det är precis problemet med Waymo, den är dum och ej kapabel att ta beslut via resonemang så som vi kan se i LLMs. Vilket nu Teslas FSD kan med nya arkitekturen i systemet.
Senast redigerad av MohinderHerb 2025-10-24 kl. 16:51.
Citera
2025-10-24, 17:12
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Hade du stått och väntat i en kvart där om du ska ut i korsningen eller? Och om du var Waymo-bilen och svänger in från korsningen, hade du fortsatt rakt på fast en bil försöker köra om kön? Finns ingen logik i det och det är precis problemet med Waymo, den är dum och ej kapabel att ta beslut via resonemang så som vi kan se i LLMs. Vilket nu Teslas FSD kan med nya arkitekturen i systemet.
Waymo-taxin backar och lämnar plats åt den övervakade Tesla-taxin, som bara står där och ser dum ut. Det är helt klart Tesla-taxin som är usel.
Citera
2025-10-24, 17:37
Medlem
otellos avatar
Citat:
Tesla Recalls Over 63,000 Cybertrucks for a Glaring Reason
Many such cases
Citera
2025-10-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Apple höll tidsplanerna och levererade vad dom sa dom skulle leverera. Tesla har lovat technoparadiset sen 2016 och hittils bara levererat mediokra bilar där försäljningen sagnerat.

Apple har dock lyckats väl med varumärket då folk är beredd betala 30% mer bara för ett äpple.

Den totala taxiverksamheten i hela USA är MINDRE än teslas omsättning i dag. Så hoppas inte några stora summor från cybertaxi även om den tar över helt.

Fast äpplet har lyckats få folk fanboya med sina egna pengar och betala mer för deras telefoner. Apple är också en sekt men lightversion. Folk är extremt lojala mot deras produkter. Sen är impacten ganska liten i Apples fall. 3 tons bilar på våra vägar är rullande mördarmaskiner.

Själv är jag lite smartare än alla NPCer som blir lurade av företagens marknadsföring hela tiden. En stor dos av skepticism gentemot alla som säljer in något som skitbra är alltid sunt.
Citera
2025-10-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwack
Kom igen permabjörnen du måste ju skämta på riktigt varenda människa använder chatgpt, eleverna använder det för att plugga och lärarna använder det till att rätta. Chatgpt är snabbast expanderade produkt att nånsin nå dem 800 miljoner användare som det uppnått. Det här är verkligen inte en bubbla på alla fronter men ja det finns såklart vissa företag i AI hypen som inte kommer leva upp till förväntningarna men det finns en riktigt stark grund i Mag7 bolagen åtminstone.
Du resonerar precis så som Paris24 påpekat. ChatGPT har en massa användare, och Tesla kanske eller kanske inte snart har en fungerande FSD. Cool teknik och medryckande att följa för den som är intresserad. Men förväxla det inte med lönsamhet, vilket är vad allt går ut på. 800 miljoner gratisanvändare genererar inga intäkter, bubblor uppstår när folk inte förstår det.
Citera
2025-10-24, 19:57
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Den här tråden skulle se MYCKET annorlunda ut om de tre mest högljudda inte bara hållit på med aktier under världens längsta bull run 2008-2025. Vad man än köpt så känner man sig som ett geni. Och det ger alldeles för mycket greed och ingen fear.

Om det är så att du legat i koma ett par decennier ska jag naturligtvis inte göra mig lustig över det, men du kan omöjligen ha varit på börsen om du tror att vi haft en oavbruten bulltrend 2008-2025.

Du har t.ex. missat valutakrisen 2011 då det stundtals var kaos på världens börser och Stockholmsbörsen sjönk med 14 % på årsbasis.

Eller 2022, med inflation, höjda räntor och Rysslands invasion av Ukraina, då börsen gick ner med hela 23 %.

För att inte tala om covid när börsen kraschade och tappade över 30 % på ett par veckor. Att börsen återhämtade sig oväntat snabbt förändrar inte det faktum att det var ett tydligt och dramatiskt avbrott i bulltrenden.

Det torde vara odiskutabelt bland oss som var med att det förekom en hel del "fear" under dessa tillfällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in