2025-10-24, 11:30
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Så vitt jag vet så gör Google som äger Waymo kopiösa vinster precis som teslas bildivision. Teslas taxiverksamhet går med brakförlust precis som robotverksamheten.

Överiga bolag som apskaftet och technofascisten Musk äger går också med brakförlust inklusive Spacex, Neuralinks, Boring company, X som numera ägs av Xai som också går med brakförlust.
xAI förlorar mig veterligen $2B/månad, och deras enda produkt är en rasistisk Twitter-bot, inte konstigt att Elon vill dumpa skiten på Teslas aktieägare.
Citera
2025-10-24, 11:50
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Där håller jag med dig! Man får absolut inte korta Tesla! Man får absolut inte korta USA-börsen! De har lämnat jorden och passerat mars och går inte längre att förutse. Jag kanske minns fel, men nog är Tesla den första aktien där man tidigt insåg att korta inte fungerar trots att fundamenta var glasklara blysänken. Även välrenommerade investerare kortade Tesla 2021 (?) och förlorade allt. Och nu är vi i 2025 och ATH. Och snart är det 2026.

Jag kommer inte att haka på det här tåget, jag är för konservativ. Men jag kan se tjusningen i att gå in och ut ur Tesla, inte som en säker investering, men för att vara med på raketfärden till mars. Som inte styrs av hårda fakta eller fundamentals utan av t.ex tweets och utspel och påhittade (eller ej) nya produkter.

Jag kan sträcka mig så långt att Tesla, om man behandlar den på detta sätt, är bättre än en lottsedel. För det går att ha teorier om hur folk reagerar på Musk-utspel. Hur många robotaxis som USA kan behöva OM den fungerar. Och kanske t.o.m. förutse Musk-utspel som påverkar kursen.

Borde finnas ett eget ord för Tesla-aktien. Den är inte längre en "aktie" men inte heller en lottsedel.

Hade man gått på fundamenta precis då Apple lanserat sin iPhone så hade man inte heller lyckats så bra. Men de som såg att det skulle bli en revolutionerande ny plattform där Apple hade kontroll över alla aspekter valde att hålla aktien och inte sälja när företaget såg sjukt övervärderat ut.

Precis som nu när folk håller då de ser att Tesla har ledningen med real world AI och sitter på alla produktionsmedel själva, och dessutom skapar produktionsled som inte finns ännu. Det är bara att räkna på hur mycket taxi och budfirmor omsätter idag så ser man hur mycket den autonoma marknaden kan växa. Sen räknar man ut vad det skulle göra för Teslas market cap om de tog blygsamma 10-20% av den marknaden. Då räknar vi inte ens på vad de skulle generera för intäkter om de licensierade FSD till andra biltillverkare som i princip ser ut som häst och vagn om deras bilar inte kan köra sig själva.

Det är förstås om man tror och tycker att FSD är eller kommer bli tillräckligt bra. Jag är tillräckligt kunnig för att säga att det är mycket mer än sannolikt, men jag kan inte förvänta mig att andra skall tycka det. Nästan ingen har intresse eller tid nog för att sätta sig i tekniken på detaljnivå, inte ens om de hade den mentala kapaciteten.
Citera
2025-10-24, 12:12
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Återigen, Waymo har ett betydligt bättre och mer moget system jämfört med Tesla. Det finns en anledning till att Tesla enbart tillåter betalda influencers åka med i deras övervakade taxibilar, influencers som låtsas bli imponerade över att bli dumpade i en 4-filig korsning under rusningstrafik.
v14 är samma skit som tidigare, folk är inte imponerade, ni får sluta lyssna på Teslas marknadsavdelning och se på det objektivt.
Moget system som är tvungen att uppdatera deras 3D maps för varje vägbygge och hellre fryser än agerar vid komplicerade situationer. Eller snarare att den är för dum för att inse att det inte är så komplicerat. Gammalt och omodernt system är dock bra beskrivning.

Man får gärna fanboya Tesla hur mycket man vill. Förvrängt att tro att gratis marknadsföring skulle vara någonting dåligt. Det är något bl.a. Coca-Cola fattade vikten av tidigt (dock ej gratis).
Senast redigerad av MohinderHerb 2025-10-24 kl. 12:19.
Citera
2025-10-24, 12:53
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Moget system som är tvungen att uppdatera deras 3D maps för varje vägbygge och hellre fryser än agerar vid komplicerade situationer. Eller snarare att den är för dum för att inse att det inte är så komplicerat. Gammalt och omodernt system är dock bra beskrivning.

Man får gärna fanboya Tesla hur mycket man vill. Förvrängt att tro att gratis marknadsföring skulle vara någonting dåligt. Det är något bl.a. Coca-Cola fattade vikten av tidigt (dock ej gratis).
Teslas s.k. robotaxis klarar inte ens av att följa tydlig skyltning. Här har vi ett exempel där en övervakad Tesla-taxi kör i fel fil och blockerar en Waymo-taxi. Waymo-taxin backar och försöker släppa förbi Tesla-taxin som fortsätter blockera. Riktigt pinsamt.
Citat:
I don't understand the people in the robotaxi at all.
Their car pulls into the wrong lane, gets paralysed by indecision when the cars with right of way reverse to give the robotaxi an out, blocks traffic for 4 minutes before figuring out how to reverse (presumably the safety guy, or someone remotely, ended up reversing the car), and then the trip gets abruptly cancelled. And they're happy about this experience? Why did they think that was "so cool"?

Folk har fått skapa egna listor med incidenter kopplade till Teslas s.k. robotaxis, detta görs eftersom Tesla själva vägrar rapporterar incidenter till NHTSA.

Waymo är helt enkelt bättre och Teslas system behöver uppenbarligen byggas om från grunden.
Citera
2025-10-24, 13:16
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Hade man gått på fundamenta precis då Apple lanserat sin iPhone så hade man inte heller lyckats så bra. Men de som såg att det skulle bli en revolutionerande ny plattform där Apple hade kontroll över alla aspekter valde att hålla aktien och inte sälja när företaget såg sjukt övervärderat ut.

Precis som nu när folk håller då de ser att Tesla har ledningen med real world AI och sitter på alla produktionsmedel själva, och dessutom skapar produktionsled som inte finns ännu. Det är bara att räkna på hur mycket taxi och budfirmor omsätter idag så ser man hur mycket den autonoma marknaden kan växa. Sen räknar man ut vad det skulle göra för Teslas market cap om de tog blygsamma 10-20% av den marknaden. Då räknar vi inte ens på vad de skulle generera för intäkter om de licensierade FSD till andra biltillverkare som i princip ser ut som häst och vagn om deras bilar inte kan köra sig själva.

Det är förstås om man tror och tycker att FSD är eller kommer bli tillräckligt bra. Jag är tillräckligt kunnig för att säga att det är mycket mer än sannolikt, men jag kan inte förvänta mig att andra skall tycka det. Nästan ingen har intresse eller tid nog för att sätta sig i tekniken på detaljnivå, inte ens om de hade den mentala kapaciteten.

Apple höll tidsplanerna och levererade vad dom sa dom skulle leverera. Tesla har lovat technoparadiset sen 2016 och hittils bara levererat mediokra bilar där försäljningen sagnerat.

Apple har dock lyckats väl med varumärket då folk är beredd betala 30% mer bara för ett äpple.

Den totala taxiverksamheten i hela USA är MINDRE än teslas omsättning i dag. Så hoppas inte några stora summor från cybertaxi även om den tar över helt.
Senast redigerad av raskens 2025-10-24 kl. 13:18.
Citera
2025-10-24, 13:28
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Teslas s.k. robotaxis klarar inte ens av att följa tydlig skyltning. Här har vi ett exempel där en övervakad Tesla-taxi kör i fel fil och blockerar en Waymo-taxi. Waymo-taxin backar och försöker släppa förbi Tesla-taxin som fortsätter blockera. Riktigt pinsamt.

Folk har fått skapa egna listor med incidenter kopplade till Teslas s.k. robotaxis, detta görs eftersom Tesla själva vägrar rapporterar incidenter till NHTSA.

Waymo är helt enkelt bättre och Teslas system behöver uppenbarligen byggas om från grunden.
Sett den där och bilarna i högerfilen står och köar in till någon resturang. Så det är logiskt beslut att köra förbi. Så svänger det in en dum Waymo som inte fattar att man då stannar. Hade räckt om den backade några meter och lite mot trottoaren så hade Teslan kommit förbi. Men den kunde inte ens rätta sitt misstag.

Kan länka 15 klipp där Waymo gör bort sig fullständigt (varav 5 när den blockar blåljuspersonal) men det pallar jag inte för de som ens är kapabla att ta in information vet att Waymo är ett uruselt system som ej kan skala utan att gå med mer förlust. Btw så är inte redditors folk, de är resultatet av västvärldens förfall.
Citera
2025-10-24, 13:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Hade man gått på fundamenta precis då Apple lanserat sin iPhone så hade man inte heller lyckats så bra.
Nokias högsta ledning skrattade ut iphone när den kom, de hade redan provat ett liknande koncept och den floppade.

Inte ens Jobs tror jag såg att iphone skulle bli världens mest säljande produkt inom några år. "Det är en telefon, en ipod, och en internet-kommunikator!" som han sa på den allra första presentationen av iphone.
https://www.youtube.com/watch?v=MnrJzXM7a6o
Med tanke på det så går jag inte igång på uppfinningar och inte en chans i världen att någon kan förutsäga vilken som blir världens nästa Mest säljande produkt.

Däremot hade jag varnat techboys för att hissa allt som är tech. Det är roligt att läsa om tech på nätet och man blir upp i varv. Men t.ex AI-vågen tror jag man kommer att skratta åt redan nästa år och de gigantiska nvidia B100-hallarna kommer att stå tomma för oracle och samla damm, som världens sämsta investering någonsin. Men vem är jag att veta, som kortat börsen i år. Och jag kortar inte heller nvidia eller oracle. Men de har 90% fallhöjd precis som tesla.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-24 kl. 14:00.
Citera
2025-10-24, 13:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Sett den där och bilarna i högerfilen står och köar in till någon resturang. Så det är logiskt beslut att köra förbi. Så svänger det in en dum Waymo som inte fattar att man då stannar. Hade räckt om den backade några meter och lite mot trottoaren så hade Teslan kommit förbi. Men den kunde inte ens rätta sitt misstag.

Kan länka 15 klipp där Waymo gör bort sig fullständigt (varav 5 när den blockar blåljuspersonal) men det pallar jag inte för de som ens är kapabla att ta in information vet att Waymo är ett uruselt system som ej kan skala utan att gå med mer förlust. Btw så är inte redditors folk, de är resultatet av västvärldens förfall.

Alla haters vet mycket väl. Så efterblivna är de oftast inte. De är bara ruggigt dåliga människor som ljuger om vad som helst för att göra världen än lite sämre. I deras egna huvuden är de antagligen hjältar, hur de nu får ihop det. Hatet för Elon är helt huvudlöst.
Citera
2025-10-24, 14:19
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Nokias högsta ledning skrattade ut iphone när den kom, de hade redan provat ett liknande koncept och den floppade.

Inte ens Jobs tror jag såg att iphone skulle bli världens mest säljande produkt inom några år. "Det är en telefon, en ipod, och en internet-kommunikator!" som han sa på den allra första presentationen av iphone.
Med tanke på det så går jag inte igång på uppfinningar och inte en chans i världen att någon kan förutsäga vilken som blir världens nästa Mest säljande produkt.

Däremot hade jag varnat techboys för att hissa allt som är tech. Det är roligt att läsa om tech på nätet och man blir upp i varv. Men t.ex AI-vågen tror jag man kommer att skratta åt redan nästa år och de gigantiska nvidia B100-hallarna kommer att stå tomma för oracle och samla damm, som världens sämsta investering någonsin. Men vem är jag att veta, som kortat börsen i år. Och jag kortar inte heller nvidia eller oracle. Men de har 90% fallhöjd precis som tesla.

Man skall hålla sig borta från de flesta företag som utvecklar ny teknik eller som håller på att ta fram en ny produkt. Att skala upp produktionen av en produkt är oändligt mycket svårare än att ta fram en fungerande prototyp.
I Teslas fall är det väldigt annorlunda. Precis som Apple så hade de kompetensen och resurserna att landsätta sina innovationer.
Citera
2025-10-24, 14:28
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:

Minns det som igår när första iPhone dök upp på skolan. Folk flockades runtom och man fattade grejen direkt. Ens Sony Ericsson blev genast pinsam. Nokia och BlackBerry var inte i närheten. Blir som att jämföra Waymo kontra Tesla.

Tror du är för gammal och ointresserad bara och rör dig för långt utanför din circle of competence. Du visar tydliga ålderstecken likt min far som nu börjat köpa hem olika räknestickor. Han är dock smart nog att ta in information utifrån (inte mig) om att det vi ser nu med AI kan bli lika revolutionerande som ångloket.
Citera
2025-10-24, 14:33
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Minns det som igår när första iPhone dök upp på skolan. Folk flockades runtom och man fattade grejen direkt. Ens Sony Ericsson blev genast pinsam. Nokia och BlackBerry var inte i närheten. Blir som att jämföra Waymo kontra Tesla.

Tror du är för gammal och ointresserad bara och rör dig för långt utanför din circle of competence. Du visar tydliga ålderstecken likt min far som nu börjat köpa hem olika räknestickor. Han är dock smart nog att ta in information utifrån (inte mig) om att det vi ser nu med AI kan bli lika revolutionerande som ångloket.
Trams. Tvärtom var jag med när internet byggdes upp via KTH i Stockholm, världens första netscape, ett av Sveriges första email, första gången man körde internet hemifrån via ISDN, windows 1.0, jag var i projektet när Sverige första skoldator byggdes osv. Det gör absolut ingenting att yngre tycker det är mossigt, yngre har överdrivet självförtroende och NIH-känslan är stark. Men den som inte lyssnar på bevisad kompetens och erfarenhet kan inte heller gå bra på börsen på sikt.

T.ex tror jag ingen som inte var med vid krascherna 2000 och 2008 fattar vad som kommer att hända på USA-börsen och med tesla. De kommer därför inte heller att överleva kraschen. Jag fattar och överlever.

Den här tråden skulle se MYCKET annorlunda ut om de tre mest högljudda inte bara hållit på med aktier under världens längsta bull run 2008-2025. Vad man än köpt så känner man sig som ett geni. Och det ger alldeles för mycket greed och ingen fear.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-24 kl. 14:40.
Citera
2025-10-24, 14:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Man skall hålla sig borta från de flesta företag som utvecklar ny teknik eller som håller på att ta fram en ny produkt. Att skala upp produktionen av en produkt är oändligt mycket svårare än att ta fram en fungerande prototyp.
I Teslas fall är det väldigt annorlunda. Precis som Apple så hade de kompetensen och resurserna att landsätta sina innovationer.
Det som är gemensamt för apple och tesla är ju två drivande genier. Det är dessa två individer, inget annat, som gett världens två mest värdefulla företag.

Egentligen borde man mer spana efter genier än efter produkter.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-24 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in