Citat:
Ursprungligen postat av
MohinderHerb
Minns det som igår när första iPhone dök upp på skolan. Folk flockades runtom och man fattade grejen direkt. Ens Sony Ericsson blev genast pinsam. Nokia och BlackBerry var inte i närheten. Blir som att jämföra Waymo kontra Tesla.
Tror du är för gammal och ointresserad bara och rör dig för långt utanför din circle of competence. Du visar tydliga ålderstecken likt min far som nu börjat köpa hem olika räknestickor. Han är dock smart nog att ta in information utifrån (inte mig) om att det vi ser nu med AI kan bli lika revolutionerande som ångloket.
Trams. Tvärtom var jag med när internet byggdes upp via KTH i Stockholm, världens första netscape, ett av Sveriges första email, första gången man körde internet hemifrån via ISDN, windows 1.0, jag var i projektet när Sverige första skoldator byggdes osv. Det gör absolut ingenting att yngre tycker det är mossigt, yngre har överdrivet självförtroende och NIH-känslan är stark. Men den som inte lyssnar på bevisad kompetens och erfarenhet kan inte heller gå bra på börsen på sikt.
T.ex tror jag ingen som inte var med vid krascherna 2000 och 2008 fattar vad som kommer att hända på USA-börsen och med tesla. De kommer därför inte heller att överleva kraschen. Jag fattar och överlever.
Den här tråden skulle se MYCKET annorlunda ut om de tre mest högljudda inte bara hållit på med aktier under världens längsta bull run 2008-2025. Vad man än köpt så känner man sig som ett geni. Och det ger alldeles för mycket greed och ingen fear.