Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Syftet med en förundersökning är inte att innehållet skall spridas. Syftet med dokumentären är att få så många tittare som möjligt och att sprida innehållet.
Skälet till att man kan begära ut en FUP är av rättssäkerhetsskäl - alla och en var ska kunna granska processen och se att ingen döms oskyldigt eller orättvist.
Det innebär inte att man får ta en FUP och sprida personuppgifter hur som helst och i vilka sammanhang som helst.
Detsamma gäller för domar - men likafullt kan du bli dömd för förtal om du använder en dom för att hänga ut någon som klandervärd.
Jag vet inte vad du svarar på..
Klart målet med en fup inte är att den skall spridas. Men precis som du skriver så får personer ta del av den.
I stort sett alla som förekommer i just denna FUP. Är ju media kända.
Många vill åt deras olika kontaktvägar. Så som mejl, nummer osv.
Samtliga behöver ju byta nummer. Troligen även åklagare osv. Om detta nu står med. Så mycket har jag inte läst. Har bara tagit del av prints som lagts ut.
Där mejl + nummer syns. Det förstör ju inte FUP att detta maskas.
Men det förstör högsttroligen människans liv bakom nummret som kommer bli spamringd, mejlad eventuellt få besök till adress som man inte väntar sig.
Av just den anledningen tycker jag det känns konstigt att inte FUP är "maskad" på det sättet.