2025-10-24, 10:31
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amstaff4life
Skulle säga tvärtom på dom siffrorna. 97% är och har varit relevant och även bevisat innan och nu helt bevisat I.o.m fupp.
3% är löst dravel där "sekten" öppnade munnen lite för fort, tex att Linneas familj kanske varit medlemmar i en sekten.
Ekobrotten genomsyrar allt.
Så om det är bevisat
Vart är bevisen gällande misshandeln?
Vart är bevisen gällande barnmisshandeln?
Vart är bevisen om sekten?
Vart är bevisen gällande självmordet?
Citera
2025-10-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CLJA
Seriös fråga nu.

Är det verkligen så här en fup brukar se ut?
Alla personliga grejer är läckta? nummer, mejl,med mera.

Minns när anjo släppte sin dokumentär. vilket liv det blev för att ett namn eller vad det nu var inte vara maskad.

Det kan inte vara svårt att maska nummer osv i en fup?

Det är skillnad på sexualbrott och minderåriga målsäganden.
Citera
2025-10-24, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuckaKaos
Nej, delen som Anjo pratar om är inte publicerade uppgifter tror jag. Det måste komma från någon annan med tillgång till de delar som fortfarande har sekretess? och det är isåfall extremt allvarligt
Ett tips...läs fup:en!
Citera
2025-10-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrtroll13
Ett tips...läs fup:en!

Allt han tog upp stod inte där. Ett tips. Kolla på Anjos första version av filmen.
Citera
2025-10-24, 10:58
Medlem
Citat:
Seriös fråga nu.

Minns när anjo släppte sin dokumentär. vilket liv det blev för att ett namn eller vad det nu var inte vara maskad.

Det beror på brottstypen, men annars är svaret på din fråga: Ja.

Om det ett brottmål av känslig art, tex sexualbrott så maskar tingsrätten FUPen med det som anses vara känsligt/sekretess, för personer som begär ut den. Först sker dock en sekretessprövning.
Senast redigerad av Treschow 2025-10-24 kl. 11:01.
Citera
2025-10-24, 11:27
Avstängd
Nejellervas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vem har sagt att inget betyder något?
Jag säger att påståenden inte är bevis - medgivande kan vara det däremot.
Om jag SMS:s dig hundra gånger och säger att du är en våldtäktsman så är det inte bevis för någonting .. om du däremot svarar och erkänner att du våldtagit så kan det användas som stödbevisning - men utgör inte heller i sig själv ett bevis.

Att Chrippa skriver något till Linnea är alltså inte något bevis på något sätt för att hon gjort det han påstår.

Tack för grundkursen i juridik.
Poängen kvarstår dock, skriftliga uttalanden används som bevismaterial oavsett om de är erkännanden eller stödbevisning.
Det var det jag skrev. Du förklarade just varför.
Citera
2025-10-24, 11:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejellerva
Tack för grundkursen i juridik.
Poängen kvarstår dock, skriftliga uttalanden används som bevismaterial oavsett om de är erkännanden eller stödbevisning.
Det var det jag skrev. Du förklarade just varför.
Ett påstående om någon annan är inte stödbevisning utan att påståendets riktighet på något sätt bekräftas.

I det här fallet påstods dessutom Chrippas SMS vara ett bevis. Det är det inte, det är ett påstående och inte bevis för någonting mer än att han (eller någon med tillgång till hans SMS) påstått det.
Citera
2025-10-24, 12:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Seriös fråga nu.

Syftet med en förundersökning är inte att innehållet skall spridas. Syftet med dokumentären är att få så många tittare som möjligt och att sprida innehållet.

Skälet till att man kan begära ut en FUP är av rättssäkerhetsskäl - alla och en var ska kunna granska processen och se att ingen döms oskyldigt eller orättvist.
Det innebär inte att man får ta en FUP och sprida personuppgifter hur som helst och i vilka sammanhang som helst.
Detsamma gäller för domar - men likafullt kan du bli dömd för förtal om du använder en dom för att hänga ut någon som klandervärd.
Citera
2025-10-24, 12:21
Medlem
Citat:
Syftet med en förundersökning är inte att innehållet skall spridas. Syftet med dokumentären är att få så många tittare som möjligt och att sprida innehållet.

Skälet till att man kan begära ut en FUP är av rättssäkerhetsskäl - alla och en var ska kunna granska processen och se att ingen döms oskyldigt eller orättvist.
Det innebär inte att man får ta en FUP och sprida personuppgifter hur som helst och i vilka sammanhang som helst.
Detsamma gäller för domar - men likafullt kan du bli dömd för förtal om du använder en dom för att hänga ut någon som klandervärd.

Jag vet inte vad du svarar på..
Klart målet med en fup inte är att den skall spridas. Men precis som du skriver så får personer ta del av den.

I stort sett alla som förekommer i just denna FUP. Är ju media kända.
Många vill åt deras olika kontaktvägar. Så som mejl, nummer osv.
Samtliga behöver ju byta nummer. Troligen även åklagare osv. Om detta nu står med. Så mycket har jag inte läst. Har bara tagit del av prints som lagts ut.
Där mejl + nummer syns. Det förstör ju inte FUP att detta maskas.
Men det förstör högsttroligen människans liv bakom nummret som kommer bli spamringd, mejlad eventuellt få besök till adress som man inte väntar sig.

Av just den anledningen tycker jag det känns konstigt att inte FUP är "maskad" på det sättet.
Citera
2025-10-24, 12:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag vet inte vad du svarar på..
Klart målet med en fup inte är att den skall spridas. Men precis som du skriver så får personer ta del av den.

I stort sett alla som förekommer i just denna FUP. Är ju media kända.
Många vill åt deras olika kontaktvägar. Så som mejl, nummer osv.
Samtliga behöver ju byta nummer. Troligen även åklagare osv. Om detta nu står med. Så mycket har jag inte läst. Har bara tagit del av prints som lagts ut.
Där mejl + nummer syns. Det förstör ju inte FUP att detta maskas.
Men det förstör högsttroligen människans liv bakom nummret som kommer bli spamringd, mejlad eventuellt få besök till adress som man inte väntar sig.

Av just den anledningen tycker jag det känns konstigt att inte FUP är "maskad" på det sättet.

Jag håller med dig. Samtidigt så kan nummer vara viktiga i en granskning. Låt säga att ett nummer t ex binds till en person, men någon som läser FUP ser att det inte stämmer och istället kan koppla numret till en helt annan person.

Men i sak håller jag med dig - samtidigt som offentlighetsprincipen kräver att så lite som möjligt är maskat.
Citera
2025-10-24, 12:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuckaKaos
Nej, delen som Anjo pratar om är inte publicerade uppgifter tror jag. Det måste komma från någon annan med tillgång till de delar som fortfarande har sekretess? och det är isåfall extremt allvarligt
Anjo pratar väl om två skilda Fup??
Dels den han som åtalad fått och som lyder under förundersökningssekretess fram till åtal, dels Fup:en om EKO-brotten?
Citera
2025-10-24, 12:59
Medlem
Citat:
Anjo pratar väl om två skilda Fup??
Dels den han som åtalad fått och som lyder under förundersökningssekretess fram till åtal, dels Fup:en om EKO-brotten?

Det stämmer - två olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in