Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Som jag sagt förut. Om din tidsram är 12 månader eller kortare har värdering ABSOLUT INGET att göra med aktiens kursutveckling. Även om din tidsram är 5 år kan 68 % av en akties avkastning förklaras med saker andra än värdering.
Man kanske inte har lust att köpa en aktie som har höga PE-tal om man är endast en value investor som Buffet, men det är rent utav korkat att korta en aktie med ovanstående i åtanke. Att korta en aktie i en bull market baserat på endast fundamenta kan rent utav vara det mest korkade man kan göra. Att vara björn brukar i regel vara korkat, då det alltid har lönat sig med time in the market.
Elon kommer inte få sina trancher i sitt kompensations paket om inte Tesla infriar villkoren, så att lägga fram det som något som skulle tynga kursen är inte särskilt insiktsfullt. Resten av argumenten har tvivelaktig sanningshalt och du har utelämnat ganska viktiga faktorer som är kursdrivande. Men det som driver kursen mest just nu är momentum, och det skall man inte ställa sig ivägen för. Har man koll på optionshandeln och ser vad institutionella investerare gör så får man viktiga ledtrådar om vart kursen sannolikt är på väg, utan för den delen vara en garanti. Förändras det så förändras min uppfattning om riktningen på kursen.
Där håller jag med dig! Man får absolut inte korta Tesla! Man får absolut inte korta USA-börsen! De har lämnat jorden och passerat mars och går inte längre att förutse. Jag kanske minns fel, men nog är Tesla den första aktien där man tidigt insåg att korta inte fungerar trots att fundamenta var glasklara blysänken. Även välrenommerade investerare kortade Tesla 2021 (?) och förlorade allt. Och nu är vi i 2025 och ATH. Och snart är det 2026.
Jag kommer inte att haka på det här tåget, jag är för konservativ. Men jag kan se tjusningen i att gå in och ut ur Tesla, inte som en säker investering, men för att vara med på raketfärden till mars. Som inte styrs av hårda fakta eller fundamentals utan av t.ex tweets och utspel och påhittade (eller ej) nya produkter.
Jag kan sträcka mig så långt att Tesla, om man behandlar den på detta sätt, är bättre än en lottsedel. För det går att ha teorier om hur folk reagerar på Musk-utspel. Hur många robotaxis som USA kan behöva OM den fungerar. Och kanske t.o.m. förutse Musk-utspel som påverkar kursen.
Borde finnas ett eget ord för Tesla-aktien. Den är inte längre en "aktie" men inte heller en lottsedel.