2025-10-23, 18:46
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Att korta OMX30 sedan 5 år tillbaka med XACT 2X BEAR är inte bara ett felaktigt beslut, utan det är ett fullkomligt vansinnigt beslut av någon som inte vet vad hen pysslar med.
Jag håller med, ingen ska köpa xact bull/bear 2 utom för en dag. Självklart har jag inte heller själv gjort det.
Citera
2025-10-23, 18:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag håller med, ingen ska köpa xact bull/bear 2 utom för en dag. Självklart har jag inte heller själv gjort det.
Fast det var ju precis det du påstår att du gjort. Lätt att ändra sig nu när du blivit skolad...

Höj dig!

Nu blir det ignore på dig.
Citera
2025-10-23, 18:49
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
En riktig krasch kommer sålla ut alla klåpare ja, men det finns väldigt duktiga traders som delar med sig, och det spelar föga roll om trenden är upp eller ner. Om du hade snokat mer i min historik så hade du vetat att jag till och med kortade Tesla ner till runt $100 Dec 2022 och förväntade mig att vi skulle under den nivån. Jag har alltid köpt aktier i Tesla på alla möjliga nivåer och det håller jag separat från min trading som bara följer trenden. Enligt mig så har Tesla en bit att hämta in nu, då den inte rört sig så mycket för året, medan resten av AI-aktier har gått som tåget. Innan det är dags för en riktig krasch så måste Tesla ta sig upp åtminstone 40-50% för att få lite fallhöjd.
Det är inte så det fungerar. Tesla missade earning igen, EPS landade på $0.5 vilket kan jämföras med $0.72 för ett år sedan., det är en minskning med 30-40% beroende på om man ignorerar dollarns värdetapp eller inte. Dom gav ingen guidance, förmodligen för att det inte finns någonting possitivt att säga.
PE är just nu 264, det är en klassisk bubbla, typ Enron på steroider.
Citera
2025-10-23, 18:50
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Innan det är dags för en riktig krasch så måste Tesla ta sig upp åtminstone 40-50% för att få lite fallhöjd.
Vinsten är lägre, omsättningen är lägre, antalet sålda bilar är lägre, EVs är hatade i allmänhet i världen, cybertruck säljer ingenting, Musk vill ha 1 trillion, kursen är ATH, PE är 264. Är du säker på att Tesla ska upp 40-50%?...
Citera
2025-10-23, 18:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Fast det var ju precis det du påstår att du gjort. Lätt att ändra sig nu när du blivit skolad...

Höj dig!

Nu blir det ignore på dig.
Det var någon annan som skrev. Jag har xact bear 50% hävstång. Tvärtom avråder jag från xact 2, alla produkter med 100% hävstång är vansinniga och hade jag haft dem hade min investering varit utplånad när OMXS30 nådde 2700.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-23 kl. 18:55.
Citera
2025-10-23, 19:18
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Vinsten är lägre, omsättningen är lägre, antalet sålda bilar är lägre, EVs är hatade i allmänhet i världen, cybertruck säljer ingenting, Musk vill ha 1 trillion, kursen är ATH, PE är 264. Är du säker på att Tesla ska upp 40-50%?...

Som jag sagt förut. Om din tidsram är 12 månader eller kortare har värdering ABSOLUT INGET att göra med aktiens kursutveckling. Även om din tidsram är 5 år kan 68 % av en akties avkastning förklaras med saker andra än värdering.

Man kanske inte har lust att köpa en aktie som har höga PE-tal om man är endast en value investor som Buffet, men det är rent utav korkat att korta en aktie med ovanstående i åtanke. Att korta en aktie i en bull market baserat på endast fundamenta kan rent utav vara det mest korkade man kan göra. Att vara björn brukar i regel vara korkat, då det alltid har lönat sig med time in the market.

Elon kommer inte få sina trancher i sitt kompensations paket om inte Tesla infriar villkoren, så att lägga fram det som något som skulle tynga kursen är inte särskilt insiktsfullt. Resten av argumenten har tvivelaktig sanningshalt och du har utelämnat ganska viktiga faktorer som är kursdrivande. Men det som driver kursen mest just nu är momentum, och det skall man inte ställa sig ivägen för. Har man koll på optionshandeln och ser vad institutionella investerare gör så får man viktiga ledtrådar om vart kursen sannolikt är på väg, utan för den delen vara en garanti. Förändras det så förändras min uppfattning om riktningen på kursen.
Citera
2025-10-23, 19:34
Medlem
otellos avatar
Citat:
Som jag sagt förut. Om din tidsram är 12 månader eller kortare har värdering ABSOLUT INGET att göra med aktiens kursutveckling. Även om din tidsram är 5 år kan 68 % av en akties avkastning förklaras med saker andra än värdering.

Man kanske inte har lust att köpa en aktie som har höga PE-tal om man är endast en value investor som Buffet, men det är rent utav korkat att korta en aktie med ovanstående i åtanke. Att korta en aktie i en bull market baserat på endast fundamenta kan rent utav vara det mest korkade man kan göra. Att vara björn brukar i regel vara korkat, då det alltid har lönat sig med time in the market.

Elon kommer inte få sina trancher i sitt kompensations paket om inte Tesla infriar villkoren, så att lägga fram det som något som skulle tynga kursen är inte särskilt insiktsfullt. Resten av argumenten har tvivelaktig sanningshalt och du har utelämnat ganska viktiga faktorer som är kursdrivande. Men det som driver kursen mest just nu är momentum, och det skall man inte ställa sig ivägen för. Har man koll på optionshandeln och ser vad institutionella investerare gör så får man viktiga ledtrådar om vart kursen sannolikt är på väg, utan för den delen vara en garanti. Förändras det så förändras min uppfattning om riktningen på kursen.
Många milstolpar var väldigt lågt satta, Musk ser Tesla som sin privata kassako, som han kan mjölka medan fattiga småsparare jublar.

Varför investerar du inte i typ Google eller något annat icke-krympande tech-bolag?
Citera
2025-10-23, 20:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag vet inte om det är speciellt smart då försäljning och marknadsandelar sjunker.
Kostnadseffektivt i alla fall.
Citera
2025-10-23, 20:15
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Många milstolpar var väldigt lågt satta, Musk ser Tesla som sin privata kassako, som han kan mjölka medan fattiga småsparare jublar.

Varför investerar du inte i typ Google eller något annat icke-krympande tech-bolag?

För att Google inte har någon real world AI som fungerar vilket vi kan se på det monumentala misslyckandet med Waymo. Skiten funkar inte och måste byggas om från grunden. Tesla är vinnaren i AI-racet och värdet på FSD är i princip årslönen för alla i hela världen som jobbar som Taxi/bud/lastbils chaufför. Varje Cybercab som Tesla tillverkar kommer tjäna in dagens vinstmarginal för en 3/Y/X/S flera gånger om. Björnarna är så rökta.
Citera
2025-10-23, 20:18
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Vet inte om du följde Tesla eller var aktiv på forum för ett par år sedan, men då var det endast björnar som var av en annan åsikt om allt Tesla hade under utveckling. Då kunde man inte lika gärna attackera bilförsäljningen men det var ändå ett sabla tjatande om hur övervärderat Tesla var. Nu när det verkligen ser ut som Tesla har löst FSD och utvecklat Optimus (som alla skrattade bort och häcklade i sitt verkligt tidiga skede) så har björnarna blivit mer troll-lika och helt enkelt mer slemmiga, vilket är att förvänta sig från politiska aktivister. Ju tydligare det är att Tesla är på väg att lyckas desto mer måste dessa slemmiga individer fokusförflytta och ljuga för att få det att gå ihop. Jag hoppas verkligen att de kortar aktien, men jag tvivlar på att något de säger är sant.
Bara att dra nytta av pessimisternas oförstånd och deras oförmåga att värdera bolaget. Tillslut blir dem köpare också.
Citera
2025-10-23, 20:25
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Bara att dra nytta av pessimisternas oförstånd och deras oförmåga att värdera bolaget. Tillslut blir dem köpare också.

Det kommer en ny generation tomtar och troll varje uppgångsfas och den nästkommande generationen är alltid mentalt trubbigare än den föregående. När jag hör lika korkade inlägg från folk som är bull Tesla så kan jag tänka mig att det är dags för en åktur neråt.
Citera
2025-10-23, 20:26
Medlem
otellos avatar
Citat:
För att Google inte har någon real world AI som fungerar vilket vi kan se på det monumentala misslyckandet med Waymo. Skiten funkar inte och måste byggas om från grunden. Tesla är vinnaren i AI-racet och värdet på FSD är i princip årslönen för alla i hela världen som jobbar som Taxi/bud/lastbils chaufför. Varje Cybercab som Tesla tillverkar kommer tjäna in dagens vinstmarginal för en 3/Y/X/S flera gånger om. Björnarna är så rökta.
Men Teslas FSD fungerar inte, till skillnad från Googles motsvarighet. Varför inbillar du dig att Tesla existerar i ett vacuum utan konkurrens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in