Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
84,35%
582 röster
Nej
15,65%
108 röster
2025-10-23, 22:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är det väl ingen som vet hur kostnadsstrukturen ser ut och om eller hur de överskrider (eventuell) budget för byggnationen? Stegra är inte ens börsnoterat, så rapporteringen är inte mer än vad aktiebolagslagen kräver?

Det där med kalkyler för produktionen var ett väl mer ironiskt, men egentligen är det ju fullständig skandal om de inte försökt räkna på det. Så går det när man leker med andras pengar...

Intressant intervju med professor Jan Blomgren i detta ämne:
https://youtu.be/YWI73HRoE14?si=enIZSlAa-rEq81c-

Det som är den största skandalen är att detta projekt tillåts föra fram att det är till för att »rädda klimatet« och att VD Henrik Henriksson får stå och yra över att »världen brinner« som ett adekvat argument. Ser till och med att Cervenka i sina kritiska kolumner lyfter fram detta att »rädda världen« och att »bromsa klimatförändringarna« som något beundransvärt.
Stegra, som tidigare hette H2 Green Steel, startades med en beundransvärd ambition: att rädda planeten. Bolagets affärsidé är att tillverka stål med upp till 95 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med konventionella metoder.

Fabriken i Boden skapar många jobb och har satt Sverige och Norrland på kartan när det gäller arbetet för att bromsa klimatförändringarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/o3dWrV/darfor-ar-stegras-fiasko-varre-an-northvolt
Herregud detta fåvitska accepterande om att den överdrivna koldioxidhypotesen skulle vara något annat än en hypotes.
Citera
2025-10-24, 00:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Från 00:56 i detta klipp utsägs ord som inte åldrats väl:

- Hur seriöst bedömer ni att det här är?
- De är extremt seriösa. Det är samma gäng som var med i Northvolt. Där var det många som frågade sig: »Det låter för bra för att vara sant«. Och nu står fabriken där. Så det här blir verkligt. Det är bara vänja sig vid tanken att nu kör vi.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/storskalig-anlaagning-for-fossilfri-staltilverkning-utlovas-till-lulea-boden
Vad är det Christian Sandström brukar säga? Ja just det, om det verkar vara för bra för att vara sant då är det för bra för att vara sant.

Nu kör vi, rätt in i bergväggen.
Citera
2025-10-24, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det som är den största skandalen är att detta projekt tillåts föra fram att det är till för att »rädda klimatet« och att VD Henrik Henriksson får stå och yra över att »världen brinner« som ett adekvat argument. Ser till och med att Cervenka i sina kritiska kolumner lyfter fram detta att »rädda världen« och att »bromsa klimatförändringarna« som något beundransvärt.
Stegra, som tidigare hette H2 Green Steel, startades med en beundransvärd ambition: att rädda planeten. Bolagets affärsidé är att tillverka stål med upp till 95 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med konventionella metoder.

Fabriken i Boden skapar många jobb och har satt Sverige och Norrland på kartan när det gäller arbetet för att bromsa klimatförändringarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/o3dWrV/darfor-ar-stegras-fiasko-varre-an-northvolt
Herregud detta fåvitska accepterande om att den överdrivna koldioxidhypotesen skulle vara något annat än en hypotes.

Det roliga är att lejonparten av det kapital de rest var för att producera koldioxidfritt stål. Dessa planer kvarstår givetvis, men i uppstartsfasen (hur lång den nu blir?) blir de en av Sveriges största utsläppare.

Sedan ska ett förment grönt bolag köpa järnmalm från Vale, som är svartlistade för sin hantering av miljön och för hur de behandlar sina anställda.

Det var väl knappast detta alla sköt till 10-tals miljarder för? Det skulle ju vara grönt med elektrolys och förnybar energi direkt.

Sen har jag hört från obekräftade källor att man inte ska ha något valsverk på Stegra. Om det är sant betyder det att man tänker sälja något obehandlat råstål. Vem fan skulle vilja köpa det för en dyr peng.
Citera
2025-10-24, 08:00
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag menar helt enkelt att det tas för givet att de ska klara att producera stål med vätgas. Ingen i hejarklacken problematiserar det minsta om det. Vätgasproduktion är Stegras påstådda usp och egentligen enda anledningen till att de beviljats bidrag och fått intressenter att förse dem med kapital. Jag tror inte att det kommer att fungera och det vore spännande att se om det skulle bli några reaktioner om de inte gör det.

Jag tycker alltså att de kommer undan för lätt rörande den delen. Att de nu inte ens lyckas disponera kapitalet så att de kan bygga klart är ju också något som tas för lätt på. Det är som om alla icke-kritiker ser på dem som ett gediget och ärevördigt företag som bara haft lite otur och hamnat i en tillfällig svacka.

Ok, då förstår jag hur du menar, och håller med till 100%.

Men jag hoppas att det får lov att dö innan skatte och pensionspengar slösas bort i ännu större utsträckning.

Det är faktiskt horribelt vad korkade vi är som flock, säger något ”grönt” får ingen ifrågasätta. Helt sjukt .
Citera
2025-10-24, 08:21
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Sen har jag hört från obekräftade källor att man inte ska ha något valsverk på Stegra. Om det är sant betyder det att man tänker sälja något obehandlat råstål. Vem fan skulle vilja köpa det för en dyr peng.

Visst hade tänkt att ha valsverk på Stegra. Både varm- och kallvalsning samt galvanisering som lök på laxen. Det är det som är ett av problemen.

Det mesta av koldioxidminskningen sker vid reduktionen av järnmalmen. Hade Stegra nöjt sig med att bara göra detta hade miljövinsten maximerats samtidigt som kapitalbehovet minimerats. Produkten kunde sedan sålts och använts i befintliga verk. Det hade dock blivit en kopia av Hybrit.

Istället valde man att miximera. Dyrt, ogenomtänkt och dåligt.

Det som gör Stegras undergång så tillfredsställande för mig på ett personligt plan är hur man en gång för alla avslöjar hur värdelösa konsulter är. Dagens direktörer (som sällan har koll på vad företaget håller på med eftersom de tidigare gjort karriär på finska postverket men känner styrelsens ordförande som bor i kvarteret och har sååå fantastiska ledaregenskaper) kan ju ingenting utan tar in just konsulter för att berätta för dem vad de ska göra.

Nu har man gett dessa konsulter fria händer och hur mycket pengar som helst. Och här är resultatet.
Senast redigerad av MosterAugusta 2025-10-24 kl. 08:24.
Citera
2025-10-24, 10:17
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ok, då förstår jag hur du menar, och håller med till 100%.

Men jag hoppas att det får lov att dö innan skatte och pensionspengar slösas bort i ännu större utsträckning.

Det är faktiskt horribelt vad korkade vi är som flock, säger något ”grönt” får ingen ifrågasätta. Helt sjukt .

Bygget är så långt framskridet och så mycket pengar är investerade att det finns risk för att regeringen fattar beslut om statliga pengar. Inte helt osannolikt med tanke på Busch uttalande häromdagen.

”Investeringsviljan i Sverige är fortsatt stark och kursen för industriomställningen ligger fast”

https://www.di.se/nyheter/busch-om-krisen-i-stegra-planerad-finansieringsrunda/
https://omni.se/busch-oroas-inte-av-stegra-planerad-finansieringsrunda/a/KMQLvM
Citera
2025-10-24, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Bygget är så långt framskridet och så mycket pengar är investerade att det finns risk för att regeringen fattar beslut om statliga pengar. Inte helt osannolikt med tanke på Busch uttalande häromdagen.

”Investeringsviljan i Sverige är fortsatt stark och kursen för industriomställningen ligger fast”

https://www.di.se/nyheter/busch-om-krisen-i-stegra-planerad-finansieringsrunda/
https://omni.se/busch-oroas-inte-av-stegra-planerad-finansieringsrunda/a/KMQLvM
Busch talar inte om statlig investeringsbidrag vad jag kan utläsa. Istället säger hon

Citat:
”Företaget är i en planerad finansieringsrunda i enlighet med vad de har kommunicerat till oss tidigare i år. Närmare frågor om företagets pågående arbete och planer framåt besvaras bäst av dem själva”
Citera
2025-10-24, 10:46
Medlem
ImaTrolls avatar
I dagens nummer av Afv skriver Peter Benson att han gjort en analys av Stegra. Tyvärr ligger den bakom betalvägg men inledningen av artikeln kanske räcker för att man ska få en känsla för vartåt det barkar:

https://www.affarsvarlden.se/kronika/stegra-nara-slutmalet-net-zero
Få bolag är mer omskrivna än Stegra. Men vad jag vet har man aldrig fått läsa någon ordentlig bolagsanalys. Stegra verkar vilja ha det så. Och nu när jag faktiskt har gjort en analys av Stegra så förstår jag varför. Inte ens med en generös tolkning så kan man se en annan slutstation än total bankrutt.

Stegra är ett ju ett onoterat bolag och har därför inga krav på sig att berätta hur dom använder pengarna. Under fliken “Reports” på Stegras hemsida skulle man väl vilja se lite data om ekonomin. Men där hittar man bara två saker: En Fågelinventering och en Naturvärdesinventering, båda från 2021 och avseende Svartbyn utanför Boden. Det kanske räcker för att folk i MP och aktivister från Rädda Våtmarkerna ska bli sålda på projektet, men dom som är måna om att pensionspengar används vettigt kanske vill ha annan info.
https://stegra.com/reports
Senast redigerad av ImaTroll 2025-10-24 kl. 10:48.
Citera
2025-10-24, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Busch talar inte om statlig investeringsbidrag vad jag kan utläsa. Istället säger hon

Ja precis. En sak jag däremot är rädd för är att vi har en stundande valrörelse. Kommer högerblocket (förutom SD) att vackla angående statligt stöd till Stegra?

Jag skulle tro att det existerar en viss oro inom högerblocket att de ska bli stämplade som klimatfientliga. De har redan fått mycket kritik från vänsterlutande forskare, och vänsterblocket som helhet. Om de då låter Stegra braka ihop kan de utmålas som än mer bakåtsträvande i klimatfrågor.

Jag hoppas verkligen inte att de ger vika för denna rädsla, men nog finns den där. Ibland är det lätt att glömma att det existerar en stor vurm för allehanda bisarra klimatprojekt även inom högern. Det tydliga undantaget är väl egentligen bara SD.
Citera
2025-10-24, 11:24
Medlem
wwrs avatar
Dom har lagt in ett tiotal rör. Bilderna är beskurna. Det kan handla om att försöka få det att se ut som om något görs, fast med minsta möjliga insats.

Detta kan inte kosta 3 miljarder i månaden att hålla på med.

https://www.linkedin.com/posts/stegraab_a-behind-the-scenes-look-at-progress-inside-activity-7366109514154102787-55m5?utm_source=li _share&utm_content=feedcontent&utm_medium=g_mb_web &utm_campaign=copy

Man kan faktiskt se en liten fördel framför Northvolt. Jag tror aldrig det gjordes några batterier vid Northvolt. Besökande fick bara titta genom ett hål i en dörr och inte ens när fabriken såldes exekutivt visades bilder inifrån. Men med Stegra visas en del bilder. Fast att lägga in dessa rör kostar väl några tiotal miljoner, absolut inte miljarder.
Senast redigerad av wwr 2025-10-24 kl. 11:49.
Citera
2025-10-24, 11:27
Medlem
ImaTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Ja precis. En sak jag däremot är rädd för är att vi har en stundande valrörelse. Kommer högerblocket (förutom SD) att vackla angående statligt stöd till Stegra?

Jag skulle tro att det existerar en viss oro inom högerblocket att de ska bli stämplade som klimatfientliga. De har redan fått mycket kritik från vänsterlutande forskare, och vänsterblocket som helhet. Om de då låter Stegra braka ihop kan de utmålas som än mer bakåtsträvande i klimatfrågor.

Jag hoppas verkligen inte att de ger vika för denna rädsla, men nog finns den där. Ibland är det lätt att glömma att det existerar en stor vurm för allehanda bisarra klimatprojekt även inom högern. Det tydliga undantaget är väl egentligen bara SD.

Igår skrev DI att C nu satt ner foten:
Politiken måste ge bättre långsiktiga förutsättningar för stora gröna industriprojekt i Sverige. Det anser Martin Ådahl, Centerpartiets ekonomiskpolitiska talesperson. Men han vill inte se några statliga ”räddningspengar” till stålbolaget Stegra.

Inte ofta jag håller med C, men här har dom hamnat rätt i tänket.
Citera
2025-10-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Visst hade tänkt att ha valsverk på Stegra. Både varm- och kallvalsning samt galvanisering som lök på laxen. Det är det som är ett av problemen.

Det mesta av koldioxidminskningen sker vid reduktionen av järnmalmen. Hade Stegra nöjt sig med att bara göra detta hade miljövinsten maximerats samtidigt som kapitalbehovet minimerats. Produkten kunde sedan sålts och använts i befintliga verk. Det hade dock blivit en kopia av Hybrit.

Istället valde man att miximera. Dyrt, ogenomtänkt och dåligt.

Det som gör Stegras undergång så tillfredsställande för mig på ett personligt plan är hur man en gång för alla avslöjar hur värdelösa konsulter är. Dagens direktörer (som sällan har koll på vad företaget håller på med eftersom de tidigare gjort karriär på finska postverket men känner styrelsens ordförande som bor i kvarteret och har sååå fantastiska ledaregenskaper) kan ju ingenting utan tar in just konsulter för att berätta för dem vad de ska göra.

Nu har man gett dessa konsulter fria händer och hur mycket pengar som helst. Och här är resultatet.

Det är tyvärr en återspegling av en bredare trend i samhället som kallas postmodernism och där bild, yta och retorik har företräde framför verkligheten. Kvinnors närvaro inom kvalificerade yrken bidrar med en rejäl dos känslor också. Sammantaget innebär det en offantlig destruktion av jordnära och verklig kompetens i vårt samhälle. Vilken ingenjör vill gå den långa vägen - när man varje dag ser lögnare hoppa upp på en scen eller LinkedIN och gurgla fram fantastiska visioner - och inte bara få många följare utan även astronomiska löner och karriärer. Det skapar inte riktigt incitament för långsiktigt lärande och ansvarstagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in