Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
84,39%
584 röster
Nej
15,61%
108 röster
2025-10-23, 19:08
Medlem
Adelsdams avatar
Hittade denna smått ironiska reklam från AMF.

Citat:
Din pension växer i framtidens företag: H2 Green Steel

Henrik Henriksson är vd för H2 Green Steel som med hjälp av vätgas kommer att producera grönt stål i Boden, och som redan säkrat kontrakt värda miljarder.

https://www.youtube.com/watch?v=45hFgvleWy8
Citera
2025-10-23, 19:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Hittade denna smått ironiska reklam från AMF.

https://www.youtube.com/watch?v=45hFgvleWy8

De säljer björnskinnet innan björnen ens är född.
Citera
2025-10-23, 19:22
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De säljer björnskinnet innan björnen ens är född.

Precis. Lite märkligt att man kan kalla sig för ett kommande klassiskt svenskt industribolag innan man ens producerat något överhuvudtaget.
Citera
2025-10-23, 19:47
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Det skulle vara ännu mer intressant om de kommer igång och vätgasförsöket blir inget eller inte ens startar.

Hur menar du då?
Citera
2025-10-23, 19:59
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Förmodligen ja. Utan insyn så verkar de bränna allt för mycket pengar för klara sig på 30. Landar snarare på 40 innan de sålt en enda stålbit. Inget blir grönt heller, det är knappast prioriterat just nu

Är det inte så att det handlar om att få ihop 10 miljarder för att pumpa in via aktieägarna, för att bankerna ska gå med på att släppa på pengar från dom villkorade lånen?
Citera
2025-10-23, 20:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hur menar du då?

Jag menar helt enkelt att det tas för givet att de ska klara att producera stål med vätgas. Ingen i hejarklacken problematiserar det minsta om det. Vätgasproduktion är Stegras påstådda usp och egentligen enda anledningen till att de beviljats bidrag och fått intressenter att förse dem med kapital. Jag tror inte att det kommer att fungera och det vore spännande att se om det skulle bli några reaktioner om de inte gör det.

Jag tycker alltså att de kommer undan för lätt rörande den delen. Att de nu inte ens lyckas disponera kapitalet så att de kan bygga klart är ju också något som tas för lätt på. Det är som om alla icke-kritiker ser på dem som ett gediget och ärevördigt företag som bara haft lite otur och hamnat i en tillfällig svacka.
Citera
2025-10-23, 20:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det är ett pågående bygge, inte en verksamhet som producerar, distribuerar och säljer. Vad ska de rekonstruera?

Nåväl, det intressanta är påståendet från FT att Stegra har kostnader inemot tre miljarder varje månad. Om det är så: hur fördelar sig dessa kostnader? är de konstanta och hur länge?

Det är det jag frågar mig ovan. Det är många frågetecken och just denna siffra tre miljarder känns oförklarad.
Det måste väl vara uppbyggnadskostnader, dvs materiel och löner till konstruktionspersonal? Några produktionskostnader kan de ju inte ha, eftersom de inte börjat producera något ännu. Hur kostnadsstrukturen kommer se ut i produktionsfasen bör de ha kalkylerat noga, får man hoppas...
Citera
2025-10-23, 20:45
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorsBjorn
Mer pengar nerplöjt i Stegra än vad hela börsvärdet av SSAB och då har SSAB en omsättning på 100 miljarder och Stegra noll kronor.

https://www.sverigesradio.se/artikel/expert-om-stegra-varningsklockor-ringer-men-hoppet-lever

Helt sinnessjukt. Snacka om att tappa kontrollen, medvetet eller inte så är det ett helt galet projekt.
Citera
2025-10-23, 21:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det måste väl vara uppbyggnadskostnader, dvs materiel och löner till konstruktionspersonal? Några produktionskostnader kan de ju inte ha, eftersom de inte börjat producera något ännu. Hur kostnadsstrukturen kommer se ut i produktionsfasen bör de ha kalkylerat noga, får man hoppas...

Vad jag utställde som fråga var fördelningen under posterna för byggprojektet. Att det är byggkostnader för att bygga förstår ju alla. Med andra ord, har delposterna hållit sig inom intervallet, har det tillkommit poster, hur stora är dessa, är dessa temporära eller kommer det att se likadant ut för kommande perioder eller är det helt enkelt förväntat kapital som uteblivit?

Att du tror att de ska ha noggranna kalkyler för produktionen när de inte ens klarar byggprojektet är ändå lite uppfriskande humoristiskt.
Citera
2025-10-23, 22:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Vad jag utställde som fråga var fördelningen under posterna för byggprojektet. Att det är byggkostnader för att bygga förstår ju alla. Med andra ord, har delposterna hållit sig inom intervallet, har det tillkommit poster, hur stora är dessa, är dessa temporära eller kommer det att se likadant ut för kommande perioder eller är det helt enkelt förväntat kapital som uteblivit?

Att du tror att de ska ha noggranna kalkyler för produktionen när de inte ens klarar byggprojektet är ändå lite uppfriskande humoristiskt.
Det är det väl ingen som vet hur kostnadsstrukturen ser ut och om eller hur de överskrider (eventuell) budget för byggnationen? Stegra är inte ens börsnoterat, så rapporteringen är inte mer än vad aktiebolagslagen kräver?

Det där med kalkyler för produktionen var ett väl mer ironiskt, men egentligen är det ju fullständig skandal om de inte försökt räkna på det. Så går det när man leker med andras pengar...

Intressant intervju med professor Jan Blomgren i detta ämne:
https://youtu.be/YWI73HRoE14?si=enIZSlAa-rEq81c-
Citera
2025-10-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Varför åker rike Harald Max till Nepal - för att utnyttja fattiga Nepalesiskor o Doppa-Till-Max?

Nepal är kanske på vägen till Cook Island.

https://ora-partners.com/the-cook-islands-a-haven-for-asset-protection-and-offshore-diversification/
Citera
2025-10-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Många av dessa aktörer förefaller representera global storfinans. Mitt intryck av t.ex. Mix är att han inte har någon personlig insats. Han åker ju på semester under värsta krisen i företaget.

När Mix backare eller Goldman Sachs går in bakom Northvolt förefaller det finnas hur mycket pengar som helst. Att Stegra plötsligt har slut passar bara i deras spel. De kan omöjligen göra av med miljarder i månaden.

EU har sådana jätteplaner att de slår ut mindre satsningar som drivs av ingenjörer och inte av ekonomer och politiker.

Styrningen måste bort från EU och tillbaka till Sverige så EU inte kan driva projekt för politiska målsättningar, som t.ex. enorma gröna projekt.

För att mindre lokala företag skall få stöd måste inflytande flyttas till Sverige och våra regioner.

Min känsla och logisk slutsats är att de flesta så kallade ” Gröna satsningar” som styrs av globala aktörer är ett ett gigantiskt mygel. Pengarna som satsats är i den omfattning att de kan inte ha använts i de här fabrikerna.

Jag tror aldrig det var meningen att fabrikerna skulle bli färdiga och leverera några produkter. Dessa företag är i stället omfördelningsstationer som används för att listigt överföra pengar till projekt i utvecklingsländer och till ett flertal politiska projekt för att överföra pengar från de vita onda människorna som tjänat pengar på de färgades bekostnad.

Ja jag vet att det är så fel det kan bli att använda stackars gamla Ingers eller dina pensionspengar som hon / du stretat ihop genom idogt arbete hela livet till andra grupper. Men vänsterliberala krafter i USA tycker nog inte det.
Att man sedan använder sig av Harald Mix med fler figurer är ju praktiskt då de riktiga tjuvarna och politikerna inte nagelfars när den planerade konkursen blir ett faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in