2025-10-24, 06:01
Medlem
Kosmos.s avatar
Lägg lådor i frysen....
Citera
2025-10-24, 07:24
Bannlyst
Jag hade en kompis från mellanöstern som ofta kokade ris.

Han hade en riktig riskokare som gjorde att riset fick en god stekyta.

Det kanske är något för dig att fundera på?
Citera
2025-10-24, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja det där är märkligt. Jag ska erkänna att jag inte hade hört om den där bakterien förrän för ca två år sedan, innan dess kunde jag också förvara ris i kylskåp i alla fall tre dagar och blev aldrig sjuk. Jag brukade koka "risgrynsgröt" av det och äta med socker, kanel och mjölk - det smakade inte precis som riktig risgrynsgröt efter normala receptet, men det kom nära nog.

Nu gör jag inte så längre för säkerhets skull, utan är försiktig med att inte koka för mycket ris från början. Men jag under också om inte den där bakterien är hitte-på eller i alla fall extremt ovanlig, för annars borde jag väl ha blivit sjuk någon gång under alla år som jag hanterade kokt ris på det sättet..?
Den är inte hittepå, Staphylococcus cereus är högst verklig och finns i luften och jorden och kan växa till och orsaka riktigt jobbig magsjuka. Det brukar ju bli några större utbrott varje år på sommarläger som hamnar i media. Friska tonåringar läggs in på sjukhus för de får fruktansvärt ont, så det är verkligen ett starkt tarmgift och inte nåt sjåperi.

Dock inte vanligt att bli sjuk hemma av nån portion. Utan det vanligaste är större utbrott när det lagats mat på idrottsläger eller liknande, så har man massa rester som står i rumstemperatur eller i solen ute, utan möjlighet att kyla ned det. Köket kanske sköts av frivilliga amatörer som inte har koll på riskerna. Även om man har kylrum så tar det många timmar att kyla det som är i mitten av en stor kantin.
Citera
2025-10-24, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Som många andra kokar jag till en ordentlig batch Ris när jag väl kokar det.

När det väl åker in i Kylskåpet brukar jag ha i en skvätt soya.
Men jag är inte helt nöjd med hur länge ris kan förvaras i ett kylskåp.

Någon som har tips på vad man kan ha i förutom ingefära/wasabi för att förlänga tiden i kylskåpet innan det blir dåligt?
Som flera redan tipsat om:

Sätt först kastrullen i kallt vatten. Sedan över med riset i en tät matlåda med så lite luft som möjligt och in i kylen.

Jag brukar lägga frysklampar ovan och under känslig mat, typ rester av rå köttfärs. Det kan du göra till alla rester så håller de nån dag länge.

Som sagt det ska packas lufttätt först. Man kan även sno in paketet med matlåda och frysklampar i en större plastpåse och vira ihop.

Undvik att ställa in kastruller, grytor och stekpannor med mat i kylen, det är ohygieniskt och maten kyls inte effektivt. Allt ska läggas i rena plastlådor.
Senast redigerad av SirDuke 2025-10-24 kl. 07:52.
Citera
2025-10-24, 08:08
Medlem
Såg en förpackning färdigrätt med bland annat kokt ris på min ICA i går. Bäst före, eller om det var sista förbrukningsdag var 4:e eller 5:e november. Alltså uppåt två veckor.

De kanske har koll på så vare sig bakterier eller sporer finns innan de packar? Eller innan de tillreder?
Citera
2025-10-24, 08:37
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Ris bildar bakterier i kyla på ett helt annat sätt mot annan tillagad kolhydrat. Skulle säga högst 4 dygn vid en korrekt nedkylning(Stå på bänken tills temperaturen sjunker till 60 grader, flytta till en ny bytta som absorberar värmen, in i kylen och assistera kylen efter en timme genom att torka bort kondens från ångan).

Annars, dagen efter och inte mer.
Ja jösses, hypokondrikern talar
Kan tala om för dig att jag lagar riset klart, direkt ner i matlåda, in i kylen. En matlåda står då som minst, 6-7 dagar i kylen. Har gjort så i årtal och kan inte minnas sista gången jag blev magsjuk, än mindre åkt på denna fabel till bakterie.
Citera
2025-10-24, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Såg en förpackning färdigrätt med bland annat kokt ris på min ICA i går. Bäst före, eller om det var sista förbrukningsdag var 4:e eller 5:e november. Alltså uppåt två veckor.

De kanske har koll på så vare sig bakterier eller sporer finns innan de packar? Eller innan de tillreder?

Tänkte nästan samma tanke som dig, min tanke gällde risgrynsgröt som säljs färska i tuber. (också ganska lång hållbarhetstid).

Ps Köper dessa någon gång ibland när vi inte haft lust att koka gröt och blir sugna.
När grötkokandet väl blir av så blir det på en liter mjölk och det blir många portioner. Ställer kastrullen i kallt vatten i diskhon och rör om då och då så den svalnar fortare (ställer aldrig in något varmt/ljummet i kyl eller frys).
Fryser ner portioner i lagom storlek och smaken är inte förändrad när de tinas i kylskåp.
Citera
2025-10-24, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Som flera redan tipsat om:

Sätt först kastrullen i kallt vatten. Sedan över med riset i en tät matlåda med så lite luft som möjligt och in i kylen.

Jag brukar lägga frysklampar ovan och under känslig mat, typ rester av rå köttfärs. Det kan du göra till alla rester så håller de nån dag länge.

Som sagt det ska packas lufttätt först. Man kan även sno in paketet med matlåda och frysklampar i en större plastpåse och vira ihop.

Undvik att ställa in kastruller, grytor och stekpannor med mat i kylen, det är ohygieniskt och maten kyls inte effektivt. Allt ska läggas i rena plastlådor.
Självklart har jag tagit till mig av dom vettiga produktiva råden i tråden varav många du samman fattade nyss.
Jag har skrivit upp dom i en lista och kommer försöka utvärdera, testa och revidera dom.. Men det är tyvärr något som tar tid.

Tack så mkt för ditt produktiva inlägg.
Stanna mer än gärna kvar i tråden och bidra till ett vettigt & bättre kunnande om Ris, dess förvaring & kanske även förtäring av dessa små delikata korn som binder ihop världen korn för korn.

Okunskapen är stor kring vårt härliga fluffiga korn. Men tillsammans kan vi vända skutan mot bacill skräck och traditioner och låta vett, etikett & förnuft flöda för ett bättre imundigande, fyllda magar och kraftiga spända muskler men även aktiva, tänkande hjärnor.
Citera
2025-10-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
oh my buddah!

bejbi vant to boom boom veli loong tajm?
me hajk liis andj mejk juu veli haad!

me soo veet!
Nai vant to boom boom velli velli looong looong tajm!
Me löra krillat syklin på krillen till din lis?
löra dai velli velli veet sum fisk.
Citera
2025-10-24, 10:39
Medlem
jtds avatar
Tjena! Jag å min granne ((Rolle)) brukar ses och bunkra ris som du.. Han hade några bra tips och trix .. så nu gör jag såhär: jag förvarar ris med dels ibland det du nämner själv (((sushi style )) och ibland slänger jag i lite färs som är ostekt (bland funkar bäst men nöt och älg går oxå ok) eller kyckling filé sen steker jag allt tillsammans det blir då som ""fryed Rice"" man får betala närmare 200 spänn för på thaivagnen .. ibland har jag ävne haft I röd chili ((hackad )) för att spänna på lite styrka .. jävla gött. Kör lite mer olja än vanligt i pannan bara och se till att den är tillräckligt varm innan du lägger på riset med tillbehör..
Citera
2025-10-24, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Så du vet bättre än andra? Kommer din källa från självaste Aftonbladet?
Nej, antropologiska institutionen i Lund om man ska vara exakt.
Citera
2025-10-24, 12:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Högst olämpligt, bör konsumeras samma dag.

Stor risk för att bakterien Cereus utvecklar sig. Oavsett om du tillsätter soja/wasabi/ingefära.

Frys in i portionspåsar i stället - UTAN dina tillsatser.
Ren nonsens, ris håller sig i flera dagar i rumstemp, utom möjligtvis vissa perioder på sommaren.
Dock utan kunskaper att veta när det blir dåligt, så ska man vara mer försiktig.
Jag känner direkt på lukten när det blivit dåligt.

Sen viktiga saker, det är att riset får inte vara blött och bör även vara fluffigt och inga klumpar.
Men detta är nog inget för en novis eller de med sämre luktsinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in