Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Som flera redan tipsat om:
Sätt först kastrullen i kallt vatten. Sedan över med riset i en tät matlåda med så lite luft som möjligt och in i kylen.
Jag brukar lägga frysklampar ovan och under känslig mat, typ rester av rå köttfärs. Det kan du göra till alla rester så håller de nån dag länge.
Som sagt det ska packas lufttätt först. Man kan även sno in paketet med matlåda och frysklampar i en större plastpåse och vira ihop.
Undvik att ställa in kastruller, grytor och stekpannor med mat i kylen, det är ohygieniskt och maten kyls inte effektivt. Allt ska läggas i rena plastlådor.
Självklart har jag tagit till mig av dom vettiga produktiva råden i tråden varav många du samman fattade nyss.
Jag har skrivit upp dom i en lista och kommer försöka utvärdera, testa och revidera dom.. Men det är tyvärr något som tar tid.
Tack så mkt för ditt produktiva inlägg.
Stanna mer än gärna kvar i tråden och bidra till ett vettigt & bättre kunnande om Ris, dess förvaring & kanske även förtäring av dessa små delikata korn som binder ihop världen korn för korn.
Okunskapen är stor kring vårt härliga fluffiga korn. Men tillsammans kan vi vända skutan mot bacill skräck och traditioner och låta vett, etikett & förnuft flöda för ett bättre imundigande, fyllda magar och kraftiga spända muskler men även aktiva, tänkande hjärnor.