2025-10-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Dumheter. Jag har ris i flera dagar i kylen. Det har man i resten av världen också. Jag har aldrig drabbats av dina hittepåbakterier.

Ris håller flera dagar i kylskåp men jag skulle inte hälla på en massa soya på det eftersom det begränsar vad man sedan kan använda riset till. Förvara det i grytan och värm i micron när du ska använda det.
Det har man nog inte... Möjligtvis över natten för att dagen efter göra Fried Rice. Men stora delar av världen har inte kylskåp. Stora delar av världen har inte mat i den omfattning att man kan koka ett överskott varje dag. Stora delar av världen konsumerar ris i en omfattning vi inte förstår, varför skulle de behöva koka på förlag? Stora delar av världen lagar inte mat på förlag och sparar i veckor (som vi i väst men vi är ett UNDANTAG) utan de lagar mat för dagen. Den civilicerade delen av världen (när det kommer till ris) använder en riskokare som sköter jobbet åt dem. De står inte och fittar med en kastrull och två delar ris/vatten och så vidare.
Senast redigerad av martinator 2025-10-23 kl. 18:13.
Citera
2025-10-23, 18:52
Medlem
Några dagar i kylskåpet håller kokt ris. Problemet är att det innehåller sporer av en bakterie som heter Bacillus cereus. De förintas bara om riset tryckkokas i minst 121 °C. Bakterien ger magsjuka.
Citera
2025-10-23, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Som många andra kokar jag till en ordentlig batch Ris när jag väl kokar det.

När det väl åker in i Kylskåpet brukar jag ha i en skvätt soya.
Men jag är inte helt nöjd med hur länge ris kan förvaras i ett kylskåp.

Någon som har tips på vad man kan ha i förutom ingefära/wasabi för att förlänga tiden i kylskåpet innan det blir dåligt?

Ris äter man nykokt eller möjligen dagen efter. Man lagrar det inte i flera dagar i kylskåp.
Citera
2025-10-23, 19:40
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
För att inte tala om pågående ryssfobin

OffT: Ryssfobi? Vi har alltid haft ryssen som vår fiende nr. 1 - Alltid! De har bränt ner
åtskilliga städer i Sverige från 1714 och några år framåt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryssh%C3%A4rjningarna

OnT: Men varför koka så pass mycket ris så det måste sparas i många dagar? Så lång tid tar det inte att koka 2-3 portioner och då kan du strunta i att det eventuellt blir dåligt. Sen blir ju inte riset godare med tiden.
Citera
2025-10-23, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
OnT: Men varför koka så pass mycket ris så det måste sparas i många dagar? Så lång tid tar det inte att koka 2-3 portioner och då kan du strunta i att det eventuellt blir dåligt. Sen blir ju inte riset godare med tiden.

Står klart och tydligt tidigare.

Meeen
Stekt ris görs av gammalt ris, som är godare än kokt.
Tyvärr ser iaf mitt liv ut som så att middagar hemma blir av med flera dagars mellanrum ibland.
Citera
2025-10-23, 21:06
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
OffT: Ryssfobi? Vi har alltid haft ryssen som vår fiende nr. 1 - Alltid! De har bränt ner
åtskilliga städer i Sverige från 1714 och några år framåt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryssh%C3%A4rjningarna

Du är inte miljövänlig, varför slösa el 2-3 ggr när man kan koka en gång?
Senast redigerad av East.Clintfood 2025-10-23 kl. 21:19.
Citera
2025-10-23, 21:16
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Står klart och tydligt tidigare.

Meeen
Stekt ris görs av gammalt ris, som är godare än kokt.
Tyvärr ser iaf mitt liv ut som så att middagar hemma blir av med flera dagars mellanrum ibland.

Bacillus lisus är något vissa av oss som är orädda får dras med enligt vissa med maximus nojinus.

Än lever vi och äter gott! Undra om dom vågar åka ner till sydostasien utan att behöva äta all mat på dånken.
Citera
2025-10-23, 21:24
Medlem
Vem0ths avatar
Ris bildar bakterier i kyla på ett helt annat sätt mot annan tillagad kolhydrat. Skulle säga högst 4 dygn vid en korrekt nedkylning(Stå på bänken tills temperaturen sjunker till 60 grader, flytta till en ny bytta som absorberar värmen, in i kylen och assistera kylen efter en timme genom att torka bort kondens från ångan).

Annars, dagen efter och inte mer.
Citera
2025-10-23, 21:30
Medlem
Citat:
Bacillus lisus är något vissa av oss som är orädda får dras med enligt vissa med maximus nojinus.

Än lever vi och äter gott! Undra om dom vågar åka ner till sydostasien utan att behöva äta all mat på dånken.

Det där låter verkligen verkligen deprimerande....
Åka halva jordklotet för att käka på McD
Citera
2025-10-23, 21:33
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Det där låter verkligen verkligen deprimerande....
Åka halva jordklotet för att käka på McD

Tro mig, jag har sett turister enbart äta sånt mat dom känner igen hemifrån!

Utan lis.
Citera
2025-10-23, 21:37
Medlem
zombie-nations avatar
Ris kan ju förvaras iallafall 2-3 dagar, och troligen 4 med. Om man har spis så är det väl inte så svårt att koka mer efter 4 dagar? Bara dela upp riset när det svalnat lite, i separata burkar för veckodagarna och in i kylen. Borde inte vara några problem.
Citera
2025-10-23, 21:41
Medlem
Citat:
Tro mig, jag har sett turister enbart äta sånt mat dom känner igen hemifrån!

Utan lis.

Jojo, jag vet och har sett det själv. Har tom fått förslaget varav svaret blev "Inte för allt smör i småland".
Äter ju inte ens McD hemma

Men det låter ju så mkt mer deprimerande och patetiskt när det sägs rakt ut.
Då blir jag nog hellre sjuk, - vilket inte hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in