2025-10-23, 22:09
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Blåvalar? Berätta hur de fångar kvistar och löv.
Människor kan inte äta cellulosa.

Jo, människor kan förtära cellulosa, men de saknar enzymer att nedbryta och spjälka den för sedermera upptag av dess energi.

Vad jag menade med blåvalar, var att de är veganer, och starkare än många köttätande organismer, även om blåvalar indirekt får i sig plankton, genom att simma med ej ihopbitna läppar, varigenom mikroorganismer kan sippra in genom deras tänder.
Citera
2025-10-23, 22:14
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
Jo, människor kan förtära cellulosa, men de saknar enzymer att nedbryta och spjälka den för sedermera upptag av dess energi.

Vad jag menade med blåvalar, var att de är veganer, och starkare än många köttätande organismer, även om blåvalar indirekt får i sig plankton, genom att simma med ej ihopbitna läppar, varigenom mikroorganismer kan sippra in genom deras tänder.
Blåvalar är inte veganer, de lever på krill, dvs plankton, som är djur, om än små: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lysr%C3%A4kor

Du verkar ha samma koll som andra veganer ...
Citera
2025-10-23, 22:19
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Hon har varit vegan sen hon var 10 år, så hon har troligtvis drabbats av någon sorts näringsbrist under uppväxten.
Finns även uppgifter om att hon ska ha haft ätstörningar, men det vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det.

Veganism ger inte näringsbrist. Däremot är fortfarande många veganska produkter inte lika fortifierade med lika stor mängd mikro- och makronutrienter, som icke-vegansk kost, vilka då en vegansk person måste tillse att aktivt få i sig, eller istället äta stora mängder av den veganska kosten med lägre innehåll av mikro- och makronutrienter, som människan inte klarar av, men som andra veganer som elefanter och gorillor gör, för de äter en betydligt större mängd utav den veganska födan med lägre innehåll av mikro- och makronutrienter. Så tills vegansk kost blir lika fortifierad med de nutrienterna, så måste man utöver den veganska kosten, se till att man aktivt får i sig resten av nutrienterna, och gör man inte det, då kan näringsbrist uppstå.

Ätstörningar kan däremot ge näringsbrist, oavsett typ av diet/kost.
Citera
2025-10-23, 22:25
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Blåvalar är inte veganer, de lever på krill, dvs plankton, som är djur, om än små: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lysr%C3%A4kor

Du verkar ha samma koll som andra veganer ...

Jag är inte vegan.

Jo, blåvalar är veganer. Plankton, som jag nämnde, men som du som inte kunde läsa till dig pga dina brister i svenska språket, simmar ofrivilligt in i blåvalars munnar.

Wikipedia är inte någon faktasida, då den ändras av vem som helst med citat som inte behöver vara baserade på vetenskap och forskning.

Jag skrev tydligt hur de får i sig plankton, men du verkar ha lika många hjärnceller och IQ som antalet bokstäver i ditt användarnamn samt de andra i 8-klövern.
Senast redigerad av Tor-Odensson 2025-10-23 kl. 22:35.
Citera
2025-10-23, 22:35
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag är inte vegan.

Jo, blåvalar är veganer. Plankton, som jag nämnde, men som du som inte kunde läsa till dig pga dina brister i svenska språket, simmar ofrivilligt in i blåvalars mun.

Wikipedia är inte någon faktasida, då den ändras av vem som helst med citat som inte behöver vara baserad på vetenskap och forskning.

Jag skrev tydligt hur de får i sig plankton, men du verkar ha lika många hjärnceller och IQ som antalet bokstäver i ditt användarnamn samt de andra i 8-klövern.
De lever av plankton, det är deras föda.
Det är inget som 'simmar in' av misstag. Deras barder är designade till att just fånga plankton.
Var var du på lektionerna i naturvetenskap på mellanstadiet?

Duger WWF?

Citat:
Bardvalar som blåval och sillval äter främst krill och småfisk som de filtrerar genom sina barder.
https://www.wwf.se/djur/arter/valar/#det-har-gor-wwf
Eller en barnsida? https://djurensliv.se/vad-ater-blavalen/
Bardvalar äter krill, det lärde man sig första gången man gick på Naturhistoriska. Krill är små kräftdjur, ergo, bardvalar, som blåvalen, är INTE veganer.

Vad tror du en blåval äter? Sjögräs som flyter runt mitt i ett hav tusentals meter djupt? Kärlek och luft? Plz ...
Citera
2025-10-23, 22:46
Medlem
Blåvalar är fan inte veganer. Det är inget misstag när de får i sig krill, tvärtom är det nog med vett och vilja. Fan vet om de inte klipper en bläckfisk också om den kommer i vägen. Men det vet jag inte. Veganer är de inte iaf.
Citera
2025-10-23, 23:06
Medlem
Tråden handlar väl iofs inte om valars kost. On topic så tycker jag att Greta ser ut att ha lite kromosomrubbning. Inget ont om folk med Downs syndrom, brukar vara glada och bra folk men Greta verkar störd på flera sätt. Hon har lite drag av Blaster, den lägre halvan av MasterBlaster i Mad Max. Fast mycket mindre. Tack och lov att hon är helt passé nu och knappt väcker rubriker längre ens i MSM.
Citera
2025-10-28, 13:35
Medlem
Utan det barnsliga utseendet skule hon inte kunnat fungera i propagandan.

Inget fel med hennes omogna utseende.

Stora problemet är att propagandan fungerade tills Greta började skämma ut sig.
Citera
2025-10-28, 15:06
Medlem
Citat:

Typiskt korkad jämförelse då blåvalar inte är människor och inte kan användas i bevis för vilken föda människor bör äta.
Citera
2025-11-13, 20:21
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarS
Typiskt korkad jämförelse då blåvalar inte är människor och inte kan användas i bevis för vilken föda människor bör äta.

Detsamma, när du säger att människor inte kan förtära cellulosa.
Citera
2025-11-14, 00:18
Medlem
Citat:
Detsamma, när du säger att människor inte kan förtära cellulosa.

När sa jag det?

BTV! Att vara vegan ger förmodligen hjärnskador. Se på Greta hon är skadad.
Senast redigerad av IngvarS 2025-11-14 kl. 00:23.
Citera
2026-01-03, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skymmer
Varför ser Greta Thunberg så mycket yngre ut än sina (17) år?

Detta inlägg har inget som helst intresse för att håna eller ifrågasätta någonting för Greta eller hennes åtaganten.

Jag är bara geniunt intresserad hur en sådan flicka/kvinna kan se så mycket ”yngre” ut rent biologiskt.
??🤷‍♂️

Och vad som kan vara orsaken till detta rent biologiskt.

Är det p.g.a Autismspektrat?/Aspberger?
Är det därför man får ett mer
”barnsligt utseende”?
Kan det vara ”Klinefelters Syndrom”
som är boven i dramat?🤷‍♂️
Eller kanske ”Kallmann Syndrom”?
Är det nån slags brist på någon hormon eller liknande?

Att hon uttalat sig om att hon
har eller haft ätstörningar gör det ännu mer komplicerat..😥😳

Ja, jag bryr mig.
Och undrar hur hon mår.😳
Feetal alcohol syndrome. Modern missbrukade alkohol under graviditeten.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&hs=qA6o&sca_esv=3469064099528531&sxsrf=AE3TifMVl iPRxrTFHTyeoRDX-lWgMc2sqw:1767473084979&udm=2&fbs=AIIjpHw2KGh6wpoc n18KLjPMw8n5hbs_MEok0im-cglyXMxaEU5GuM8t7Q0xyg9Z04m1hBfUDQXY6lDbspmOKXm44E hqJ6SA SwLnP_2aExUXwSc4t5OElG2pS_D-7C2AlJHHJrYsFmRNJp4I89F7tn0V_9v41CJKRSSS0mSpgqFRtB kF58D05q0DR7wwXnAg5tbI abWg-LYp&q=fetal+alcohol+syndrome&sa=X&ved=2ahUKEwj9kYW rnvCRAxXPFBAIHQVNFsgQtKgLegQIDxAB&biw=1656&bih=811

https://summitmalibu.com/wp-content/uploads/2022/06/fetal-alcohol-syndrome-symptoms.jpg

Det förklarar även Gretas autism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in