2025-10-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Alla arabbländer är hot mot oss eftersom de invaderar genom invandring och islamiserar europa.

På vilket vis är ryssland ett hot mot oss? Finns det något seriöst som tyder på att de ska invadera Sverige?
Ryssland hotar oss och övriga världen och försöker skrämma oss med sina kärnvapen. De saboterar
infrastruktur och dödar folk. Och de har varit här tidigare och krigat. Och det är Ryssland själva som säger att vi är måltavla för Ryssland. Direkt korkat att inte ta det på allvar för det är samma retorik som man använt mot Ukraina innan det kriget började. Senast idag så kränkt de NATOs territorium.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...tauens-luftrum

Det enda arablandet som agerar i Sverige är Iran. Och det är inte Sverige eller svenskarna som
de attackerar utan Israeler i Sverige. Det är naturligtvis inte acceptabelt.
Senast redigerad av Lättöl 2025-10-23 kl. 21:44.
Citera
2025-10-23, 21:48
Medlem
dude2ks avatar
PK är ingenting man vill ha något att göra med.. Fyfan vilket skit!
Citera
2025-10-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Hmm sunda och avvaktande hållning ! Har du möjligen missat allt som skrivs på diverse forum. Inte fan anser jag det vara direkt sunt och avvaktande. De som levde under kalla krigets dagar vet att situationen då inte var så olik den vi har idag. Möjligen var den värre eftersom dåtidens Sovjetunion var mäktigare än dagens Ryssland. Men trots alla övergrepp som Sovjet begick. Till exempel Ungern 56, Tjeckoslovakien 68 och Afghanistan 79-89 så infann sig aldrig den här totala hatstämningen mot ryssar i allmänhet. Självklart var det en tuff jargong under militärtjänsten med diverse käcka visor som till exempel "Vi vill åka till Moskva, döda ryssar och må bra".
Vilket var den snälla delen av visan, resten var mycket värre. Dock så var detta mest för att få upp alla i stridsstämning och betydde inte så mycket egentligen.

Men nä i övrigt så såg man inte till den enormt uppiskade stämning som finns nu. Folk hade större förmåga att leva med situationen på den tiden. För övrigt tror jag att de värsta gaphalsarna som nu sitter och jolmar om att vi ska se till att besegra Ryssland en gång för alla utan tvekan skulle både pissa och skita på sig om de på allvar blev utkastade i ett krig. Snacka går ju men de vet inte vad ett totalt krig skulle innebära.
"Enormt uppiskad stämning"! Vår reaktion på att vi plötsligt bor granne med ett land som styrs av totalt vanvettig galning som släpper loss sin arme för att plundra, döda och våldta oskyldiga civila är väl häpnadsväckande samlad ändå.
Citera
2025-10-23, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Ryssland-frågan har inget entydigt PK-spår skulle jag säga.

Följande åsikter anses inte PK:
1. Putin har helt rätt. Heja Ryssland!
2. Ryssar är ett jävla skitfolk.

Följande åsikter anses PK:
3. Putin är dum, men man ska komma ihåg att det är regimen och inte folket det är fel på. Stackars ryska folket och ryska soldater.
4. Jaha nu passar det för västvärlden att bry sig om ett krig. Sånt här händer ju varje dag i Afrika.

En mer kuslig tanke är kanske att rysshatet kan ses som ett resultat av en medveten strategi för att hålla opinionen enad.
Det betyder inte att “någon styr allt”, men att statliga kommunikatörer, medier och politiker samarbetar i budskapet för att försvara västs position i ett informationskrig.

Det är alltså mer psykologisk mobilisering än en hemlig psyop i militär mening men effekten blir densamma: folk slutar tänka nyanserat, och fiendebilden blir total..
Det man lär barn tidigt sätter sig djupt. Därför försöker alla stater även demokratiska – forma hur nästa generation ser på världen.

I tider av konflikt sker det ofta omedvetet men målmedvetet:
I skolböcker betonas vissa värderingar, medan andra tonas ned.
Nyheter och sociala medier beskriver en tydlig “god” och “ond” sida.
Populärkultur, spel och filmer förstärker vem som är hjälte och vem som är fiende.
Barnen och unga vuxna hjärntvättas från tidig ålder.
Senast redigerad av Menea 2025-10-23 kl. 22:08.
Citera
2025-10-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nyheter och sociala medier beskriver en tydlig “god” och “ond” sida.
Populärkultur, spel och filmer förstärker vem som är hjälte och vem som är fiende.
Barnen och unga vuxna hjärntvättas från tidig ålder.
I Ryssland.

Du vet att nya skolböcker pumpats ut i ryska skolor sedan kriget intensifierats.
Och att krig, vapen och uniformer tagit plats i skolans lägre åldrar i Ryssland.

Här däremot,
de unga har större kapacitet.
Låt unga fortsätta ta världen i besittning.

Bort med de galna gubbarna.
Vem har valt Putin och Kim Jong-un?
Citera
2025-10-23, 22:28
Medlem
PK-befriads avatar
Det skulle jag vilja påstå ja. Misstänkliggörandet kommer som ett brev på posten bara man nämner att Putin har en cool gångstil.
Citera
2025-10-23, 22:33
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Källa? 😂

% homosexuella är konstant över jordklotet och när det gäller muslimer så leta efter lite siffror.
Kanske 2 % är utövande i Sverige.

Medan det är 14-21 miljoner muslimer i Ryssland.

Det är inte där problemet ligger. Utan i det totala förfallet av Ryssland med en krigsekonomi som får hela det vackra landet att backa tillbaka till medeltiden.

Tyvärr inte med rena sjöar.

Fortsätt tro det, Ryssland går bra jämfört med här, bra gratis vård, matvaror i överflöd rent på gator och torg samt att dom mussar som finns jobbar hårdare än etniska ryssar då dom inte får en spänn av staten.
Citera
2025-10-23, 22:38
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Docere
Lustigt med personer som du som anklagar andra för att vara NPC:er när du själv i högsta grad är en NPC och får. Maniskt malande i vaccintrådar och rysstrådar, skaffa dig en bättre hobby.

… så vem fick rätt i sprutfrågan pappskalle?

Ni fårskallar vill inte längre ens prata om förnedringen med munblöja och all den idioti som följde med.
Nu har samma dårar likadana åsikter i fd sovjetstatens krig med Ryssland

Ni rapar upo samma skit ni blivit programmerade med via propaganda
Citera
2025-10-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Ett märkligt fenomen i dagens svenska samhälle med gullande av allt och alla är att det blivit helt ok att hata ryssar och allt ryskt. Visst Putins krig och invasionsförsök gentemot Ukraina är definitivt inte OK, även om det från allra första början inte var helt oprovocerat. Med det sagt så är det ändå märkligt i ett sånt hellylleland som Sverige att det nästan ses som en medborgerlig plikt och en förutsättning för att tillhöra de "goda" att just öppet deklarera att man hatar ryssar och allt som har med ryssar att göra.

Jag menar vilket liv det skulle bli om jag gick ut och sa att jag hatar araber eller kanske somalier. Då vore jag såklart värsta rasisten och blev både stigmatiserad och utesluten från det mesta. Nåväl nu hatar jag varken araber, somalier eller ryssar.
Dock är det så att det nog inte är ryssar som har satt det här landet i skiten.
Jag tror inte att alla hatar ryssar. Jag gör det inte. Det är inte det ryska folket i allmänhet som har bestämt att föra krig. Det är makthavarna som har den positionen. Ryssarna gör bara vad deras ledare bestämmer. Annars blir de väl straffade, om de vägrar lyda order och föra krig.
Citera
2025-10-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Fortsätt tro det, Ryssland går bra jämfört med här, bra gratis vård, matvaror i överflöd rent på gator och torg samt att dom mussar som finns jobbar hårdare än etniska ryssar då dom inte får en spänn av staten.

”matvaror i överflöd”?
”rent på gator och torg”?

Nej.

De har rent i tunnelbanan,
och på paradgatorna.

Sedan är det slut.
Citera
2025-10-23, 22:50
Medlem
Room531s avatar
Har inget emot vanliga ryssar det minsta. Ett förhållningsätt som nog mest anammas av de som lätt leds av olika vall-sånger fåraherdar sjunger ut i msm osv medier/kanaler isåfall, (men inte ens vanligt folk tycker väl så vad jag märkt..)

Som exempel följer jag ett gäng ryssar (främst engelsktalande då jag inte kan mycket ryska) på youtube, som Anton Petrov (vetenskapliga små nyheter i varierande slag), Lex Friedman (som har familj/släkt på båda sidor, Ukraina & Ryssland), Kiun B. som visar hur livet är och hur de överlever i yakutsk, en av världens kallaste bebodda platser, stort gillande av fighters som Petr Yan, och musiker som Otyken (inspirerad ursprungsbefolkningsmusik med rötter från båda Ryssland/Sibirien och usa/Alaska har jag för mig), m.lf.

Allt detta nosnens att vi ska eller att det är "PK" att hata ryssar pga en konflikt vanligt folk på båda sidor knappast har något att göra med i grunden och där båda sidors ledare och olika spelare är ute efter kontroll av områden och dess resurser är löjligt och obegripligt. Hur länge är dessa konflikter ens relevanta? Hur ses det tillbaka på om 20 år, eller 50? 100?

Tragiskt det ens börjat, och fortsatt tills nu, vad är ens poängen...Ska man lita på västs rapportering som repeterade "oprovocerat" som om ur det blå utan anledning eller bakgrund alls, eller östs rapportering om hur saker började och varför, eller utomstående? Eller lite flera håll..?

Jag tycker det verkar som rfk jr gav ett hyfsat nyanserat perspektiv på vad det handlade om och hur det började än vad västmedias "oprovocerade helt utan anledning" försökte informera oss med. Nästan varenda ämne vi informeras om, kan man se stora luckor i, men här var allt med öppna kort och bara sanning förmedlades till bästa förmåga? Därmed inte sagt att invasion var rättfärdigat och verkligen inte alla uppoffringar som tvingats till från båda sidor med allt, fanns/finns det inte vettigare sätt att hantera det och komma överens, diskutera, se över alternativen, få ett slut på det snarast.

"PK" - Av precis samma skäl som jag inte hatar ryssar så hatar jag givetvis inte amerikanare, följer en massa där med på youtube m.m. och har stor respekt för/är "fän" av många därifrån.

Trots att deras "militära operationer", konstanta krigande, alltid någonstans fört med sig så otroligt mkt lidande i världen (deras krigande/terroriserande i mellanöstern, oljekrig, regimvändande, "war on terror" osv utan vidare självreflektion på vad de själva gjort sig till i mångas ögon är en stor faktor till varför vi haft så extremt, ja destruktiva mängder massmigration uppåt i nästan hela Europa, det är ju väl det som öppnade kranen, och vi lär knappast ha fått betala det slutgiltiga priset för det än - misstänker mycket är i görningen bl.a. i form av organiserade hämnd/terroraktioner mot västländer tyvärr. Alla som vars "ledare" backade/stöttade USAs förödande krigspolitik och invasioner av mellanöstern(?). Att våra välfärdssystem dränerats och politik/system blivit så infiltrerade, utnyttjade och alla brottsoffer som följt är bara en del av konsekvenserna)... så är det inget jag föraktar eller belastar vanliga amerikanare för..

Åsikter om att ryssar är fienden pga kriget i Ukraina, borde ju gälla åt det andra hållet med isf mot västs ledande militärmakt..? Men är det verkligen vanligt att folk tycker något av det?? Det tror jag inte.

Gillar inte hetsandet som man får se någon i tv-rutan (via Youtube) hävda ibland "Kina & Ryssland, (kineser och ryssar) är fienden" det är helt befängt. Och väst, usa och Europas ledare såklart de goda". Säger vem, för vem, och varför. - Hur länge - om ens så vore, hur länge är det ens relevant. Någon generation??

Krigande idag och framöver kan både bli mer brutalt, absurt, eller mindre brutalt och mer taktiskt/kirurgiskt, effektiviserat med robotik och drönare, ai som utvecklas i rask takt. Har någon övergripande koll alls? Finns något hopp om globala säkerhetssamarbeten, där traditionella rivaler letar sätt att hitta förnuft och lägger ned stridandet sinsemellan, i en värld där teknologin och andra kunskaper(ekosystemsodling t.ex) Snart kan, lär & borde skapa överflöd för i princip alla ändå??(!)

Varför diskuteras inte accelererande robotik & ai-utveckling massivt dessa dagar på den politiska teaterscenen, när löpsteg tas i rask takt nu? Inte bara vad gäller vapen/taktiker som givetvis får oräkneligt nya möjligheter inom kort, men om inte gemensamma måls vägar är bättre, det överlägset mest värt att fokusera på.

Krig är hemskt och brutalt som det är - om man följer den teknologiska utvecklingen så är det uppenbart att vi står inför en brant av många vägskäl. Vår civilisations mognad, politik, mål/visioner på flera sidor måste upp och hinna ikapp flera steg för att se ikapp utvecklingen och vad som kan göras med den...

Klart båda, alla möjliga sidor, nationer, företag gör allt.för att försöka rusta upp och ligga i framkant i utvecklingen för att inte riskera bli helt om eller i värre fall överkörda men det behövs mer diskussion emellan länder och ledare, om mer.

Överflöd kan byggas för hela civilisationen med teknologin som är här & runt hörnet - varför ska vi fortsätta hålla på och låtsas som om, eller PK-tvättas att tro att vanliga människor i ett annat land i det här fallet Ryssland är "fiender" att konflikt/upprustning mot varandra är fortsatta vägen framåt när det finns andra vettigare fokus, och områden som kräver ganska akut uppmärksamhet & gemensamma mål. Ett mål som gäller alla, eller som minst borde ha mycket öppen diskussion kring mellan ledare, nationer, företag är AI, robotik och säkerheten där omkring, för vi står inför ett potentiellt iRobot-likande - nästan fullt implementerat scenario om bara tio-tjugo år på många håll. Det planeras miljardtals-robotar, och de blir snabbt bättre. Ett annat extra viktigt område utöver det är förvar mot rymdstenar. Där borde mycket samarbete och diskussion ske mellan traditionella rivaler...

Hellre än att någon generations ledare/industrier/gäng/ideologier/personligheter står i konflikt med varandra över argument eller landområden & resurser där vanligt folk tvingas till att skjuta sönder varandra (för vad??), när allt om några årtionden eller några generationer, med den naturliga, nästan oundvikliga utvecklingen mot överflöd, ändå kommer göra att det mesta av det ses som helt obegripligt, och konflikterna mellan rivaler från förr - väsentliga nivå noll.
Senast redigerad av Room531 2025-10-23 kl. 22:59.
Citera
2025-10-23, 23:14
Medlem
LittleFishs avatar
Man kan ogilla eller gilla Putin och Kreml. Däremot är ryssar vanliga människor som oss andra som jobbar, har familj och tar en pilsner och slår på en film. Märkligt det där att demonisera vanliga människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in