Har inget emot vanliga ryssar det minsta. Ett förhållningsätt som nog mest anammas av de som lätt leds av olika vall-sånger fåraherdar sjunger ut i msm osv medier/kanaler isåfall, (men inte ens vanligt folk tycker väl så vad jag märkt..)
Som exempel följer jag ett gäng ryssar (främst engelsktalande då jag inte kan mycket ryska) på youtube, som Anton Petrov (vetenskapliga små nyheter i varierande slag), Lex Friedman (som har familj/släkt på båda sidor, Ukraina & Ryssland), Kiun B. som visar hur livet är och hur de överlever i yakutsk, en av världens kallaste bebodda platser, stort gillande av fighters som Petr Yan, och musiker som Otyken (inspirerad ursprungsbefolkningsmusik med rötter från båda Ryssland/Sibirien och usa/Alaska har jag för mig), m.lf.
Allt detta nosnens att vi ska eller att det är "PK" att hata ryssar pga en konflikt vanligt folk på båda sidor knappast har något att göra med i grunden och där båda sidors ledare och olika spelare är ute efter kontroll av områden och dess resurser är löjligt och obegripligt. Hur länge är dessa konflikter ens relevanta? Hur ses det tillbaka på om 20 år, eller 50? 100?
Tragiskt det ens börjat, och fortsatt tills nu, vad är ens poängen...Ska man lita på västs rapportering som repeterade "oprovocerat" som om ur det blå utan anledning eller bakgrund alls, eller östs rapportering om hur saker började och varför, eller utomstående? Eller lite flera håll..?
Jag tycker det verkar som rfk jr gav ett hyfsat nyanserat perspektiv på vad det handlade om och hur det började än vad västmedias "oprovocerade helt utan anledning" försökte informera oss med. Nästan varenda ämne vi informeras om, kan man se stora luckor i, men här var allt med öppna kort och bara sanning förmedlades till bästa förmåga? Därmed inte sagt att invasion var rättfärdigat och verkligen inte alla uppoffringar som tvingats till från båda sidor med allt, fanns/finns det inte vettigare sätt att hantera det och komma överens, diskutera, se över alternativen, få ett slut på det snarast.
"PK" - Av precis samma skäl som jag inte hatar ryssar så hatar jag givetvis inte amerikanare, följer en massa där med på youtube m.m. och har stor respekt för/är "fän" av många därifrån.
Trots att deras "militära operationer", konstanta krigande, alltid någonstans fört med sig så otroligt mkt lidande i världen (deras krigande/terroriserande i mellanöstern, oljekrig, regimvändande, "war on terror" osv utan vidare självreflektion på vad de själva gjort sig till i mångas ögon är en stor faktor till varför vi haft så extremt, ja destruktiva mängder massmigration uppåt i nästan hela Europa, det är ju väl det som öppnade kranen, och vi lär knappast ha fått betala det slutgiltiga priset för det än - misstänker mycket är i görningen bl.a. i form av organiserade hämnd/terroraktioner mot västländer tyvärr. Alla som vars "ledare" backade/stöttade USAs förödande krigspolitik och invasioner av mellanöstern(?). Att våra välfärdssystem dränerats och politik/system blivit så infiltrerade, utnyttjade och alla brottsoffer som följt är bara en del av konsekvenserna)... så är det inget jag föraktar eller belastar vanliga amerikanare för..
Åsikter om att ryssar är fienden pga kriget i Ukraina, borde ju gälla åt det andra hållet med isf mot västs ledande militärmakt..? Men är det verkligen vanligt att folk tycker något av det?? Det tror jag inte.
Gillar inte hetsandet som man får se någon i tv-rutan (via Youtube) hävda ibland "Kina & Ryssland, (kineser och ryssar) är fienden" det är helt befängt. Och väst, usa och Europas ledare såklart de goda". Säger vem, för vem, och varför. - Hur länge - om ens så vore, hur länge är det ens relevant. Någon generation??
Krigande idag och framöver kan både bli mer brutalt, absurt, eller mindre brutalt och mer taktiskt/kirurgiskt, effektiviserat med robotik och drönare, ai som utvecklas i rask takt. Har någon övergripande koll alls? Finns något hopp om globala säkerhetssamarbeten, där traditionella rivaler letar sätt att hitta förnuft och lägger ned stridandet sinsemellan, i en värld där teknologin och andra kunskaper(ekosystemsodling t.ex) Snart kan, lär & borde skapa överflöd för i princip alla ändå??(!)
Varför diskuteras inte accelererande robotik & ai-utveckling massivt dessa dagar på den politiska teaterscenen, när löpsteg tas i rask takt nu? Inte bara vad gäller vapen/taktiker som givetvis får oräkneligt nya möjligheter inom kort, men om inte gemensamma måls vägar är bättre, det överlägset mest värt att fokusera på.
Krig är hemskt och brutalt som det är - om man följer den teknologiska utvecklingen så är det uppenbart att vi står inför en brant av många vägskäl. Vår civilisations mognad, politik, mål/visioner på flera sidor måste upp och hinna ikapp flera steg för att se ikapp utvecklingen och vad som kan göras med den...
Klart båda, alla möjliga sidor, nationer, företag gör allt.för att försöka rusta upp och ligga i framkant i utvecklingen för att inte riskera bli helt om eller i värre fall överkörda men det behövs mer diskussion emellan länder och ledare, om mer.
Överflöd kan byggas för hela civilisationen med teknologin som är här & runt hörnet - varför ska vi fortsätta hålla på och låtsas som om, eller PK-tvättas att tro att vanliga människor i ett annat land i det här fallet Ryssland är "fiender" att konflikt/upprustning mot varandra är fortsatta vägen framåt när det finns andra vettigare fokus, och områden som kräver ganska akut uppmärksamhet & gemensamma mål. Ett mål som gäller alla, eller som minst borde ha mycket öppen diskussion kring mellan ledare, nationer, företag är AI, robotik och säkerheten där omkring, för vi står inför ett potentiellt iRobot-likande - nästan fullt implementerat scenario om bara tio-tjugo år på många håll. Det planeras miljardtals-robotar, och de blir snabbt bättre. Ett annat extra viktigt område utöver det är förvar mot rymdstenar. Där borde mycket samarbete och diskussion ske mellan traditionella rivaler...
Hellre än att någon generations ledare/industrier/gäng/ideologier/personligheter står i konflikt med varandra över argument eller landområden & resurser där vanligt folk tvingas till att skjuta sönder varandra (för vad??), när allt om några årtionden eller några generationer, med den naturliga, nästan oundvikliga utvecklingen mot överflöd, ändå kommer göra att det mesta av det ses som helt obegripligt, och konflikterna mellan rivaler från förr - väsentliga nivå noll.
Senast redigerad av Room531 2025-10-23 kl. 22:59.