2025-10-23, 13:45
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Ett märkligt fenomen i dagens svenska samhälle med gullande av allt och alla är att det blivit helt ok att hata ryssar och allt ryskt. Visst Putins krig och invasionsförsök gentemot Ukraina är definitivt inte OK, även om det från allra första början inte var helt oprovocerat. Med det sagt så är det ändå märkligt i ett sånt hellylleland som Sverige att det nästan ses som en medborgerlig plikt och en förutsättning för att tillhöra de "goda" att just öppet deklarera att man hatar ryssar och allt som har med ryssar att göra.

Jag menar vilket liv det skulle bli om jag gick ut och sa att jag hatar araber eller kanske somalier. Då vore jag såklart värsta rasisten och blev både stigmatiserad och utesluten från det mesta. Nåväl nu hatar jag varken araber, somalier eller ryssar.
Dock är det så att det nog inte är ryssar som har satt det här landet i skiten.
Citera
2025-10-23, 13:49
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Ett märkligt fenomen i dagens svenska samhälle med gullande av allt och alla är att det blivit helt ok att hata ryssar och allt ryskt. Visst Putins krig och invasionsförsök gentemot Ukraina är definitivt inte OK, även om det från allra första början inte var helt oprovocerat. Med det sagt så är det ändå märkligt i ett sånt hellylleland som Sverige att det nästan ses som en medborgerlig plikt och en förutsättning för att tillhöra de "goda" att just öppet deklarera att man hatar ryssar och allt som har med ryssar att göra.

Jag menar vilket liv det skulle bli om jag gick ut och sa att jag hatar araber eller kanske somalier. Då vore jag såklart värsta rasisten och blev både stigmatiserad och utesluten från det mesta. Nåväl nu hatar jag varken araber, somalier eller ryssar.
Dock är det så att det nog inte är ryssar som har satt det här landet i skiten.

Medelsvensson är Dum.. jag menar det till 100%

Det är så enkelt att med hjälp av statspropaganda manipulera dessa NPC'er
Citera
2025-10-23, 13:50
Medlem
george.sthlms avatar
ja det är väl hyfsat PK att hata Ryssar.

Inte lika PK som att hata Judar, men nästan.
Citera
2025-10-23, 13:52
Medlem
Ja det är ren rasism. Rysstroll, vatniks bla bla.. Allt är Rysslands fel, drönare som inte finns, kablar som sprängs (av ukrainare), skuggfartyg (asiatiska).
Sen tror alla dessa rasister att varenda ryss är rysk spion, man kan ej vara ryss utan att vara spion.

Invasionen är beklaglig, helt klart. Krig är aldrig bra. Men att vilja ta delar av Ukraina som man kan argumentera för hör till Ryssland, till att dom ska invadera Sverige, det är sjuk propaganda som funkat för folk tänker inte, dom läser Aftonbladet och kollar mellon och är så pk och duktiga.
Citera
2025-10-23, 13:54
Medlem
I det samhälle vi lever har många, om inte alla, fostrats i den tron att flockbeteendet är på liv och död. I urminnes tider har avvikande åsikter och ett beteende som går emot flocken/narrativet styrt hur pass mycket individerna förmår att tänja på gränserna i sina uttryck. I dag kan man ju säga som man vill om man inte är beroende av andras gillande eller sitter i en ekonomisk rävsax där ens tillvaro skulle sättas på spel ifall man skulle börja hylla Putin på sin arbetsplats.

Därför har vi denna snäva åsiktskorridor med människor som rapar sina lines, repeterar vad TV programmerar folket att tycka och tänka.

De som vaknar och ser att denna spelplan är falsk och tar tag i den samt skapar en ny spelplan anpassat till ens personliga själ istället för sitt ytliga EGO som törstar efter bekräftelse så mår man så mycket bättre.

Det är ju fel att hata en hel nation, i detta fall ryssar. Exakt som du skriver, andra grupper får man ju knappt nämna. Allas lika värde? Tolerans och öppenhet...
Citera
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Medelsvensson är Dum.. jag menar det till 100%

Det är så enkelt att med hjälp av statspropaganda manipulera dessa NPC'er
Medelsvensson är inte dummare än någon annan medelmänniska.

Om du tror det, så är du osedvanligt korkad. Mer än medel alltså.

Vad det handlar om är att människan är ett flockdjur. Varje land och kultur är en flock, där individerna efterliknar varandra så mycket som möjligt.
Om majoriteten börjar hata ryssar, så kommer vissa att göra det enbart för att passa in.
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Om det verkligen vore politiskt korrekt med rent rysshat, så skulle våra ledare låta som Hitler.

Var och varannan svensk kanske uttrycker sig hatiskt mot ryssen, men politikerna gör det inte.

Kristersson håller inga långa brandtal om hur onda alla ryssar är, att de knappt är människor som förtjänar att leva osv.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-10-23 kl. 14:00.
Citera
Medlem
c.divers avatar
Ja ryssar och kaozaraber typ palestinier är normal att hata pga av deras beteende,
Citera
2025-10-23, 14:07
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Instämmer. Rysshatet är norm idag, medan antisemitismen puttrat på under ytan och mest får komma upp som skämt.

Det som stör mig främst är inte att folk hatar, utan att de gör det utan minsta grund eller eftertanke. De anammar bara sånt de sett någonstans och vill ha grupptillhörigheten. Det är väl främst det som gör det PK.
Citera
2025-10-23, 14:12
Medlem
burialhexs avatar
varför skulle man hata ryssar för?
för att putin bestämt sig för att invadera ukraina?

har iofs aldrig känt hat mot någon eller något.
Citera
2025-10-23, 14:14
Medlem
Ryssarna har aldrig kunnat bete sig. Hatade överallt. Kan inte minnas att någon någonsin pratat bra om ryssen.
Citera
2025-10-23, 14:25
Medlem
Har jobbat i Ryssland. De är oerhört intelligenta och kultiverade. Att bara hata Ryssar, obegripligt. Hata kriget och alla andra krig okej.
Citera
2025-10-23, 14:27
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Vad det handlar om är att människan är ett flockdjur. Varje land och kultur är en flock, där individerna efterliknar varandra så mycket som möjligt.
Om majoriteten börjar hata ryssar, så kommer vissa att göra det enbart för att passa in.
Absolut så är det. Bara att gå till någon Facebook-tråd eller liknande så ser man hur folk hetsar upp varandra som en jävla lynchmobb. Ibland kan jag gå in i en sån tråd och vädra motsatt uppfattning för att se hur snabbt jag blir hatad och typbestämd som rysstroll. Det brukar gå blixtsnabbt
Obegripligt att folk mycket sällan kan stå för något eget

Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Kristersson håller inga långa brandtal om hur onda alla ryssar är, att de knappt är människor som förtjänar att leva osv.
Nä det gör han ju inte men på något sätt är ändå själva inställningen accepterad och ansedd som helt ok (kanske till och med i smyg påhejad?). Jag har i alla fall aldrig sett någon politiker i ledande ställning i detta fall ta avstånd från hatet mot en hel folkgrupp. I andra fall ser man det däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in