2025-10-23, 12:30
Medlem
Teus avatar
Känns som antalet nya objekt som dyker upp har minskat ganska radikalt. Någon annan som upplever samma sak?
Citera
2025-10-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Är det då så att producenterna ökat produktionen av bostäder på t ex Östermalm under de gångna 20 åren, så priserna fallit. Från 41k/kvm till ja, hur mycket då? 20k/kvm? Enligt ekbo251 då.
Är din position att produktionen av platt-tv inte ökat iom att efterfrågan ökat?
Du var lite otydlig på den punkten.

Bostäder kan produceras. Och produktionen av bostäder ökar med ökande efterfrågan.

Men det du mer talar om med östermalm är adresser. Även adresser produceras men de tenderar att produceras där ledig mark finns.

(Jag tror i sig att utvecklarna gärna skulle bygga mer i centrala stockholm, men staten hindrar det. Och där staten hindrar produktion där blir det ingen, för den har ett massivt våldskapital).

https://www.scb.se/contentassets/0c0...flerbostad.png
Ovan är en graf över färdigställda (dvs producerade) bostadsenheter.
Som synes var produktionen massiv när staten plundrade landsbygden på investeringsmedel och delade ut i städerna som bostadssubventioner.

Men med den massiva inflationen och svaga konjunkturen mattades det av. Trots att det fortfarande var en bra affär. Men det krävde mer kapital första åren. Och därmed fanns inte riktig betalförmåga och produktionen rasade. Tror även hyresregleringen började hindra nyproduktion.

Vid den lite starkare konjunkturen i slutet på 80-talet ökade produktionen igen. Betalviljan fanns.
Efterfrågan och produktionen tvärdog dock när räntesubventionerna togs bort i början på 90-talet.
Här kan man se att produktionen rasade med ca 80%.

Sedan vaknade den till liv ca 2000 och steg fram till 2008. Efterfrågan ökade.

För småhus har produktionen varit ganska jämn sedan ca 2004. Dvs räntor mm påverkar inte.
Dock rasar den nu när framtidstron har rasat. Utan framtidstro vill inte folk "investera" i nya villor.

För flerfamiljshus har det dock varit en betydande ökning mellan 2010-2018. Mellan 2018-2021 var dock efterfrågan/betalviljan för svag. Men under coronarestriktionerna blev folk som tokiga och betalade upp för större bostadsyta. Och nyproduktionen tog fart. För att strax därefter stanna av när kapitalkostnaden drog upp produktionskostnaden, och efterfrågan dök.

Det är lite intressant att det finns de som inte förstår att produktionen ökar när efterfrågan ökar. Det är lite som att dom tänker att det bara finns produktion av några T-fordar. Toyotas enorma produktion finns inte. Istället har priset kunnat gå upp i skyn. Och ingen entreprenör har startat upp produktion. Men nog borde dom väl ha märkt att de nyproduceras bilar i massor?
Citera
2025-10-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tja en villa kostar i regel +5 msek att bygga. Sen markpriserna på det.

Problemet ligger ju i de enorma byggnadskostnaderna/renoveringskostnaderna vilka är en konsekvens av höga bygglöner, skatter och de svenska extrema arbetsgivaravgifterna.

Hade vi tillåtit utländsk arbetskraft på allvar hade priserna kunnat sjunka markant.

Absolut, men det var inte det jag ville påpeka, utan att de ändrade reglerna inte påverkar villamarknaden nämnvärt. Du har säkert helt rätt i dina andra påståenden.
Citera
2025-10-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Känns som antalet nya objekt som dyker upp har minskat ganska radikalt. Någon annan som upplever samma sak?

Nej det är helt korrekt. Utbudet av villor i Sthlms mer attraktiva områden har sjunkit rejält de senaste månaderna. Volymerna som säljs har länge varit ATH nu
Citera
2025-10-23, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Är det då så att den ökande efterfrågan på t ex platt-tv drivit upp priset under de gångna 20 åren. Från 100k för en större platt-tv till ja, hur mycket då? 500k? Enligt Wallincus då.

Eller har producenterna ökat produktionen, så att priserna snarare fallit än ökat. Så att den som kostade 100k för 20 år sedan snarare kostar 25k nu, och dessutom har bättre egenskaper och funktionshöjd. Enligt mig då.
Utbud och efterfrågan är nog den mest kända teorin inom ekonomi som kunskapsområde och det är så känt att t.o.m. barnprogram tar upp samspelet mellan utbud och efterfrågan.
Att du inte ens förstår något så grundläggande som detta är helt galet, det är hur enkelt som helst att förstå med.
Om efterfrågan är större än utbud ökar priset
Om utbud ökar mer än efterfrågan ökar kommer priset minska.

Nämn gärna vart bostäder fallit i pris de senaste 20 åren, jag väntar tålmodigt

I verkligheten å andra sidan är det vida känt att det är och har varit brist på bostäder under väldigt lång tid.
Nu förstår jag att detta är väldigt svåra koncept att förstå för dig men försök häng med, om det råder brist på något är det en indikation på att utbudet inte räcker till rådande efterfrågan och då brukar priset gå upp.
Citera
2025-10-23, 19:54
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Utbud och efterfrågan är nog den mest kända teorin inom ekonomi som kunskapsområde och det är så känt att t.o.m. barnprogram tar upp samspelet mellan utbud och efterfrågan.
Att du inte ens förstår något så grundläggande som detta är helt galet, det är hur enkelt som helst att förstå med.
Om efterfrågan är större än utbud ökar priset
Om utbud ökar mer än efterfrågan ökar kommer priset minska.

Nämn gärna vart bostäder fallit i pris de senaste 20 åren, jag väntar tålmodigt

I verkligheten å andra sidan är det vida känt att det är och har varit brist på bostäder under väldigt lång tid.
Nu förstår jag att detta är väldigt svåra koncept att förstå för dig men försök häng med, om det råder brist på något är det en indikation på att utbudet inte räcker till rådande efterfrågan och då brukar priset gå upp.

Vart är det brist?
Jag har sjukt mycket alternativ inom min stad, kan flytta vart jag vill inom staden imorgon om jag vill och har pengarna.
Dessutom är majoriteten av objekt bostäder som ingen ens lägger bud på och som legat ute länge.

Förklara gärna för mig hur det är en brist på bostäder?
Citera
2025-10-23, 21:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Tja en villa kostar i regel +5 msek att bygga. Sen markpriserna på det.

Problemet ligger ju i de enorma byggnadskostnaderna/renoveringskostnaderna vilka är en konsekvens av höga bygglöner, skatter och de svenska extrema arbetsgivaravgifterna.

Hade vi tillåtit utländsk arbetskraft på allvar hade priserna kunnat sjunka markant.
Nja, det finns budgetinriktade hustillverkare där du kan köpa en villa "nyckelfärdig" för lite drygt 3 mkr, exklusive tomt.
Citera
2025-10-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Vart är det brist?
Jag har sjukt mycket alternativ inom min stad, kan flytta vart jag vill inom staden imorgon om jag vill och har pengarna.
Dessutom är majoriteten av objekt bostäder som ingen ens lägger bud på och som legat ute länge.

Ännu en som inte kan googla, ser jag.
Det finns gott om rapporter som beskriver att det är brist på bostäder
"Under 2025 gjorde sammanlagt 127 kommuner bedömningen att det råder brist på bostäder. Detta enligt Boverkets årliga bostadsmarknadsenkät (BME)."

Värst är det om du vill bo i någon av de större kommunerna i Sverige
"I de tre storstadsregionerna Storstockholm, Storgöteborg och Stormalmö bedömer de flesta kommunerna, totalt 46 av 51 stycken, att det råder underskott på bostadsmarknaden i kommunen som helhet. Fem kommuner bedömer balans, varav två kommuner i Storstockholm och tre kommuner i Stormalmö, men ingen kommun i kommungrupperna bedömer överskott."

Detta är ingen hemlighet, man behöver nästintill ha stoppat huvudet i sanden för att ha missat att 72% av unga bor i en kommun med brist på bostäder och att trösklarna är väldigt höga för att kunna få en bostad. Oavsett om detta gäller de årtionde långa köerna man behöver genomgå eller om det är de sinnessjuka priserna man behöver betala för att kunna köpa.

Stockholms handelskammare lägger till att en ung vuxen skulle behöva tjäna 35 000 kr i månaden för att kunna ha råd med en 1 rum i Stockholms län (Län, inte direkt centralt) vilket innebär att denna brist inte bara drabbar unga utan alla som inte är väldigt välavlönade och folk som redan har gott om kapital.

Kan varmt rekommendera att googla upp saker som känns obekanta. Även om jag personligen tycker att det är ett mirakel att du lyckats missa all rapportering om bostadsbristen, eftersom det varit på tapeten väldigt, väldigt länge.
Och jag kan hälsa som en person som avstått från att lägga bud att anledningen till varför många objekt ligger ute utan att få bud är för att de kräver på tok för mycket för sin bostad.
Köpare är inte så dumma längre och vågar inte buda loss som man gjorde förr för folk har insett att bostäder inte alltid behöver öka i pris.
Citera
2025-10-24, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nja, det finns budgetinriktade hustillverkare där du kan köpa en villa "nyckelfärdig" för lite drygt 3 mkr, exklusive tomt.

Inte inklusive markarbete, vvs och el för en villa på 150 kvm. Det är i princip omöjligt att komma långt under 5 msek på det
Citera
2025-10-24, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Vart är det brist?

Att kommuner uppger ”bostadsbrist” innebär givetvis inget brist på riktigt. Tom i Sthlm finns hyresrätter utan kötid 20 min från innerstan.

Det råder dock brist på hyreskontrakt i attraktiva lägen men det beror ju såklart enkom på hyresregleringen
Citera
2025-10-24, 06:55
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Ännu en som inte kan googla, ser jag.
Det finns gott om rapporter som beskriver att det är brist på bostäder
"Under 2025 gjorde sammanlagt 127 kommuner bedömningen att det råder brist på bostäder. Detta enligt Boverkets årliga bostadsmarknadsenkät (BME)."

Värst är det om du vill bo i någon av de större kommunerna i Sverige
"I de tre storstadsregionerna Storstockholm, Storgöteborg och Stormalmö bedömer de flesta kommunerna, totalt 46 av 51 stycken, att det råder underskott på bostadsmarknaden i kommunen som helhet. Fem kommuner bedömer balans, varav två kommuner i Storstockholm och tre kommuner i Stormalmö, men ingen kommun i kommungrupperna bedömer överskott."

Detta är ingen hemlighet, man behöver nästintill ha stoppat huvudet i sanden för att ha missat att 72% av unga bor i en kommun med brist på bostäder och att trösklarna är väldigt höga för att kunna få en bostad. Oavsett om detta gäller de årtionde långa köerna man behöver genomgå eller om det är de sinnessjuka priserna man behöver betala för att kunna köpa.

Stockholms handelskammare lägger till att en ung vuxen skulle behöva tjäna 35 000 kr i månaden för att kunna ha råd med en 1 rum i Stockholms län (Län, inte direkt centralt) vilket innebär att denna brist inte bara drabbar unga utan alla som inte är väldigt välavlönade och folk som redan har gott om kapital.

Kan varmt rekommendera att googla upp saker som känns obekanta. Även om jag personligen tycker att det är ett mirakel att du lyckats missa all rapportering om bostadsbristen, eftersom det varit på tapeten väldigt, väldigt länge.
Och jag kan hälsa som en person som avstått från att lägga bud att anledningen till varför många objekt ligger ute utan att få bud är för att de kräver på tok för mycket för sin bostad.
Köpare är inte så dumma längre och vågar inte buda loss som man gjorde förr för folk har insett att bostäder inte alltid behöver öka i pris.

Det du förklarar är inte en brist, det är att priset är för högt.
Igen, hur kan det vara en brist om jag har ett objekt att köpa var femtionde meter i en storstad? Och det dessutom är objekt som varit till försäljning i närmare ett år.
Skit i vad Google säger tänk själv, eller kan du inte det?

Du är för dum för att inse skillnaden.
Googla vad en brist är med så du vet vad det innebär.
Senast redigerad av tram123 2025-10-24 kl. 07:06.
Citera
2025-10-24, 07:39
Medlem
Citat:
Inte inklusive markarbete, vvs och el för en villa på 150 kvm. Det är i princip omöjligt att komma långt under 5 msek på det

Jodå, det finns budgethus som tex älvsbyhus/Smålands Villan/Hjältevadshus. Där får du 150kvm enplansvilla för 2.8 inkl grund och billigare ifall du kan tänka dig 1 1/2 plan, dock då oinredd övervåning. Det som tillkommer då är markarbete för grunden och det är ju väldigt beroende på tomt.
Självklart tillkommer massor med andra utgifter som anslutningsavgifter för VA, tomtpris osv men om vi enbart pratar själva bygget och man kan nöja sig med ett "vanligt" hus så får det ju att komma in under 3.

En anekdot: "Byggde" ett Älvsbyhus för 25år sedan då landade vi på 1.3miljoner inkl allt. På den tiden var det hiskeliga summor och ränta runt 8% så känslan man hade då var svettig och många ggr man tänkte att nu är man "fucked for life" Men då var ju 90talskrisen fortfarande i färskt minne. Separerade och sålde 4 år senare för dubbla priset, vilket kändes helt sjukt. Idag ca 20 år senare så har nog samma hus dubblats igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in