2025-10-22, 19:33
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SydneyPowell
Jag återger bara vad jag läste i hennes roman. Gällande historiska detaljer är jag vare sig intresserad eller insatt.

Konstigt att du drar upp en massa historiska falsarier då om du inte har intresse av det ens?

Isåfall var det svenskar som byggde pyramiderna och kebab var nått ni lärde er av svensken.
Citera
2025-10-23, 14:32
Medlem
Citat:
Jag höftade bara när jag skrev 50 år, om det sedan är 70 eller 90 år kan man väl diskutera.

Stuprör har funnits i Sverige sedan 1600-talet, så 50, 70 eller till och med 90 missar fortfarande målet med typ 400 år. Och nej, det är ingenting som kan diskuteras, det är fakta.
Då bortser vi ändå helt från ditt totalt felaktiga påstående att stuprör är en turkisk uppfinning.

Att försöka verka bildad och påstå att dom flesta svenskar saknar vettig utbildning för att i samma mening vräka ur sig totalt påhittade och uppenbart felaktiga påståenden är ett rätt tydligt tecken på total avsaknad av verklighetsförankring och självinsikt. Det krävs inte särskilt mycket intelligens för att förstå att sådana påståenden i dag är otroligt enkla att verifiera, det tar bokstavligen bara sekunder att göra en google sökning. Att du i din enfald kan tro att du kan påstå vad som helst och ingen på flashback kommer att ifrågasätta dig är faktiskt riktigt underhållande.
Citera
2025-10-23, 14:37
Medlem
Citat:
Jag återger bara vad jag läste i hennes roman. Gällande historiska detaljer är jag vare sig intresserad eller insatt.

Du är väl medveten om att romaner är fiktiva verk? Sagan om Ringen och Game of Thrones är också romaner, det betyder inte att alver och drakar finns på riktigt.
Citera
2025-10-23, 15:31
Medlem
Rhodezs avatar
Jag har tidigare bett dig om hårdfakta som styrker att araber är bra men inget kommer. Varför har du inte svarat? Det finns inga objektiva data som styrker att araber är bra eller?

Ska vi kolla på hur många guldmedaljer olika länder gått i OS.
Högst ligger Turkiet på 45, Iran 36, Kazakstan 24.
Man får scrolla ner ordentligt i listan innan dessa uppenbarar sig.
https://www.olympedia.org/statistics/medal/country

Nobelpris i vetenskap
En enda. Och han fick det för forskning i USA.
https://en.wikipedia-on-ipfs.org/wiki/List_of_Arab_Nobel_laureates

Innovationsförmåga rankad utifrån WIPOs metod
Plats 32 ligger Förenade arabemiraten
Plats 47 Saudi-Arabien
Så kommer förstås frågan om det är araberna i dessa länder som står för innovationerna. I Saudi är det främst KAUST som står för innovationerna och där arbetar nästan bara västerlänningar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Innovation_Index

Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Låt mig börja med att säga att jag endast såg de första fyra minuterna av klippet, och det är utifrån dem jag kommenterar. På en skala från 1 till 10 får personen som ställer frågorna en svag 2:a i intelligens. Du, som använder detta som argument för att palestinierna skulle vara verklighetsfrånvända, får däremot en solklar nolla. Hade det gått att ge ett lägre betyg än noll, hade du utan tvekan fått det.

Frågorna ställs på ett otydligt sätt till slumpmässiga personer som uppenbart inte kan förväntas resonera på den nivån, till exempel kring vad deras förfäder gjorde för över 1400 år sedan. Visst, palestinierna kanske inte reflekterar över exakt hur deras förfäder levde då, men intervjuaren gör inte saken enklare. Han blandar ihop tidsperioder, pratar ibland om tiden innan islam och ibland om 800 år sedan. I cirka 90 % av tiden verkar han syfta på 800 år sedan – och i så fall är palestiniernas svar helt rimliga, eftersom de då redan var muslimer.

Men låt mig vara tydlig: det spelar ingen som helst roll vad deras förfäder var för 1400 år sedan. Om de då var judar, har de inget gemensamt med dagens judar. Om de var kristna, är de inte mer besläktade med dagens kristna än jorden är med månen.

Sammanfattningsvis: en dum fråga, ställd på ett dumt sätt, och använd av någon som uppenbart inte förstår bättre – dessutom på ett svenskt forum år 2025. Många araber tror att svenskar generellt är kloka, men som frekvent besökare på Flashback vet jag tyvärr hur verkligheten ser ut.
Om man har scårt att förstå vad intervjuaren säger och är man svårartat ointelligent. Frågan han ställer är utomordentligt enkel att förstå.
Senast redigerad av Rhodez 2025-10-23 kl. 15:52.
Citera
2025-10-23, 15:49
Medlem
The SamePerson. Vad har du för kommentarer om denna video? Detta behövde vi inte uppleva innan invandringen. Slutet är bäst!

https://www.youtube.com/shorts/9U87qeuc1gA?feature=share
Senast redigerad av Newton555 2025-10-23 kl. 15:56.
Citera
2025-10-23, 16:12
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
The SamePerson. Vad har du för kommentarer om denna video? Detta behövde vi inte uppleva innan invandringen. Slutet är bäst!

https://www.youtube.com/shorts/9U87qeuc1gA?feature=share

Ja, vad ska man egentligen säga? Det är svårt för mig att kommentera. Man måste vara försiktig med vad man uttrycker. Jag känner en viss distans till det som händer och har svårt att identifiera mig helt med deras sätt att agera. Samtidigt måste jag erkänna att de åtminstone har gjort något konkret genom att gå ut och visa sin ståndpunkt, medan jag själv mest har resonerat och skrivit om frågorna på nätet; försökt se den större bilden, bortom småsaker som Gazakriget. Kanske är det jag som tänker för mycket, eller så kompletterar jag och de varandra på något sätt. Det finns helt enkelt mycket jag inte förstår.
Citera
2025-10-23, 16:32
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
.
Hur går det med arbetet att visa att araber är bäst genom statistik av hög kvalitee? Verkar inte som att det går framåt så mycket. Jobbar du på saken eller är det så att du vill att vi bara ska ta ditt ord för saken?
Citera
2025-10-23, 16:51
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Hur går det med arbetet att visa att araber är bäst genom statistik av hög kvalitee? Verkar inte som att det går framåt så mycket. Jobbar du på saken eller är det så att du vill att vi bara ska ta ditt ord för saken?

Jag tänker lite så här: ibland är det värt att stanna upp och fundera på hur världen hade kunnat se ut om historien tagit en annan väg. Einstein sa ju något i stil med att fantasi är viktigare än kunskap, och det ligger nog en del i det.

Tänk om den arabiska världen hade fortsatt ligga i framkant efter sin guldålder; om universiteten i Bagdad, Kairo och Córdoba fortsatt vara världens centrum för vetenskap och filosofi. Då kanske dagens värld hade sett helt annorlunda ut. Kanske hade arabiska varit det stora forskningsspråket, och den arabiska dinaren den starkaste valutan. Kanske hade vi sett mer fokus på balans mellan teknik, etik och mänsklighet, i stället för ren makt och vinstjakt.

I ett sånt scenario hade städer som Damaskus, Kairo eller Beirut kunnat vara motsvarigheten till London, Tokyo eller New York idag – centrum för ekonomi, kultur och innovation. Ett palestinskt pass hade kanske varit lika eftertraktat som ett schweiziskt, och folk över hela världen hade lärt sig arabiska för att kunna jobba internationellt.

Jag säger inte att någon är bättre än någon annan, men det är ändå intressant att tänka på hur slumpen, eller rättare sagt historien, har format maktbalansen. Vem vet, pendeln kanske svänger igen i framtiden. Det kan ta 400 år, eller så händer det snabbare än någon tror.

Med allt det sagt, araber är ju visst trevligast och vänligast av alla folkslag. Eller det är iaf min upplevelse. Många faktiskt från väst håller med mig. Vi har definitivt dåliga sidor som alla andra men överlag är vi bäst.
Citera
2025-10-23, 17:19
Medlem
Räcker med att läsa din rubrik. Den säger så mycket mer än vad du tror.
Citera
2025-10-23, 17:50
Medlem
Vilka (intellektuella) araber i Sverige kan göra oss stolta inför omvärlden? Och på vilket sätt ställer de upp för Sverige?

Under flyktingkrisen 2015 kom det hit 6 000 ensamkommande tonåringar. 0% hade ID-handlingar, och 87% ljög om sin ålder. Efter 2 år hade en tredjedel hamnat på SIS-hem. På vilket sätt har de varit något positivt för Sverige?

Varför fortsätter de med hedersrelaterat våld och förtryck mot sina döttrar? Varför följer de inte de regler och lagar som gäller i Sverige?
Senast redigerad av Newton555 2025-10-23 kl. 18:13.
Citera
2025-10-24, 13:32
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Du förstår inte ens innebörden i vad jag skrev. Jag måste skriva på barnspråk till dig. Islam uppstod runt år 610 efter kristus. Frågan han ställer till palestinierna är vilken religion deras förfäder som levde innan islam uppstått hade. Altså förföder äldre än 610. Palestinierna hävdar då att deras förfäder var muslimer trotts att islam inte ens fanns på den tiden.
På barnspråk menade jag då att de praktiskt taget levde i en version som renodlade muslimer innan. Innan ordet muslim fanns som begrepp inom religion Islam .
Muslim betyder följare av gud, eller fred på arabiska.
Rent etymologiskt så är dess ursprung inte kopplat till profeten Mohammeds ideologi från början
Så det blev ingen större revolution i deras levnadssätt. Kanske mest administrativa små justeringar.
De klassas som hedningar, vilka alla abrahamitiska religiösa klassar alla andra som inte tillber sin egen personliga tro.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-10-24 kl. 13:40.
Citera
2025-10-25, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
På barnspråk menade jag då att de praktiskt taget levde i en version som renodlade muslimer innan. Innan ordet muslim fanns som begrepp inom religion Islam .
Muslim betyder följare av gud, eller fred på arabiska.
Rent etymologiskt så är dess ursprung inte kopplat till profeten Mohammeds ideologi från början
Så det blev ingen större revolution i deras levnadssätt. Kanske mest administrativa små justeringar.
De klassas som hedningar, vilka alla abrahamitiska religiösa klassar alla andra som inte tillber sin egen personliga tro.
Märkligt att det betyder "fred" då muslimer står för det flesta terror-attackerna samt inte minst hedersmord mot sina egna....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in