Citat:
Ursprungligen postat av
Rhodez
Hur går det med arbetet att visa att araber är bäst genom statistik av hög kvalitee? Verkar inte som att det går framåt så mycket. Jobbar du på saken eller är det så att du vill att vi bara ska ta ditt ord för saken?
Jag tänker lite så här: ibland är det värt att stanna upp och fundera på hur världen hade kunnat se ut om historien tagit en annan väg. Einstein sa ju något i stil med att fantasi är viktigare än kunskap, och det ligger nog en del i det.
Tänk om den arabiska världen hade fortsatt ligga i framkant efter sin guldålder; om universiteten i Bagdad, Kairo och Córdoba fortsatt vara världens centrum för vetenskap och filosofi. Då kanske dagens värld hade sett helt annorlunda ut. Kanske hade arabiska varit det stora forskningsspråket, och den arabiska dinaren den starkaste valutan. Kanske hade vi sett mer fokus på balans mellan teknik, etik och mänsklighet, i stället för ren makt och vinstjakt.
I ett sånt scenario hade städer som Damaskus, Kairo eller Beirut kunnat vara motsvarigheten till London, Tokyo eller New York idag – centrum för ekonomi, kultur och innovation. Ett palestinskt pass hade kanske varit lika eftertraktat som ett schweiziskt, och folk över hela världen hade lärt sig arabiska för att kunna jobba internationellt.
Jag säger inte att någon är bättre än någon annan, men det är ändå intressant att tänka på hur slumpen, eller rättare sagt historien, har format maktbalansen. Vem vet, pendeln kanske svänger igen i framtiden. Det kan ta 400 år, eller så händer det snabbare än någon tror.
Med allt det sagt, araber är ju visst trevligast och vänligast av alla folkslag. Eller det är iaf min upplevelse. Många faktiskt från väst håller med mig. Vi har definitivt dåliga sidor som alla andra men överlag är vi bäst.