Citat:
Ursprungligen postat av
Rhodez
Vet inte om du sett några videos av Corey Gil-Shuster som åker runt i Israel och Västbanken och intervjuar folk om olika saker. Hans interviuer av muslimer visar ofta att de är fullständigt verklighetsfrånvända. Här intervjuer där han frågar muslimska Palestinier om vilken religion deras förfäder hade innan Mohammed gick på jorden och islam uppstod. Flera insisterar på att de var muslimer. Visar att de struntar fullständigt i verkligheten.
https://www.youtube.com/watch?v=TvU-VpQdl_s
Låt mig börja med att säga att jag endast såg de första fyra minuterna av klippet, och det är utifrån dem jag kommenterar. På en skala från 1 till 10 får personen som ställer frågorna en svag 2:a i intelligens. Du, som använder detta som argument för att palestinierna skulle vara verklighetsfrånvända, får däremot en solklar nolla. Hade det gått att ge ett lägre betyg än noll, hade du utan tvekan fått det.
Frågorna ställs på ett otydligt sätt till slumpmässiga personer som uppenbart inte kan förväntas resonera på den nivån, till exempel kring vad deras förfäder gjorde för över 1400 år sedan. Visst, palestinierna kanske inte reflekterar över exakt hur deras förfäder levde då, men intervjuaren gör inte saken enklare. Han blandar ihop tidsperioder, pratar ibland om tiden innan islam och ibland om 800 år sedan. I cirka 90 % av tiden verkar han syfta på 800 år sedan – och i så fall är palestiniernas svar helt rimliga, eftersom de då redan var muslimer.
Men låt mig vara tydlig: det spelar ingen som helst roll vad deras förfäder var för 1400 år sedan. Om de då var judar, har de inget gemensamt med dagens judar. Om de var kristna, är de inte mer besläktade med dagens kristna än jorden är med månen.
Sammanfattningsvis: en dum fråga, ställd på ett dumt sätt, och använd av någon som uppenbart inte förstår bättre – dessutom på ett svenskt forum år 2025. Många araber tror att svenskar generellt är kloka, men som frekvent besökare på Flashback vet jag tyvärr hur verkligheten ser ut.