2025-10-23, 03:29
Medlem
NyGammmmals avatar
Jag har inte hittat något angående detta på Flashback men suger röv på att använda sökfunktionen så kan ha missat det.

När man delar ett inlägg via sitt Facebook konto genom att använda dela inläggs funktionen på Facebook så innehåller länken som genereras namn och bild på det aktuella kontot som delar länken.

Då det inte framgår att man delar denna info via länken så blir risken hög att man outar sin identitet på Flashback eftersom majoriteten använder sin riktiga identitet på Facebook/Meta.

Har stött på 3st av dessa länkar under nån månads tid ca (har såklart varnat användarna via pm) så uppenbarligen är det inte helt ovanligt.

Finns det någon möjlighet att informera/varna användare om detta då man delar länkar från Facebook i inlägg?

Kanske det räcker med att skriva in en varning i Flashback FAQ forumet eller annan lämplig forumdel?
Citera
2025-10-23, 09:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
För det första: Rent krasst så begår du 1.06 om du skriver till en medlem (även över PM) i stil med "Jag vet vem du är". Skulle avråda från att göra det.

För det andra: Det är inte helt säkert att den profilbild som genereras i länken tillhör den användare vars Facebook delat länken.

För det tredje: Självoutning är enda sättet att slippa 1.06. men självoutningen måste ha skett på Flashback. Så var varsam.

För det fjärde: Är detta verkligen ditt problem att hantera? Jag tycker inte det.
Citera
2025-10-23, 11:27
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
För det första: Rent krasst så begår du 1.06 om du skriver till en medlem (även över PM) i stil med "Jag vet vem du är". Skulle avråda från att göra det.

Det måste väl gå att skriva till användaren att den typen av länk innehåller en viss typ av information utan att det bryter mot 1.06.

Citat:
För det andra: Det är inte helt säkert att den profilbild som genereras i länken tillhör den användare vars Facebook delat länken.

Då kan helt oskyldiga åka på skit. Det är därför en mycket korkad idé att göra som Facebook gör i så fall. Det är naturligtvis inte bara på Flashback som det är illa.

Citat:
För det tredje: Självoutning är enda sättet att slippa 1.06. men självoutningen måste ha skett på Flashback. Så var varsam.

Fast om någon tar reda på vem personen är via länken och sen outar hen på andra ställen (X, Instagram, Facebook, TikTok) så blir det svårt att komma åt någon via 1.06.

Citat:
För det fjärde: Är detta verkligen ditt problem att hantera? Jag tycker inte det.

Det är väl bra att folk som använder forumet är med och varnar för att de begår saker de kanske inte borde göra.

Ännu bättre är väl den här tråden där frågan lyfts.

Själv skulle jag vilja att Flashback implementerade en funktion där det snappas upp att någon klistrar in en sån länk i sitt inlägg. Då borde en popup slå till där det uppmanas att den länken man är på väg att använda innehåller uppgifter som gör att man kan identifieras.

Här ställer du inte bara en fråga utan uppmanar även med en obehaglig ton att TS inte ska lägga sig i detta. Lite som att man undrar varför du har ett intresse av att användare ska outa sig av misstag.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-10-23 kl. 11:30.
Citera
2025-10-23, 12:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det måste väl gå att skriva till användaren att den typen av länk innehåller en viss typ av information utan att det bryter mot 1.06.
Jämför med om man ser någon med samma användarnamn på ett annat forum och skriver till användaren "Jag tror du ska akta dig för vad du skriver på det här forumet utanför Flashback".

Citat:
Då kan helt oskyldiga åka på skit. Det är därför en mycket korkad idé att göra som Facebook gör i så fall. Det är naturligtvis inte bara på Flashback som det är illa.

Fast om någon tar reda på vem personen är via länken och sen outar hen på andra ställen (X, Instagram, Facebook, TikTok) så blir det svårt att komma åt någon via 1.06.

En lösning är att inte kontakta på Flashback via PM. Utan sköta det utanför.

Citat:
Det är väl bra att folk som använder forumet är med och varnar för att de begår saker de kanske inte borde göra.

Ännu bättre är väl den här tråden där frågan lyfts.
Absolut kan det vara bra att det uppmärksammas. Nu är jag lyckligtvis inte beslutsfattare i dessa frågor. Vill bara uppmärksamma på att det kan slå fel om det sker på fel sätt eller via fel kontaktsätt.

Ska erkänna att jag har ingen åsikt i hur eller om det bör kommuniceras från Flashbacks sida.
Ville mest bara uppmärksamma på att det kan slå fel när användaren tar egna initiativ, även om det är genom välvilja.

Är i och för sig ett argument för att i alla fall informera om FAQ. Men å andra sidan så styr inte Flashback vilken metadata som används i en länk på en extern sida. Utan det gör sidan själv.

Därav att jag ifrågasätter om det ens är en de facto sammankoppling. Eftersom den kan likagärna plocka vilken data som helst i en tråd, utan att vara från den inloggade.

Det syns mig veterligen inte någonstans vilket konto man är inloggad med enbart via metadata. Men jag kan ha fel.
Citat:
Här ställer du inte bara en fråga utan uppmanar även med en obehaglig ton att TS inte ska lägga sig i detta. Lite som att man undrar varför du har ett intresse av att användare ska outa sig av misstag.
Ursäktar om tonläget upplevdes som oönskat. Men 1.06 är en av Flashbacks viktigaste regler, och händer ibland att det görs rigida tillämpningar. Så det är mest för användarens egen skull som jag skriver.

Jag tänker mig att ett sätt att komma runt det - om man tvunget ska ta det via Flashback - är att skriva PM i stil med:
"Jag vet inte om det är du som nyligen länkade till Flashback på sociala medier. Men med respekt för din integritet så vill jag uppmärksamma dig på att den som delat länken riskerar att sammankopplas med ditt Flashback-konto

Jag ber att du vare sig bekräftar eller förnekar vad jag nu uppmärksammat, utan bara - om det händelsevis är du - ser över den länk som delats och säkerställer din egen integritet utanför forumet."
Utan att länka till någon Facebook/sociala medier-konto eller ange namn så att det sker en sammankoppling.

Vet användaren med sig att den länkat: Bra.
Vet användaren inte med sig att den länkat: Slipper spekulation.

Jag tror man skulle kunna komma undan med detta i ett PM.

Nu kanske TS skrev på ett liknande sätt, vad vet jag. Men tycker det vore trist att bli straffad om man försöker värna om någon annans integritet. Så mest det jag ville påpeka. Inget mer eller mindre
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-23 kl. 12:59. Anledning: Indenterade
Citera
2025-10-23, 15:23
Medlem
NyGammmmals avatar
Citat:

För det första.
Nu var det så att jag i mitt PM ej skrev namn på användaren (kom inte ens ihåg namnet när jag skrev pm) utan skrev bara att användarens Facebook profil blev synlig i länken.

För det andra.
Det var inte en profilbild tillhörande den som skrivit själva inlägget som syntes, den tar man inte fel på.
Eftersom jag sett detta hända i 2 andra trådar där även andra användare påpekat synligheten av den Facebook profil som delat inlägget, drar jag slutsatsen av att det med hög sannolikhet är användarens Facebook profil.

För det tredje.
Har som sagt inte nämnt ett ord om vilken användare som delade inlägget så 1.06. kan ju inte bli aktuellt eftersom jag bara påpekat att länken borde raderas.

För det fjärde.
Det är tur att alla inte är lika likgiltiga som du är när det kommer till eventuella konsekvenser att av misstag outa sig på Flashback.
Tror du också hade uppskattat att någon påpekade ett ev misstag du gjort med potentiellt allvarliga konsekvenser för din person.

Det är inte mitt problem att lösa eller avhandla vidare, är ju därför jag startade den här tråden.
Konsekvenserna av att bli outad pga e miss som är relativt lätt att begå, kan bli riktigt farliga.
Ett av de tidigare tillfällena jag sett denna miss var i en tråd i ABOK som handlade om en gängskjutning/mord (nej kommer inte ihåg vilken). Du kan väl inte vara så korkad att du inte förstår vilka konsekvenserna kan bli?
Citera
2025-10-23, 15:42
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyGammmmal
För det första.
Nu var det så att jag i mitt PM ej skrev namn på användaren (kom inte ens ihåg namnet när jag skrev pm) utan skrev bara att användarens Facebook profil blev synlig i länken.
Och därmed blir det en sammankoppling om du direkt länkar till en utomstående profil på sociala medier eller andra forum så riskerar du 1.06 om användaren anmäler ditt PM.

Citat:
För det andra.
Det var inte en profilbild tillhörande den som skrivit själva inlägget som syntes, den tar man inte fel på.
Eftersom jag sett detta hända i 2 andra trådar där även andra användare påpekat synligheten av den Facebook profil som delat inlägget, drar jag slutsatsen av att det med hög sannolikhet är användarens Facebook profil.
Okej. Är det ett inlägg på Flashback till Facebook eller ett inlägg på Facebook till Flashback?
Får lite olika besked från dig, och är ganska avgörande om det räknas som en självoutning eller ett regelbrott.

Du skrev
När man delar ett inlägg via sitt Facebook konto genom att använda dela inläggs funktionen på Facebook så innehåller länken som genereras namn och bild på det aktuella kontot som delar länken.
Jag uppfattade det som att Flashback-inlägg delades på Facebook. Men du kanske menar tvärtom?

Citat:
För det tredje.
Har som sagt inte nämnt ett ord om vilken användare som delade inlägget så 1.06. kan ju inte bli aktuellt eftersom jag bara påpekat att länken borde raderas.
Nu kanske jag har missuppfattat vad du skrev i TS. Kan återkomma till denna punkt när jag fått klargörande i vad du menar, så kan jag förtydliga vad jag menade.

Citat:
För det fjärde.
Det är tur att alla inte är lika likgiltiga som du är när det kommer till eventuella konsekvenser att av misstag outa sig på Flashback.
Tror du också hade uppskattat att någon påpekade ett ev misstag du gjort med potentiellt allvarliga konsekvenser för din person.
Jag tycker det är fantastiskt bra att du är uppmärksam. Ursäktar om din tråd fick lite annan inriktning än vad du avsåg. Jag bad ChatGPT läsa ditt inlägg och AI:n säger att du syftar på inlägg som delas på Flashback från Facebook. Stämmer detta? För i så fall är utgångspunkten en annan.

Citat:
Det är inte mitt problem att lösa eller avhandla vidare, är ju därför jag startade den här tråden.
Konsekvenserna av att bli outad pga e miss som är relativt lätt att begå, kan bli riktigt farliga.
Ett av de tidigare tillfällena jag sett denna miss var i en tråd i ABOK som handlade om en gängskjutning/mord (nej kommer inte ihåg vilken). Du kan väl inte vara så korkad att du inte förstår vilka konsekvenserna kan bli?
Jag håller med om att man ska förebygga outing om det sker på Flashback genom länkar till Facebook. Konsekvenserna är som du säger något som kan bli ödesdigra.

Svara på mina frågor så försöker vi reda ut det eventuella missförståndet
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-23 kl. 15:45.
Citera
2025-10-23, 16:03
Medlem
NyGammmmals avatar
Citat:
Jag tycker det är fantastiskt bra att du är uppmärksam. Ursäktar om din tråd fick lite annan inriktning än vad du avsåg. Jag bad ChatGPT läsa ditt inlägg och AI:n säger att du syftar på inlägg som delas på Flashback från Facebook. Stämmer detta? För i så fall är utgångspunkten en annan.

Jag håller med om att konsekvenserna att bli outad är något man i största möjliga mån ska förebygga.

Svara på mina frågor så försöker vi reda ut det eventuella missförståndet

Blev nog lite rörigt i inlägget ja, skrev det nyss hemkommen från en utekväll med lite stök.

Svaret från AI är helt rätt.
Det handlar om inlägg från Facebook som delas på Flashback.
När man klickat på länken så har man landat på en inforuta med en profilbild och texten XXX har delat ett inlägg med dig och en länk till själva inlägget på Facebook.

Gällande ev 1.06. så tror jag inte att användaren kommer anmäla mitt pm då användaren var tacksam över att jag skickade det.
Skulle det inte vara fallet hoppas jag att ev mod förstår varför jag skickade det och kommer till slutsatsen att det ej är brott mot 1.06. i detta fall.

Jag är också av uppfattningen att 1.06. är den viktigaste regeln och själva grunden till att Flashback kan fungera som det gör.
Därav denna tråd så mods blir medvetna om problemet och kan bestämma/klargöra vad som ska ske.

Jag håller med dig fullt gällande att det inte är mitt eller någon annan användares problem att lösa.
Citera
2025-10-23, 16:16
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Blev nog lite rörigt i inlägget ja, skrev det nyss hemkommen från en utekväll med lite stök.

Svaret från AI är helt rätt.
Det handlar om inlägg från Facebook som delas på Flashback.
När man klickat på länken så har man landat på en inforuta med en profilbild och texten XXX har delat ett inlägg med dig och en länk till själva inlägget på Facebook.
Ok. För kännedom så blir det bara "vilka som delat inlägget" om man re-postar ett inlägg på sin egen Facebook. Inte när man delar en länk.
Exempelvis https://www.facebook.com/share/16xxxx (fejk-länk)

Citat:
Gällande ev 1.06. så tror jag inte att användaren kommer anmäla mitt pm då användaren var tacksam över att jag skickade det.
Skulle det inte vara fallet hoppas jag att ev mod förstår varför jag skickade det och kommer till slutsatsen att det ej är brott mot 1.06. i detta fall.

Jag är också av uppfattningen att 1.06. är den viktigaste regeln och själva grunden till att Flashback kan fungera som det gör.
Därav denna tråd så mods blir medvetna om problemet och kan bestämma/klargöra vad som ska ske.

Jag håller med dig fullt gällande att det inte är mitt eller någon annan användares problem att lösa.
Rent tekniskt borde man kunna lösa en extra varningsruta ifall det finns en facebook-länk med i inlägget. Men som sagt: man kan bara se vilka som delat om de själva delat inlägget på sin facebooksida. Kopierar man bara facebook.com/share-länken så syns man inte som någon som har delat ett inlägg.

Tycker som sagt det är bra att du försöker hjälpa till.
Det var mest för din egen skull, ifall en användare skulle få för sig att rapportera. Du behöver nämligen inte ha rätt i sak för att det ska räknas som 1.06, och det behöver heller inte ske på det öppna forumet. Regelverket gäller även över PM. Så rent krasst så riskerar du regelbrott när du gör en sammankoppling som inte gjorts uttryckligen från användaren på Flashback när du kopplar användaren till en Facebook-profil, även om det sker via PM.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-23 kl. 16:38.
Citera
2025-10-23, 16:38
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Text
Läste nu vad du skrev:
Nu testade jag bara med länkar till mig själv och bara någon publik sida. Kanske blir annorlunda om det är inlägg som delas på privata Facebooksidor som är offentliga.
Men vill bara klargöra att detta borde bli en självoutning per se. I så fall inget regelbrott, så bra att du uppmärksammar det. För det blir inte avsiktlig självoutning.

Om det är så som du säger då borde det helt klart uppmärksammas innan man skickar ett inlägg på Flashback eller liknande innehållande en Facebook-share länk.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-23 kl. 16:46.
Citera
2025-10-23, 16:41
Medlem
NyGammmmals avatar
Tack för dina svar och ytterligare information om problemet

Citat:
Ok. För kännedom så blir det bara "vilka som delat inlägget" om man re-postar ett inlägg på sin egen Facebook. Inte när man delar en länk.
Exempelvis https://www.facebook.com/share/16xxxx (fejk-länk)

Här lägger jag mig platt, det du skriver är säkert helt korrekt. Jag använder Facebook extremt sällan så under vilka omständigheter detta kan ske har jag noll koll på.
Har enbart uppmärksammat att det de-facto kan ske.

Citat:
Rent tekniskt borde man kunna lösa en extra varningsruta ifall det finns en facebook-länk med i inlägget. Men som sagt: man kan bara se vilka som delat om de själva delat inlägget på sin facebooksida. Kopierar man bara facebook.com/share-länken så syns man inte som någon som har delat ett inlägg.

Låter som ett utmärkt förslag enligt mig
Då kan man som användare med gott samvete skita fullständigt i att någon av misstag outar sig och undvika att ens närma sig 1.06.

Citat:
Tycker som sagt det är bra att du försöker hjälpa till.
Det var mest för din egen skull, ifall en användare skulle få för sig att rapportera. Du behöver nämligen inte ha rätt i sak för att det ska räknas som 1.06, och det behöver heller inte ske på det öppna forumet. Regelverket gäller även över PM. Så rent krasst så riskerar du regelbrott när du gör en sammankoppling som inte gjorts uttryckligen från användaren på Flashback när du kopplar användaren till en Facebook-profil, även om det sker via PM.

Förstår problematiken och vet väl hur 1.06. fungerar och vad regeln innebär.
Landar det i någon åtgärd mot mig så får jag ta det.
Anser oavsett att under gällande omständigheter så var det helt enkelt rätt sak att informera användaren direkt via PM om att länken denne postat innehöll information som eventuellt kan outa någon användare på Flashback.
Citera
2025-10-23, 16:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Tack för dina svar och ytterligare information om problemet

Förstår problematiken och vet väl hur 1.06. fungerar och vad regeln innebär.
Landar det i någon åtgärd mot mig så får jag ta det.
Anser oavsett att under gällande omständigheter så var det helt enkelt rätt sak att informera användaren direkt via PM om att länken denne postat innehöll information som eventuellt kan outa någon användare på Flashback.
Försöker återskapa det du vill uppmärksamma. Kan du berätta om det syns via mobil, dator eller både och?
Citera
2025-10-23, 17:48
Medlem
NyGammmmals avatar
Citat:
Försöker återskapa det du vill uppmärksamma. Kan du berätta om det syns via mobil, dator eller både och?

Allt jag egentligen vet är att jag klickat på samtliga länkar när jag använt IPhone och brave browser.
Haft min Facebook app installerad och endast varit inloggad i den, ej i brave.

Inforutan dök upp när webbläsaren skulle öppna länken externt i appen istället för att fortsätta och logga in via webbläsaren.

Har tyvärr ingen mer info än så förutom att när jag stötte på detta vid tidigare tillfälle i ABOK så var det utöver mig själv en användare till som påpekade i ett inlägg att den också sett samma info att XXX har delat ett inlägg med dig.
Sen redigerades inlägget och länken raderades.

Kan/vill inte med 1.06. I åtanke gräva mer i detta och under vilka omständigheter det kan inträffa.
Lämnar gladeligen över det till mods att moda vidare i detta om dom önskar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in