Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Lite svårt att begripa exakt vad du menar. Var skriver man till användaren etc???
Men generellt så kan det inte vara fel att tipsa användare om att de håller på att outa sig.
Personligen tycker jag man ska tolka en del av reglerna med användarens avsikt. Dvs är det illvilligt ska man straffas, annars inte. Jämför här med mina egna exempel:
(FB) Är det tillåtet att fråga andra om deras medicinska status?
Citat:
Återigen. Det kan inte vara möjligt att det är ett regelbrott att via PM tipsa en användare att hen håller på att outa sig själv via länkar.
Här skulle man vilja ha ett förtydligande från någon av de högre tupparna på FB.
Har sett en del märkligt genom åren, där folk blivit bannlysta för uppenbara skämt. Kanske har ändrats i tillämpningen. Vad vet jag.
Citat:
Det räcker väl att skriva ett PM till användaren som låter:
Den typen av länk du använder innehåller information som riskerar att det går att identifiera dig. Vill bara tipsa dig.
Det räcker och måste efter allt rimligt förnuft inte kunna bryta mot någon regel.
?
Jag tänker att om man uttrycker sig försiktigt och välvilligt och inte gör en direkt koppling (dvs länkar eller skriver ut uppgifter), utan bara uppmanar till försiktighet så borde det vara okej.
Man kan föreställa sig följande: Om en tredje part läser meddelandet (vi kallar henne Evil Eve) så ska Eve inte kunna förstå vad eller vem som åsyftas och själv kunna göra kopplingen.
Använder man den tankefiguren vid bedömningen av regelverkets tillämpning så borde det inte gå att "komma runt" regelverket så att säga. För det har historiskt varit argumentet för att tillämpa reglerna strikt: Att vem som helst kan hävda "jag skojade bara" eller "jag menade det inte".
Kanske trist för de som eftersträvar likabehandling istället för rättvist utfall. Personligen förordar jag det senare med viss försiktighet. Men vill någon av moderatorerna - som sitter med frågorna dagligen - uttala sig så är även jag intresserad av att höra deras syn på det.