Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Det måste väl gå att skriva till användaren att den typen av länk innehåller en viss typ av information utan att det bryter mot 1.06.
Jämför med om man ser någon med samma användarnamn på ett annat forum och skriver till användaren "Jag tror du ska akta dig för vad du skriver på det här forumet utanför Flashback".
Citat:
Då kan helt oskyldiga åka på skit. Det är därför en mycket korkad idé att göra som Facebook gör i så fall. Det är naturligtvis inte bara på Flashback som det är illa.
Fast om någon tar reda på vem personen är via länken och sen outar hen på andra ställen (X, Instagram, Facebook, TikTok) så blir det svårt att komma åt någon via 1.06.
En lösning är att inte kontakta på Flashback via PM. Utan sköta det utanför.
Citat:
Det är väl bra att folk som använder forumet är med och varnar för att de begår saker de kanske inte borde göra.
Ännu bättre är väl den här tråden där frågan lyfts.
Absolut kan det vara bra att det uppmärksammas. Nu är jag lyckligtvis inte beslutsfattare i dessa frågor. Vill bara uppmärksamma på att det kan slå fel om det sker på fel sätt eller via fel kontaktsätt.
Ska erkänna att jag har ingen åsikt i hur eller om det bör kommuniceras från Flashbacks sida.
Ville mest bara uppmärksamma på att det kan slå fel när användaren tar egna initiativ, även om det är genom välvilja.
Är i och för sig ett argument för att i alla fall informera om FAQ. Men å andra sidan så styr inte Flashback vilken metadata som används i en länk på en extern sida. Utan det gör sidan själv.
Därav att jag ifrågasätter om det ens är en de facto sammankoppling. Eftersom den kan likagärna plocka vilken data som helst i en tråd, utan att vara från den inloggade.
Det syns mig veterligen inte någonstans vilket konto man är inloggad med enbart via metadata. Men jag kan ha fel.
Citat:
Här ställer du inte bara en fråga utan uppmanar även med en obehaglig ton att TS inte ska lägga sig i detta. Lite som att man undrar varför du har ett intresse av att användare ska outa sig av misstag.
Ursäktar om tonläget upplevdes som oönskat. Men 1.06 är en av Flashbacks viktigaste regler, och händer ibland att det görs rigida tillämpningar. Så det är mest för användarens egen skull som jag skriver.
Jag tänker mig att ett sätt att komma runt det - om man tvunget ska ta det via Flashback - är att skriva PM i stil med:
"Jag vet inte om det är du som nyligen länkade till Flashback på sociala medier. Men med respekt för din integritet så vill jag uppmärksamma dig på att den som delat länken riskerar att sammankopplas med ditt Flashback-konto
Jag ber att du vare sig bekräftar eller förnekar vad jag nu uppmärksammat, utan bara - om det händelsevis är du - ser över den länk som delats och säkerställer din egen integritet utanför forumet."
Utan att länka till någon Facebook/sociala medier-konto eller ange namn så att det sker en sammankoppling.
Vet användaren med sig att den länkat: Bra.
Vet användaren inte med sig att den länkat: Slipper spekulation.
Jag tror man skulle kunna komma undan med detta i ett PM.
Nu kanske TS skrev på ett liknande sätt, vad vet jag. Men tycker det vore trist att bli straffad om man försöker värna om någon annans integritet. Så mest det jag ville påpeka. Inget mer eller mindre