Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Du måste dock lyckas argumentera på sannolikhetsmässigt rimliga grunder varför Lisbeth inte beskriver den ansiktsbehåring som synes vara det mest framträdande draget rent identifikationsmässigt gällande Anders Bs anlete.
Tycker du själv att det förefaller vara rimligt att Lisbeth helt har missat detta?
Varför i sådant fall?
Vidare så vet vi att Lisbeth själv har uppfattat det som att hon sett mördarens ansikte.I samtal med sin son Mårten på Sabbatsbergs sjukhus endast några timmar efter MOP så har hon uppenbarligen haft sin egna minnesbild att jämföra med Mårtens dito av Grandmannen.
Situationen som sådan sekunderna efter dådet gör detdessutom mindre sannolikt att Lisbeth helt missat att betrakta mördaren.Denna befinner sig endast på någon eller några meters avstånd ifrån Lisbeth och han står direkt i hennes synvinkel då hon vänder sin uppmärksamhet åt sin fallne make.
Att hon istället skall ha betraktat den rörlige Anders B som hoppar in i Dekorimas entre betydligt längre därifrån och i en vinkel som Lisbeth knappast har någon anledning att titta i sekunderna efter dådet understryker ytterligare det osannolika i att hon betraktat Anders B,och lyckats missa att observera den individ som precis har mördat hennes man.
Att Lisbeths senare uppgifter gällande mördarens ansikte bär spår av utvidning och yttre påverkan minskar inte hennes möjlighet att ha gjort fragmentarisk observation av mördarens ansikte vid brottstillfället.Det är olika situationer,var och en med sina givna förutsättningar.Man bör kunna klara av att skilja på dessa.
Jag måste absolut ingenting.
Jag efterfrågar förhör/material som påvisar att LP har gjort en observation av GMs ansikte.
I min värld existerar inget sådant. Inget som på ett juridiskt/vetenskapligt går att använda.
Husvagnssemester eller vad hens namn är hävdar fortfarande att det finns och att det inte rör sig om ett minne som har växt fram.
Fortfarande hitte-på och förstör bara tråden.
Och det är fortfarande en moderator som direkt drar saker ur röven. Helt obegripligt att det är OK.
Jag har aldrig sagt att LP inte har sett GMs ansikte.
Läs igen: Jag har aldrig sagt att LP inte har sett GMs ansikte. Jag har heller aldrig sagt att GM inte är eller kan vara CP. Jag har heller aldrig försökt hävda att LP har pekat ut fel person eller att hon ljuger.
Allt jag hävdar (vilket av någon anledning är för komplext för tråden) är att
det saknas underlag i materialet för att använda LPs vittnesmål.
Det finns ingen praxis att luta sig emot!
Minnet opererar inte så!
Det spelar ingen roll hur bra hon har sett GM och hur säker hon är på sin sak.
Antingen valde hon att undanhålla den infon eller har polisen slarvat.
Oavsett - Det spelar ingen roll! Vi kan inte luta oss mot hennes vittnesmål.
Att jag personligen lutar mot att LP snurrar till det ganska rejält när hon försöker återskapa händelseförloppet är ett annat samtal. Ett samtal som Husvagnssemester inte klarar av. Då blir det för mycket, för komplext. Och istället ska det hittas på.