2025-10-23, 11:01
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Varför hör vi då inte dagligen om hur människor dör av risförgiftning med tanke på att ris är ett av våra mest brukade livsmedel?

Hittepå…

Var inte så säker på det, Aftonbladet läser vad du skriver så närmaste dagarna kommer det att stå i rubriken.

Flera har blivit matförgiftade av dagsgammalt ris!!!
Citera
2025-10-23, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men förklara du hur man i länder där temperaturen ligger på 28-30 C året runt klarar att äta gårdagens ris utan att bli sjuk. Kylskåp är en modern pryl i dessa länder.

Jag tror att risk kan ätas flera dagar efter tillagning och förvaring i rumstemperatur.
helt ofarligt men möjligen att smaken kan försämras.

Du sa att de kokar ris på kvällen och äter resterna till frukost. Hur många dygn är det mellan kväll och påföljande morgon enligt dig?

Samma dag betyder inte samma datum...

Jag vet att man i Thailand kramar ihop överblivit ris till en hård boll. Det hjälper säkert också, mindre yta som exponeras mot luften. Ris är ju lite som köttfärs. Den totala ytan på riskornen och köttkorvarna blir enorm. Ris surnar ju också lätt.
Citera
2025-10-23, 11:02
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Märks att du inte varit utomlands. Speciellt sydostasien. Så jävla noga är det inte att kylas ner!
Jodå. Jag har haft rännskita i både Thailand och Vietnam. Är dessutom köksutbildad i Sverige.

Att påstå att ett livsmedels som ris inte får längre hållbarhet av snabb nedkylning är bara okunskap.
Citera
2025-10-23, 11:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Varför hör vi då inte dagligen om hur människor dör av risförgiftning med tanke på att ris är ett av våra mest brukade livsmedel?

Hittepå…
Ja precis så eller att de blivit dåliga i magen av kokt ris de haft i kylskåpet några dagar.
Aldrig hört något om sådant.

Jag slänger ogärna mat som duger bra och överblivet ris är perfekt för matlådor mm.
Citera
2025-10-23, 11:06
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jodå. Jag har haft rännskita i både Thailand och Vietnam. Är dessutom köksutbildad i Sverige.

Att påstå att ett livsmedels som ris inte får längre hållbarhet av snabb nedkylning är bara okunskap.

Ok, inte undra om svenskarna kan inte laga stekt ris.

Jag har varit i sydostasien, var lite dålig i magen första dagarna men sen gick det över!

Hur är det möjligt? Kan det inte bero på bakteriefloran?

Din veke fan!
Senast redigerad av East.Clintfood 2025-10-23 kl. 11:08.
Citera
2025-10-23, 11:23
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Det är ju därför jag frågar om hur man kan förlänga ris i kylskåp?
Stekt ris med ägg är ju nomnom, och stekt ris gör man ju med gammalt ris...

för att ibland tar det upp till en vecka innan man kommer hem eller tillbaka till sin ordinarie matplan..
p.g.a familj, släkt, flickor, kollegor, aktiviteter.
Det är ju inte jobbigt att göra nytt ris varje gång med riskokare. Dessutom ska det inte ätas för ofta pga arseniken i riset.
Citera
2025-10-23, 11:24
Medlem
Citat:

Hittepå…

Bakterier växer inte på ett ögonblick, men desto längre man förvarar ris ökar risken att bli sjuk som med alla livsmedel. All toxin gör inte så man faller död ner. Hur pålitlig tror du statistiken är från U-länder?

Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Lukta, smaka.

Är inte så lätt
Citera
2025-10-23, 11:25
Medlem
Citat:
Var inte så säker på det, Aftonbladet läser vad du skriver så närmaste dagarna kommer det att stå i rubriken.

Flera har blivit matförgiftade av dagsgammalt ris!!!
Har du källor på ditt påstående? Eller hittar du bara på?
Citera
2025-10-23, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Bakterier växer inte på ett ögonblick, men desto längre man förvarar ris ökar risken att bli sjuk som med alla livsmedel. All toxin gör inte så man faller död ner. Hur pålitlig tror du statistiken är från U-länder?

Är inte så lätt
Vadå kan du inte smaka och använda näsan för att känna om någon mat är dålig?
Citera
2025-10-23, 11:27
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Har du källor på ditt påstående? Eller hittar du bara på?

Är du född igår? Läs en gång till!

Kan det vara en gnutta sanning i, eller ironi?
Citera
2025-10-23, 11:29
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Tror inte att mat tillagas och förvaras. De lagar nog precis vad som äts.

Fakta är att det bildas bakterier

Att tro är att inte veta och i detta fallet har du fullständigt fel, jag VET att man i Asien gärna tillagar rejält med ris så att det räcker till fler dagar, bl a frukost kommande dagar men även till middagsmat!
Citera
2025-10-23, 11:29
Medlem
Citat:
Är du född igår? Läs en gång till!

Kan det vara en gnutta sanning i, eller ironi?
Sry man tolkade fel! 😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in