2025-10-22, 18:00
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Ok förstår. Jo jag vet eftersom jag själv haft Voxra. Men det har mig veterligen inte framkommit att H fått den ordinerad. Tycker det hade varit bättre att allmänheten fick veta mer kring medicinering osv, det är viktigt för att få en så heltäckande bild som möjligt.

Jag håller med. Fick han någon neuroleptika redan på IVA t.ex? Eller först efter uppvaknandet? Det skulle vara intressant att få veta.
Citera
2025-10-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
Andra detaljer från FUP jag noterat idag:

• H försökte, trots att man antog att det var ett elakt rykte, stympa sitt eget könsorgan hemma i huset efter attacken mot J. Han har därtill också lyckats punktera sin egen lunga.

• H låg nedsövd på IVA från ankomst till sjukhuset till 14/6, det var därför han inte kunde höras förrän då.

Att lyckas punktera sin egen lunga samt skära sig själv i halsen så att det på ett ställe gick hål, så pass att sjukvårdspersonalen kunde sätta en trakeostomi där. Det görs nog inte så lätt om man inte är under påverkan av antingen preparat eller har en psykos. Tänker iaf jag.

Han hade legat sövd mest pga ”komfort”, som jag läst, så man slapp söva och väcka och söva och väcka, pga flera operativa ingrepp under de dagarna. Inte pga livshotande skadad, så som jag förstod. Rätta mig om jag har fel. Spelar väl iofs mindre roll varför. Nördade ner mig bara 🤦🏼‍♀️
Senast redigerad av KattenSpike 2025-10-22 kl. 18:06.
Citera
2025-10-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag håller med. Fick han någon neuroleptika redan på IVA t.ex? Eller först efter uppvaknandet? Det skulle vara intressant att få veta.

Enligt VLT idag:

”38-åringen berättar också att han såg märkliga syner också på sjukhuset efter dådet, bland annat krälande insekter.”

Kanske först efter RPU? För att så att säga få en korrekt bild först av vad han evt lider av? Vad tror du?
Citera
2025-10-22, 18:15
Medlem
https://www.vlt.se/2025-10-22/misstankte-mordaren-i-ratten-forlat-mig/

Någon med plus?
”Jag är ledsen för allt jag har gjort. Det var inte min mening att skada någon.”
Citera
2025-10-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewsecond
Efter att ha läst på ytterligare om de läkemedel han fått utskrivet, både enskilt och i kombination så blir jag ännu mer emot vårdens hanterade av dessa mediciner. Och framförallt den okunskap läkare verkar ha. Flertalet av medicinerna ska ej tas ihop. Och utifrån det man läser om symtomen GM haft sen start så skulle det vara sjukt intressant att ta del av journalanteckningar från vården hela den här tidsperioden.

Vilka mediciner är det då, kan vi sammanfatta?
De vi känner till är väl:

- Atarax
- Propavan
- Sertralin
- Oxascand
- Quetiapin

Metaboliter av dessa funna i kroppsvätskor enligt FUP:
- Sertralin
- Quetiapin
- Mirtazapin

(Om jag inte missminner mig)

Tycker att man borde ge/ha max 3 läkemedel i gruppen psykofarmaka åt gången. Vården i allmänhet kan ju vara så att de annars börjar skriva ut läkemedel mot andra läkemedels biverkningar, när patienter klagar på biverkningar. Vilket ju är ganska sjukt.

För någon som honom, om han nu har schizoaffektivt syndrom, har jag läst mig till att det ofta behövs antipsykotika, stämningsstabiliserande och antidepressiva. Fast det visste man uppenbarligen inte innan dåden förstås.

Hur kunde någon läkare tänka att han skulle ha något uppiggande om han redan hade så svårt med sömnen? Den läkaren borde anmälas. Välkänt fenomen. Måste vara en högst inkompetent läkare han haft att göra med. Man häpnar alltså.
Senast redigerad av KattenSpike 2025-10-22 kl. 18:40.
Citera
2025-10-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
https://www.vlt.se/2025-10-22/misstankte-mordaren-i-ratten-forlat-mig/

Någon med plus?
”Jag är ledsen för allt jag har gjort. Det var inte min mening att skada någon.”

Det var inte mer av vikt egentligen. Än som redan framkommit nu här.
Citera
2025-10-22, 18:37
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Enligt VLT idag:

”38-åringen berättar också att han såg märkliga syner också på sjukhuset efter dådet, bland annat krälande insekter.”

Kanske först efter RPU? För att så att säga få en korrekt bild först av vad han evt lider av? Vad tror du?

Svårt att bilda sig en uppfattning med så bristfälligt material. Och endast i text. Men med tanke på hans respons under sina förhör så gissar jag att han medicinerades innan RPU'n var klar.

I hans första förhör, när han inte svarade på frågor, fick jag intryck av att han fortfarande var borta. Men i det andra (en vecka senare) och påföljande förhör så tyckte jag mig märka ökad närvaro. Han kändes bra närvarande när förhören hölls på rättspsyk i Sala.

Om han däremot inte fick något förrän efter RPUn så får jag svårt att förklara hans tillfrisknande.
Citera
2025-10-22, 18:37
Medlem
Citat:
Ja troligen schizoaffektivt syndrom.
Kanske kommit fram under rättspsykiatriska undersökningen. Kan nog varken psykiatrin och ännu mindre primärvården komma fram till så fort som på några månader. Brukar ta dem (psykiatrin) åratal att komma fram till rätt diagnos.

Ahaa, nu föll polletten ner. Den diagnosen fyller i luckorna och frågetecknen jag haft.
Citera
2025-10-22, 18:44
Medlem
Citat:
Svårt att bilda sig en uppfattning med så bristfälligt material. Och endast i text. Men med tanke på hans respons under sina förhör så gissar jag att han medicinerades innan RPU'n var klar.

I hans första förhör, när han inte svarade på frågor, fick jag intryck av att han fortfarande var borta. Men i det andra (en vecka senare) och påföljande förhör så tyckte jag mig märka ökad närvaro. Han kändes bra närvarande när förhören hölls på rättspsyk i Sala.

Om han däremot inte fick något förrän efter RPUn så får jag svårt att förklara hans tillfrisknande.

Förstår hur du tänker. Hade varit intressant att veta det du undrar, håller med dig i det.
Citera
2025-10-22, 19:13
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ja troligen schizoaffektivt syndrom.

Intressant. Diagnosen kom med ICD-10 ca 2011 ser jag. Om jag inte läser definitionen fel så känns den som en uppsamlingsdiagnos för alla som inte är solklart schizofrena eller bipolära, och som uppvisar symptom ur flera differentialdiagnoser. Henrik ser ut att stämma för denna.

Psykiatrin måste vara en av de svåraste medicinska specialiteter man kan jobba med. Vi har ju fortfarande så otroligt dålig koll på hur våra hjärnor/medvetanden fungerar. Både vård och psykofarmaka känns otroligt trubbig. Kalla bad? Nähä. Lite lobotomi? Nähä. Trilafon då?

Inte riktigt så illa, men så otroligt långt från hur medicinsk förståelse utvecklats inom andra områden.
Citera
2025-10-22, 19:50
Medlem
HomoDeuss avatar
Vad tror vi om pläderingarna i morgon?

Henriks försvarare och Js advokat lär ju förespråka RPV. Men Bodström?

Kommer Bodström ensam hävda att Henrik inte är tillräckligt sjuk för RPV? Jag skulle inte förvånas om det blev så.
Citera
2025-10-22, 20:07
Medlem
Citat:
Vad tror vi om pläderingarna i morgon?

Henriks försvarare och Js advokat lär ju förespråka RPV. Men Bodström?

Kommer Bodström ensam hävda att Henrik inte är tillräckligt sjuk för RPV? Jag skulle inte förvånas om det blev så.

Skulle tro och gissa att utfallet blir RPV. Någonting annat känns otroligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in