2025-10-22, 16:41
Medlem
VLT återger att H säger:

”38-åringen säger att han själv tror att hans uppiggande mediciner kan ha varit en orsak till att han inte längre kunde sova.”

Vad i helv.. vad för uppiggande? Det har inte framgått i hela FUP:en mig veterligen att han haft något sådant förskrivet? Eller snarare, det är maskat!

Han hade testat sonens Concerta ”någon enstaka gång” är det jag minns att jag läst. Samt att hans mamma uppmanar honom att inte blanda och att ta det han fått ordinerat.

Är detta ytterligare ett fall av en person som fått psykos pga ADHD-medicin? Tänker på viktnedgången också. Många som börjar med dessa preparat går ned i vikt på dem. Kanske inte på metylfenidat (Concerta) lika mycket som Elvanse och de andra amfetaminderivaten.

Såg att N uppmanade honom att kontakta en läkare hon haft kontakt med. Kanske var det via MediCheck, dvs privat. Har någon skrivit ut centralstimulantia till honom utan att han gjort en utredning?
Citera
2025-10-22, 16:48
Medlem
VLT återger att det beskrivs att H har någon form av blandning mellan schizofreni och Bipolär sjukdom och att H tror att han haft det hela sitt liv.
Citat:
Ursprungligen postat av Spector-583
Snart som åtalade kan man ju hoppas.
Citera
2025-10-22, 16:54
Medlem
Och:

”Jag tror att jag har haft det här hela mitt liv, men psykoserna fick jag bara när jag var under extrem press."

”38-åringen har nu antipsykotiska tabletter och berättar att han har sluppit konstiga syner nu.”

”Det beskrivs som en blandning mellan schizofreni och bipolär sjukdom. Det förklaras dock inte exakt under rättegången.”

Dessutom, ni som skriver att det var/är psykvården som failat - sluta med det då det är fel i detta fall. Det var PRIMÄRVÅRDEN då han inte ens hade hunnit komma till psykiatrin. Inte för att jag själv har särskilt höga tankar om psykiatrin, men i just det här fallet verkar de oskyldiga. Om det inte finns något i det maskade från journalanteckningar som vi inte kunnat läsa.
Citera
2025-10-22, 16:54
Medlem
VLT återger att det beskrivs att H har någon form av blandning mellan schizofreni och Bipolär sjukdom och att H tror att han haft det hela sitt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
Ingen som kan dela vad VLT skriver från rätten idag?
Citera
2025-10-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontaktlins38

Ja troligen schizoaffektivt syndrom.
Kanske kommit fram under rättspsykiatriska undersökningen. Kan nog varken psykiatrin och ännu mindre primärvården komma fram till så fort som på några månader. Brukar ta dem (psykiatrin) åratal att komma fram till rätt diagnos.
Citera
2025-10-22, 17:02
Medlem
Precis, ja det tror jag absolut att det fram kommit under den rättpsykiatriska undersökningen

Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Ja troligen schizoaffektivt syndrom.
Kanske kommit fram under rättspsykiatriska undersökningen. Kan nog varken psykiatrin och ännu mindre primärvården komma fram till så fort som på några månader. Brukar ta dem (psykiatrin) åratal att komma fram till rätt diagnos.
Citera
2025-10-22, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CampyloBakter
För många år sen då jag pluggade gjorde jag ett arbete om psykiatrin och dess behandlingsmetoder. Långt bak i tiden. Allt ifrån kalla bad som ordinerades till lobotomi. Synnerligen barbariska metoder.

Ja - när Psykofarmakan gjorde sitt intåg på 50-talet var revolutionerande. ”Då tystnade mentalsjukhusen” - läste jag nånstans. Just den meningen fastnade hos mig.

🥺😓
Citera
2025-10-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontaktlins38
Precis, ja det tror jag absolut att det fram kommit under den rättpsykiatriska undersökningen

Måste ju vara så ja. Sorry för att jag skriver självklarheter!
Citera
2025-10-22, 17:07
Medlem
Skettis avatar
H sa idag att oavsett vem som hade befunnit sig vid honom den morgonen så hade den personen varit död nu. Det hade alltså lika gärna kunnat vara någon annan än N.

Enligt honom hade även J varit död idag om inte döttrarna hade "väckt" honom genom att dra i hans kläder och skrikit åt honom att sluta.
Citera
2025-10-22, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sketti
H sa idag att oavsett vem som hade befunnit sig vid honom den morgonen så hade den personen varit död nu. Det hade alltså lika gärna kunnat vara någon annan än N.

Enligt honom hade även J varit död idag om inte döttrarna hade "väckt" honom genom att dra i hans kläder och skrikit åt honom att sluta.

Tack för direktrapportering. Döttrarna räddade hennes liv ja, tycker man har förstått det på att läsa FUP också. Nu sa han det själv.
Citera
2025-10-22, 17:48
Medlem
riktigamannen95s avatar
Andra detaljer från FUP jag noterat idag:

• H försökte, trots att man antog att det var ett elakt rykte, stympa sitt eget könsorgan hemma i huset efter attacken mot J. Han har därtill också lyckats punktera sin egen lunga.

• H låg nedsövd på IVA från ankomst till sjukhuset till 14/6, det var därför han inte kunde höras förrän då.
Citera
2025-10-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
Sorry för förvirringen, det var bara ett allmänt exempel på ett antidepressivt läkemedel som också anses vara uppiggande.

Ok förstår. Jo jag vet eftersom jag själv haft Voxra. Men det har mig veterligen inte framkommit att H fått den ordinerad. Tycker det hade varit bättre att allmänheten fick veta mer kring medicinering osv, det är viktigt för att få en så heltäckande bild som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in