2025-10-22, 15:07
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
En Jas-pilot har tidigare sagt att en pilot utbildad på MIG-plan kan flyga ett JAS på 3 månader i vissa uppgifter som typ försvar mot robotar .

Tack för snabbt svar!

Okej, men då kan det ju fungera.
Citera
2025-10-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
som rubriken lyder. 120 gripen plan- har Ukraina råd med detta eller är det svensken som öppnar plånboken igen?

https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-...nedEntry=65828
Ukraina har lån upp över öronen som de aldrig någonsin kommer kunna betala tillbaka till någon. Utöver det så kommer det behövas enorm återuppbyggnad av samhället deras. De har inte pengar till ett skit utan nu vill eliten att svenska skattebetalarna skall hosta upp och skuldsättas för generationer framöver.

När skall detta "skämt" (historiens största blåsning) få ett slut egentligen? Retorisk fråga så bry ett inte.
Citera
2025-10-22, 15:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Spännande!
Kan omöjligt tänka mig att de har råd till detta utan det finns säkert någon deal bakom det hela för att få igenom affären.
det är totalt omöjligt att ukraina har råd med detta, undrar hur våra politiker tänker sverige skall själva hinna få några plan byggda....

120 plan är typ 200 miljarder minst eftersom det är mer än själva planet som kostar
Citera
2025-10-22, 15:12
Medlem
Äntligen. Nu kan Ulf göra färdigt det som Karl XII misslyckas i Poltava. Nu får moskoviterna bang.
Citera
2025-10-22, 15:13
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nä, jag betvivlar att Ukraina har råd med det. Jag utgår ifrån att de i så fall betalas av någon/några andra länder.

Men jag undrar om Ukraina har folk som kan flyga dem? Vad jag förstått tar det åratal att lära sig. Och det går inte bara att hoppa in i ett nytt plan bara för att man kan flyga ett annat. Men det finns kanske något stridspilot här som kan bekräfta eller dementera?

Jag är inte stridspilot, men när Ukraina fick franska Mirage 2000 så pratades det om att piloterna behövde 3-4 månaders utbildning för att kunna flyga dem i skarpt läge.
Det handlar ju om erfarna piloter, och då är det kanske bara så mycket tid som krävs.

Det kan ju också tilläggas att planen som Ukraina eventuellt köper inte ens är tillverkade ännu.
Citera
2025-10-22, 15:13
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Alla länder som har skänkt miljarder innan till Zelenskys sparkonto, så några Gripen kan han köpa ändå.Resten är på avbetalning sen hehe.
Citera
2025-10-22, 15:15
Medlem
dude2ks avatar
Knappast en Trump deal. Betalning uteblir!
Citera
2025-10-22, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
En Jas-pilot har tidigare sagt att en pilot utbildad på MIG-plan kan flyga ett JAS på 3 månader i vissa uppgifter som typ försvar mot robotar .
Typrating skiljer sig väldigt mycket mellan olika trafikflyg kontra olika stridsflyg främst då mellan Väst, Öst och ett flyg som JAS.
Jag tror allt att det tar mer än tre månader att lära sig JASen för effektiv förmåga. F16 har inte gjort ett skit i att förändra utfallet av kriget så jag tycker vi lägger ner denna tanke direkt.

Lägg ner med detta krigande och sätt dem vid förhandlingsbordet och utarbeta en hållbar fred istället. Det finns så tydliga och klara linjer där så det kan inte misstolkas = ett Ukraina utanför NATO, thats it!
Citera
2025-10-22, 15:22
Medlem
DeekinTTs avatar
Den vidriga tiggaren är tillbaka.

Vem fan ska betala för planen?

Blir väl vi och EU. Fyfan. När ska det vara nog?
Citera
2025-10-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180mg
Ja det verkar onekligen som att USA vill tvinga fram ett tredje världskrig. Hur många av senaste modellen JAS Gripen krävs för att sänka en rysk SU-57? Antar att ryssarna kommer förstöra alla 120 planen på en månad, utan att förlora något.

Ryssen lyckas ju strängt taget inte tillverka en enda industriprodukt som är bra eller attraktiv nog att säljas på en konkurrensutsatt marknad, så med den bakgrunden undrar man ju varför folk får för sig att det ska komma fantastiska stridsflygplan från det hållet?
Citera
2025-10-22, 15:26
Medlem
MuscleSharks avatar
Goda nyheter för Sverige och Ukraina. Dock hade det varit kul att på kort sikt få se JAS in action i Ukraina. Men i och med att det gäller vapenköp av nya JAS så kommer exporten ske under flera år när kriget troligtvis redan är över. Bra dock för Ukrainas framtida försvar.
Citera
2025-10-22, 15:29
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nä, jag betvivlar att Ukraina har råd med det. Jag utgår ifrån att de i så fall betalas av någon/några andra länder.

Men jag undrar om Ukraina har folk som kan flyga dem? Vad jag förstått tar det åratal att lära sig. Och det går inte bara att hoppa in i ett nytt plan bara för att man kan flyga ett annat. Men det finns kanske något stridspilot här som kan bekräfta eller dementera?

USA gör samma sak, de säljer material till Ukraina och NATO eller EU betalar så varför ska inte sverige kunna göra samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in