2025-10-22, 14:40
Medlem
som rubriken lyder. 120 gripen plan- har Ukraina råd med detta eller är det svensken som öppnar plånboken igen?

https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-...nedEntry=65828
Citera
2025-10-22, 14:43
Avstängd
180mgs avatar
Ja det verkar onekligen som att USA vill tvinga fram ett tredje världskrig. Hur många av senaste modellen JAS Gripen krävs för att sänka en rysk SU-57? Antar att ryssarna kommer förstöra alla 120 planen på en månad, utan att förlora något.
Citera
2025-10-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180mg
Ja det verkar onekligen som att USA vill tvinga fram ett tredje världskrig. Hur många av senaste modellen JAS Gripen krävs för att sänka en rysk SU-57? Antar att ryssarna kommer förstöra alla 120 planen på en månad, utan att förlora något.

Tur att de väljer att inte släppa lös denna kraft nånstans då.
Citera
2025-10-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
som rubriken lyder. 120 gripen plan- har Ukraina råd med detta eller är det svensken som öppnar plånboken igen?

Spännande!
Kan omöjligt tänka mig att de har råd till detta utan det finns säkert någon deal bakom det hela för att få igenom affären.
Citera
2025-10-22, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180mg

Jaja, Ryssarna har ju problem bara att klara av våra pansarvagnar från 60-talet med sina moderna stridsvagnar.
Citera
2025-10-22, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx

Det är inte bestämt än!
Citera
2025-10-22, 14:54
Medlem
Går tredje världskriget att undvika, när Putin uppträder som Hitler, men dessutom har atomvapen. Men att ryssarna skulle förstöra 120 Gripenplan på en månad utan att förlora något var då en våldsam pessimism! Eller kanske optimism hos den, som skrev det?
Citera
2025-10-22, 14:56
Moderator
Ancistruss avatar
Rubriken justerad:

Sverige skall sälja 120 gripen plan till Ukraina ---> Sverige vill sälja 120 Gripen plan till Ukraina

/Mod
Citera
2025-10-22, 15:00
Medlem
Direktsänd presskonferens på exempelvis Aftonbladet, https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1415665

I bakgrunden en Gripen med texten AI-powered på aktern. Antagligen den största dagen för svensk industri på länge.
Citera
2025-10-22, 15:01
Moderator
Ancistruss avatar
Nä, jag betvivlar att Ukraina har råd med det. Jag utgår ifrån att de i så fall betalas av någon/några andra länder.

Men jag undrar om Ukraina har folk som kan flyga dem? Vad jag förstått tar det åratal att lära sig. Och det går inte bara att hoppa in i ett nytt plan bara för att man kan flyga ett annat. Men det finns kanske något stridspilot här som kan bekräfta eller dementera?
Citera
2025-10-22, 15:04
Medlem
Något som jag ser som lite kryptiskt, är "Nyhet inom försvarsexportområdet". Har hört om en drönare som inte navigerar med GPS...
Citera
2025-10-22, 15:05
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nä, jag betvivlar att Ukraina har råd med det. Jag utgår ifrån att de i så fall betalas av någon/några andra länder.

Men jag undrar om Ukraina har folk som kan flyga dem? Vad jag förstått tar det åratal att lära sig. Och det går inte bara att hoppa in i ett nytt plan bara för att man kan flyga ett annat. Men det finns kanske något stridspilot här som kan bekräfta eller dementera?
En Jas-pilot har tidigare sagt att en pilot utbildad på MIG-plan kan flyga ett JAS på 3 månader i vissa uppgifter som typ försvar mot robotar .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in