2025-10-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag är inte stridspilot, men när Ukraina fick franska Mirage 2000 så pratades det om att piloterna behövde 3-4 månaders utbildning för att kunna flyga dem i skarpt läge.
Det handlar ju om erfarna piloter, och då är det kanske bara så mycket tid som krävs.

Det kan ju också tilläggas att planen som Ukraina eventuellt köper inte ens är tillverkade ännu.
Ja, det kommer ta flera år att bygga 120 nya gripenplan och det då efter att Sverige fått sina 60 plan så det finns gått om tid att utbilda alla piloter som behövs.
det här är väl mer tänkt till efter krigets slut och inte en kortsiktig lösning.
Citera
2025-10-22, 15:33
Medlem
CodexGigass avatar
Vem ska betala kalaset?
Citera
2025-10-22, 15:36
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Uråldrigt?

Det första levererades i förra veckan.
Gripen är väl inte ett nytt flygplan? Eller har västerlandets nyheter inte nått mig här i Moskva?

Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Eeh? De första exemplaren av den helt nya modellen Gripen E levererades till förband i förra veckan, de har väl inte hunnit bli uråldriga sedan dess eller?
Är det dessa som nu levereras till Ukraina?
Citera
2025-10-22, 15:38
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Gripen är väl inte ett nytt flygplan? Eller har västerlandets nyheter inte nått mig här i Moskva?
Gripen E är egentligen helt nytt, det är bara skalet som är detsamma.
Citera
2025-10-22, 15:39
Medlem
Citat:
Gripen E är ett nytt flygplan.
Citera
2025-10-22, 15:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Vem ska betala kalaset?

Månne inte lite frysta ryska medel kommer att hjälpa till på det hela...
Citera
2025-10-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Gripen E är egentligen helt nytt, det är bara skalet som är detsamma.

Inte ens skalet är samma, E/F är större än A/B och C/D (som var lika vad gäller "skalet"). Man kan väl säga att konceptet är samma.
Citera
2025-10-22, 15:40
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Gripen E är ett nytt flygplan.
Då kommer säkert kriget att vända nu. Hoppas hoppas.
Citera
2025-10-22, 15:41
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Är det dessa som nu levereras till Ukraina?

F-16 är från 1974, MIG-29 från 1977, så jämfört med dem är JAS nytt.

Vad viktigare är att planen har utvecklats och uppgraderats rejält sedan de första tillverkades.
Citera
2025-10-22, 15:42
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Ukraina har lån upp över öronen som de aldrig någonsin kommer kunna betala tillbaka till någon. Utöver det så kommer det behövas enorm återuppbyggnad av samhället deras. De har inte pengar till ett skit utan nu vill eliten att svenska skattebetalarna skall hosta upp och skuldsättas för generationer framöver.

När skall detta "skämt" (historiens största blåsning) få ett slut egentligen? Retorisk fråga så bry ett inte.

Struntprat. Bara att länka ryska konton i Bryssel. Redan nu kommer större delen av pengar till Ukraina från avkastningen från dessa fonder.
”De frysta ryska tillgångarna inom EU. Den sammanlagda summan uppgår till omkring 200 miljarder euro, motsvarande cirka 2 200 miljarder svenska kronor”.
Citera
2025-10-22, 15:44
Medlem
Bob-Dylans avatar
Hmm

Låt mig vara ”konspiratorisk” ett ögonblick.
Fredsförhandlingarna blir avstyrda, djupa staten vill verkligen inte ha fred.
Sen får SAAB (Wall Enberg) sälja ett hundratal Gripen.

Skickligt.
Citera
2025-10-22, 15:44
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Inte ens skalet är samma, E/F är större än A/B och C/D (som var lika vad gäller "skalet"). Man kan väl säga att konceptet är samma.
Det är korrekt, men okulärt oklart för gemene man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in