2025-10-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, turismen är ju bra för dem som kan tjäna pengar på det - typ ägare till hotell, matställen, taxirörelser, guideföretag. Men för övriga invånare har det blivit svårare, eftersom priserna drivs upp, och det är nästan omöjligt för dem att t.ex. hitta en bostad som de har råd med, eftersom turisterna kan betala så mycket mer för att köpa eller hyra än vad lokalbefolkningen kan med sina löner... Jag kan faktiskt förstå ilskan.

Som turist är det nog bättre att man söker sig någonstans dit inte så många turister hittar (ännu).

Kikar man runt på diverse sidor som förmedlar objekt framgår det att spanjoren själv kan köpa.
Nån villanpå 300m2 med havsutsikt kan dock inte gemene man köpa men boenden finns ofta från 50 000 - 250 000 €, en del väldigt fina. Och det kan spanska heltidsarbetande köpa.

De som däremot är för fina för att jobba trots att arbetskraft behövs får fortsätta ockupera tomma boenden.
Citera
2025-10-22, 12:15
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Jo såklart, men det är inte de anställda som gör de stora vinsterna. Lönerna är låga i dom länderna.

Citat:
Det är inte turisternas fel egentligen, men den lokalbefolkning som ger sig på dem vet väl inte vart de ska gå annars med sitt hat. Kanske borde regeringen införa något slags reglering som skyddar lokalbefolkningen. I Turkiet har de t.ex. olika priser för turkiska medborgare och turister på en hel del ställen, t.ex. de statliga muséerna. Det upplevde jag som turist som orättvist, men samtidigt förstår jag dem - på så sätt kan de tjäna pengar på turisternas intresse samtidigt som priserna inte blir så höga att vanliga turkar inte kan gå på muséet.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det är lite svårt för en luspank vänstermupp att ge sig på en fastighetsägare som är omringad av livvakter och biffiga anabolamän från Bulgariska Maffian.
Då är det klart lättare att börja mucka gräl med en blond tjej på cykel. Det är bara ren feghet.

Vad spaniens regering borde göra är att satsa mer på industri, forskning och konsulttjänster. Sluta att förlita sig så mycket på turism. Sedan kanske de kan fundera på att höja reallönerna för sina invånare.

Det du berättar att turkarna gör är jag tyvärr inte imponerad av. Skall vi ta högre avgift för turkar på McDonalds i Stockholm för alla vet ju att turkar ställer till problem och bråk? Varför inte behandla alla människor lika oavsett varifrån de kommer?
Citera
2025-10-22, 12:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det är lite svårt för en luspank vänstermupp att ge sig på en fastighetsägare som är omringad av livvakter och biffiga anabolamän från Bulgariska Maffian.
Då är det klart lättare att börja mucka gräl med en blond tjej på cykel. Det är bara ren feghet.

Vad spaniens regering borde göra är att satsa mer på industri, forskning och konsulttjänster. Sluta att förlita sig så mycket på turism. Sedan kanske de kan fundera på att höja reallönerna för sina invånare.

Det du berättar att turkarna gör är jag tyvärr inte imponerad av. Skall vi ta högre avgift för turkar på McDonalds i Stockholm för alla vet ju att turkar ställer till problem och bråk? Varför inte behandla alla människor lika oavsett varifrån de kommer?

Jo, jag håller med.

Som sagt - jag blev irriterad, det var fantasipriser på vissa muséer för turister, flera hundra kronor för att gå in på Topkapipalatset och Hagia Sophia-moskén (muslimer från andra länder fick dock komma in gratis på moskéerna)! Men som jag skrev, så förstår jag varför de gör så. Och det är frivilligt att gå på muséer. Att ta ut svindyra priser på matställen är mer tveksamt, äta måste ju alla.
Citera
2025-10-22, 12:26
Medlem
Flundran90s avatar
Vad kommer det sig att Spanien är så populärt för turister i förhållande till Italien? Man hör att hus säljs gratis där, men inga svenskar verkar sugna på att flytta dit ändå. Men måste ju finnas någon hake..
Citera
2025-10-22, 12:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Vad kommer det sig att Spanien är så populärt för turister i förhållande till Italien? Man hör att hus säljs gratis där, men inga svenskar verkar sugna på att flytta dit ändå. Men måste ju finnas någon hake..

Toscana är väldigt populärt att köpa hus i.
Citera
2025-10-22, 12:47
Medlem
Det enda rimliga är att folk slutar åka dit dom inte är välkomna så får locqls leva i frid utan turisterna och deras pengar.

Jag förstår verkligen inte svenskar som köper hus eller turistar där dom inte är önskade.
Citera
2025-10-22, 13:07
Medlem
Många spanjorer verkar vara vänsterextremister
/antikapitalister? Skrek ut med turisterna men "inte migranterna".
Citera
2025-10-22, 13:09
Medlem
I Thailand är det förutom Ryssar och Indier även Israeler som inte kan bo i möblerade rum, de är ena jävla svin!
Citera
2025-10-22, 13:09
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
verkar vara en handfull turister på cyklar som hamnat mitt uppe i deras idiot-evenemang som dom av någon anledning valt att lägga i en gränd lika smal som något du hittar i gamla stan i stockholm.
det rimligaste är väl att be dom vända altenativt släppa förbi dom, men istället börjar idiot-spanjorerna kollektivt bråka och skrika. oklart vad dom tror dom ska uppnå med detta.

Såååå, vad bestod idiotevenemanget av.
Du tycks ju veta.

Varför uttala sig när man inte her en aning?
Kan finnas massor av anledningar som man vill hålla i sluten grupp, även på stadens gator.
Citera
2025-10-22, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Varmare (golfströmmen) så kan ha det varmt och gött även på vintern. Många lägenhetskomplex och stora turistorter med restauranger, golfbanor, sjukvård osv. anpassat för turister. Var liksom först i europa med charterturism, så har man redan blivit stora är det lättare behålla den platsen. Italien är betydligt kallare. Annars är Italien och Grekland trevligare imo (finns säkert trevliga ställen i Spanien också).
Citera
2025-10-22, 13:13
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Såååå, vad bestod idiotevenemanget av.
Du tycks ju veta.

Varför uttala sig när man inte her en aning?
Kan finnas massor av anledningar som man vill hålla i sluten grupp, även på stadens gator.

spelar det nån roll?

poängen är väl att platsen dom valt och kanske även tidpunkten verkar rätt olämplig med tanke på den situation som uppstod

och stöter man på en handfull turister på cykel så får man väl bara enkelt be dom ta en annan väg, problemet löst.

ganska svårt att ställa sig på spanjorernas sida.

dessutom om nu evenemanget var så viktigt, varför ägnar dom sig istället åt att bråka med turister och stå och gapa i kör?

dom verkar ju i det läget ha glömt allt vad arrangemang heter.
Citera
2025-10-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Ironin är att det är socialt accepterat att hata på turister nu (vem såg det komma?) men ve den som hatar på massinvandring som ju är en extremt mycket skadligare form av "turism" än vanlig turism. Vanlig turism leder inte till folkutbyte.

Så folk vågar som vanligt inte klaga på den verkliga elefanten i rummet, så man "scapegoatar" turister istället. Dumma turister som kommer till Gotland!! De dricker upp vårt vatten!!

Spanien har ju ohyggliga problem med muslimer och afrikaner och ändå väljer man att hata på turister. Dum och dummare!
Det ena är ok att hata på enligt vänstern/kommunister, det är kapitalism och kapitalister. Migranter är däremot offer för vit imperialism och att motsätta sig deras strävan mot bättre liv är rasism/fascism/nazism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in