• 1
  • 2
2025-10-22, 10:14
Medlem
DraconianTimess avatar
I Valencia utbröt bråk mellan turister och lokalbefolkningen.
Lokalbefolkning hade tydligen ett "arrangemang" och gillade inte att turister gick rakt igenom arrangemanget.
Det framkommer inte att gatan var officiellt avstängd.
Misstänker att det kommer fler sådana konfrontationer i framtiden. Jag tror att det här bara är början.

Länk till Expressen: https://www.expressen.se/tv/nyheter/...ra-at-helvete/
Citera
2025-10-22, 10:26
Medlem
halaltarzans avatar
Verkar som de skriker "fuera, fuera, fuera", typ "ut, ut, ut". Har spanjorerna fått så mycket EU-pengar nu så att de kan börja ta ton?

Man kanske ska skrika samma nästa gång det står någon spansk turistgrupp med guide och blockerar hela gatan där jag bor?
Senast redigerad av halaltarzan 2025-10-22 kl. 10:33.
Citera
2025-10-22, 10:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Lokalbefolkning hade tydligen ett "arrangemang" och gillade inte att turister gick rakt igenom arrangemanget.
Misstänker att det kommer fler sådana konfrontationer i framtiden. Jag tror att det här bara är början.

Ja, turismen är ju bra för dem som kan tjäna pengar på det - typ ägare till hotell, matställen, taxirörelser, guideföretag. Men för övriga invånare har det blivit svårare, eftersom priserna drivs upp, och det är nästan omöjligt för dem att t.ex. hitta en bostad som de har råd med, eftersom turisterna kan betala så mycket mer för att köpa eller hyra än vad lokalbefolkningen kan med sina löner... Jag kan faktiskt förstå ilskan.

Som turist är det nog bättre att man söker sig någonstans dit inte så många turister hittar (ännu).
Citera
2025-10-22, 10:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes

Spanjorerna på öarna har hatat turister rätt länge, men frågan är vad de skulle leva av om inte turister? Nu har det kommit till fastlandet också.

Visst, det kommer bli mer sånt. Sedan att det finns turister som inte kan bete sig gör inte saken bättre.
För varmt för mig så de behöver inte oroa sig jag kommer.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-10-22 kl. 10:31.
Citera
2025-10-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, turismen är ju bra för dem som kan tjäna pengar på det - typ ägare till hotell, matställen, taxirörelser, guideföretag. Men för övriga invånare har det blivit svårare, eftersom priserna drivs upp, och det är nästan omöjligt för dem att t.ex. hitta en bostad som de har råd med, eftersom turisterna kan betala så mycket mer för att köpa eller hyra än vad lokalbefolkningen kan med sina löner... Jag kan faktiskt förstå ilskan.

Som turist är det nog bättre att man söker sig någonstans dit inte så många turister hittar (ännu).

Den är väl bra för de anställda också, förutom ägarna?
Citera
2025-10-22, 10:30
Avstängd
67arigGubbes avatar
Efterblivna turister som inte respekterar saker? Hade också blitt förbannad.
Citera
2025-10-22, 10:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den är väl bra för de anställda också, förutom ägarna?

Jo såklart, men det är inte de anställda som gör de stora vinsterna. Lönerna är låga i dom länderna.
Citera
2025-10-22, 10:39
Medlem
Ironin är att det är socialt accepterat att hata på turister nu (vem såg det komma?) men ve den som hatar på massinvandring som ju är en extremt mycket skadligare form av "turism" än vanlig turism. Vanlig turism leder inte till folkutbyte.

Så folk vågar som vanligt inte klaga på den verkliga elefanten i rummet, så man "scapegoatar" turister istället. Dumma turister som kommer till Gotland!! De dricker upp vårt vatten!!

Spanien har ju ohyggliga problem med muslimer och afrikaner och ändå väljer man att hata på turister. Dum och dummare!
Citera
2025-10-22, 10:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discourteous
Roligt, eller hur? Svenskarna hatar ryska turister, och spanjorerna hatar svenska turister. Det finns en viss rättvisa i det!
Nästan självmål där av dig, finns nog inga som grisar värre på turistorter än ryssar. De är ökända var du än kommer! Britter, svenskar och tyskar har dåligt rykte, men ryssar har rykte om att bli stora problem. Rest en del i tjänsten, inte så mycket som turist så jag vet.
Citera
2025-10-22, 10:47
Medlem
I huvudsak så riktar sig väl mycket av klagomålen på att turister driver upp priserna på bostäder. Vare sig de köper bostäder, hyr air n B, eller på annat sätt driver upp kostnaderna att leva till orimliga nivåer för lokalbefolkningen. Det här är väl t ex något som gjort att polisen,domstolarna är föga intresserade att kasta ut s k squatters eller spanska hyresgäster som stannat efter hyresperioden i din bostad. Turister som går på restaurang eller köpa souvenirer, fota kyrkor har inget med protesterna att göra.
Citera
2025-10-22, 10:48
Medlem
Sun Rulers avatar
Turister blir lätt en tacksam måltavla.

Svårare att ställa politiker till svars för den undermåliga reallöneutvecklingen under 2000-talet på ca 2-5-% beroende på vilken sektor spanjorerna arbetar i.

Har dock aldrig stött på några turistfientliga yttringar och då är vi ändå på vårt ställe 4-5 ggr per år.
Citera
2025-10-22, 10:50
Medlem
Crabbofixs avatar
verkar vara en handfull turister på cyklar som hamnat mitt uppe i deras idiot-evenemang som dom av någon anledning valt att lägga i en gränd lika smal som något du hittar i gamla stan i stockholm.

det rimligaste är väl att be dom vända altenativt släppa förbi dom, men istället börjar idiot-spanjorerna kollektivt bråka och skrika. oklart vad dom tror dom ska uppnå med detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in