Citat:
Ursprungligen postat av
halaltarzan
Verkar som de skriker "fuera, fuera, fuera", typ "ut, ut, ut". Har spanjorerna fått så mycket EU-pengar nu så att de kan börja ta ton?
Man kanske ska skrika samma nästa gång det står någon spansk turistgrupp med guide och blockerar hela gatan där jag bor?
Här tror jag att du har satt fingret på ett riktigt problem som kan uppkomma.
Spanjorer är de mest vänliga skötsamma och civiliserade människorna. Hade jag drivit en pub, så är spanjorer välkomna, mer än mina egna landsmän polacker.
Däremot är vänsterpatrask och kommunister fett otrevliga, någon som gäller worldwide, inte bara exklusivt för Spanien.
Risken med det här turisthatet är just att en spansk turistgrupp i Stockholm plötsligt blir påhoppad och bespottad för något som vänsteräckel på botten av samhällspyramiden i deras hemländer gjort.
Schyssta spanjorer förtjänar inte en sådan behandling.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, turismen är ju bra för dem som kan tjäna pengar på det - typ ägare till hotell, matställen, taxirörelser, guideföretag. Men för övriga invånare har det blivit svårare, eftersom priserna drivs upp, och det är nästan omöjligt för dem att t.ex. hitta en bostad som de har råd med, eftersom turisterna kan betala så mycket mer för att köpa eller hyra än vad lokalbefolkningen kan med sina löner... Jag kan faktiskt förstå ilskan.
Som turist är det nog bättre att man söker sig någonstans dit inte så många turister hittar (ännu).
Är det verkligen turisters fel? Som turist betalar du snällt för vad det kostar. Felet ligger snarare i deras egen politik och affärsmän.
Sedan kan du leta upp lite artiklar från pandemiåret 2020. Turismen gick som bekant ner på Kanarieöarna, men då klagade öborna utav helsike över att de var utan inkomst. Hela Spanien var på dekis 2020 då turism är en stor del av den spanska ekonomin.
Protesterna kommer från folk längst ner i samhällspyramiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sun Ruler
Turister blir lätt en tacksam måltavla.
Svårare att ställa politiker till svars för den undermåliga reallöneutvecklingen under 2000-talet på ca 2-5-% beroende på vilken sektor spanjorerna arbetar i.
Har dock aldrig stött på några turistfientliga yttringar och då är vi ändå på vårt ställe 4-5 ggr per år.
Klart att turister är en tacksam måltavla.
Spanjorerna har sålt sina fastigheter till ryska Vory och bulgariska maffian. Dessa fastighetsägare är svåra att nå. Om man nu skulle hitta dem, så kan man räkna med att bli ordentligt misshandlad av deras livvakter och övriga maffiamedlemmar.
Därför är det lättare att kanalisera sin ilska över ett svenskt par som kommit ner för att få lite sol och fly vardagen.