2025-10-22, 10:53
Medlem
Vet svenskar som fick personer från albanska maffian som hyresgäster. Det vart ett rent hvete, få ut dem. Slutade med att de som ägde bostaden fick betala några tusen euro till den som olovligen var kvar i bostaden. För att kunna få tillbaka den. Polisen brydde sig inte och ägarna blev satta några timmar i spanskt häkte när de försökte ta sig in med låssmed. Vad jag hört så är det olika länders maffia som delat upp spanska områden mellan sig.
Citera
2025-10-22, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Verkar som de skriker "fuera, fuera, fuera", typ "ut, ut, ut". Har spanjorerna fått så mycket EU-pengar nu så att de kan börja ta ton?

Man kanske ska skrika samma nästa gång det står någon spansk turistgrupp med guide och blockerar hela gatan där jag bor?

Vilken träffande jämförelse

Din gata har ju naturligtvis besökts o passerats dag o natt under flera decennier av fulla, nedskräpande, störiga, skrikiga spanjorer i sombrero hattar som spyr, kissar o knullar framför ditt fönster.

Bravo!!

Fler sådana här briljanta och inte det minst sagt korkade inlägg!
Citera
2025-10-22, 10:59
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
I huvudsak så riktar sig väl mycket av klagomålen på att turister driver upp priserna på bostäder. Vare sig de köper bostäder, hyr air n B, eller på annat sätt driver upp kostnaderna att leva till orimliga nivåer för lokalbefolkningen.

De borde definitivt börja med att förbjuda Air bnb i alla dessa städer. Det är ju ett rejält otyg för dels alla som blir utprisade från marknaden och dels de som bor kvar och får se sin trappuppgång förvandlad till hotellverksamhet utan hotellpersonal. I Prag har det lett till stora problem och en majoritet där vill förbjuda korttidsythyrning helt och det såg ut att bli så men politikerna backade.

Jag tror personligen det på sikt blir ohållbart att hela stadscentrum blir enbart turism-verksamhet. Tacka fan för att folket som bor/bott där blir förbannade.
Citera
2025-10-22, 11:01
Medlem
Bra att lokalbefolkningen kämpar emot!

Dessa äckliga britter och andra västerlänningar som bara åker ner dit för att fördärva lokalsamhället är vidriga
Citera
2025-10-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Vet svenskar som fick personer från albanska maffian som hyresgäster. Det vart ett rent hvete, få ut dem. Slutade med att de som ägde bostaden fick betala några tusen euro till den som olovligen var kvar i bostaden. För att kunna få tillbaka den. Polisen brydde sig inte och ägarna blev satta några timmar i spanskt häkte när de försökte ta sig in med låssmed. Vad jag hört så är det olika länders maffia som delat upp spanska områden mellan sig.

Och ändå åker alla äckliga västerländska medelklass människor ner dit och fördärvar samhället än mer
Citera
2025-10-22, 11:04
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Vilken träffande jämförelse

Din gata har ju naturligtvis besökts o passerats dag o natt under flera decennier av fulla, nedskräpande, störiga, skrikiga spanjorer i sombrero hattar som spyr, kissar o knullar framför ditt fönster.

Bravo!!

Fler sådana här briljanta och inte det minst sagt korkade inlägg!

Så du menar att spanjorer ska själva kunna bre ut sig bäst de vill, och åka till norra Europa för att det börjar bli outhärdligt varmt där på somrarna? Och ja, turisterna där jag bor (inte bara spanjorer) kan jag gärna vara utan.
Citera
2025-10-22, 11:32
Medlem
RadikaltLiberals avatar
Ja, Spanien skulle ju införa sex timmars arbetsdag, eller om det var fyratimmarsvecka, finansierat av EU-bidrag för inte så länge sen. Detta efter att deras lockdowns under covid redan kört landets ekonomi i botten. Till råga på att man redan har siesta tre timmar varje arbetsdag. Magstarkt av ett land som bärs upp helt och hållet av turism och EU-bidrag, möjligen en liten del på export av livsmedel.
Citera
2025-10-22, 11:36
Medlem
Gentss avatar
Bara tänk om turism var vårt största problem i Sverige.
Citera
2025-10-22, 11:56
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Verkar som de skriker "fuera, fuera, fuera", typ "ut, ut, ut". Har spanjorerna fått så mycket EU-pengar nu så att de kan börja ta ton?

Man kanske ska skrika samma nästa gång det står någon spansk turistgrupp med guide och blockerar hela gatan där jag bor?

Här tror jag att du har satt fingret på ett riktigt problem som kan uppkomma.
Spanjorer är de mest vänliga skötsamma och civiliserade människorna. Hade jag drivit en pub, så är spanjorer välkomna, mer än mina egna landsmän polacker.
Däremot är vänsterpatrask och kommunister fett otrevliga, någon som gäller worldwide, inte bara exklusivt för Spanien.

Risken med det här turisthatet är just att en spansk turistgrupp i Stockholm plötsligt blir påhoppad och bespottad för något som vänsteräckel på botten av samhällspyramiden i deras hemländer gjort.

Schyssta spanjorer förtjänar inte en sådan behandling.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, turismen är ju bra för dem som kan tjäna pengar på det - typ ägare till hotell, matställen, taxirörelser, guideföretag. Men för övriga invånare har det blivit svårare, eftersom priserna drivs upp, och det är nästan omöjligt för dem att t.ex. hitta en bostad som de har råd med, eftersom turisterna kan betala så mycket mer för att köpa eller hyra än vad lokalbefolkningen kan med sina löner... Jag kan faktiskt förstå ilskan.

Som turist är det nog bättre att man söker sig någonstans dit inte så många turister hittar (ännu).

Är det verkligen turisters fel? Som turist betalar du snällt för vad det kostar. Felet ligger snarare i deras egen politik och affärsmän.
Sedan kan du leta upp lite artiklar från pandemiåret 2020. Turismen gick som bekant ner på Kanarieöarna, men då klagade öborna utav helsike över att de var utan inkomst. Hela Spanien var på dekis 2020 då turism är en stor del av den spanska ekonomin.
Protesterna kommer från folk längst ner i samhällspyramiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Turister blir lätt en tacksam måltavla.

Svårare att ställa politiker till svars för den undermåliga reallöneutvecklingen under 2000-talet på ca 2-5-% beroende på vilken sektor spanjorerna arbetar i.

Har dock aldrig stött på några turistfientliga yttringar och då är vi ändå på vårt ställe 4-5 ggr per år.

Klart att turister är en tacksam måltavla.
Spanjorerna har sålt sina fastigheter till ryska Vory och bulgariska maffian. Dessa fastighetsägare är svåra att nå. Om man nu skulle hitta dem, så kan man räkna med att bli ordentligt misshandlad av deras livvakter och övriga maffiamedlemmar.
Därför är det lättare att kanalisera sin ilska över ett svenskt par som kommit ner för att få lite sol och fly vardagen.
Citera
2025-10-22, 11:57
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Shithole country som lever på turism, dumskallarna har blivit bekväma och glömt hur de hade det innan turisterna kom dit och öppnade plånböckerna, något deras politiker desperat försöker påminna dem om.

Vi får väl se hur kul det blir när turisterna väl slutar besöka deras muslimknullade luffarland
Citera
2025-10-22, 12:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes

Är det verkligen turisters fel? Som turist betalar du snällt för vad det kostar. Felet ligger snarare i deras egen politik och affärsmän.
Sedan kan du leta upp lite artiklar från pandemiåret 2020. Turismen gick som bekant ner på Kanarieöarna, men då klagade öborna utav helsike över att de var utan inkomst. Hela Spanien var på dekis 2020 då turism är en stor del av den spanska ekonomin.
Protesterna kommer från folk längst ner i samhällspyramiden.

Det är inte turisternas fel egentligen, men den lokalbefolkning som ger sig på dem vet väl inte vart de ska gå annars med sitt hat. Kanske borde regeringen införa något slags reglering som skyddar lokalbefolkningen. I Turkiet har de t.ex. olika priser för turkiska medborgare och turister på en hel del ställen, t.ex. de statliga muséerna. Det upplevde jag som turist som orättvist, men samtidigt förstår jag dem - på så sätt kan de tjäna pengar på turisternas intresse samtidigt som priserna inte blir så höga att vanliga turkar inte kan gå på muséet.
Citera
2025-10-22, 12:07
Medlem
Trontie123s avatar
Som vanligt är folk efterblivna som attackerar turisterna och inte airnbnb värdarna som skjuter upp huspriserna, hotellen, turistbyråer och politikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in